על בצל מבושל מברכים 'שהכול', כיון שהוא איבד את טעמו החריף. גם במקרה שהבצל בושל עם בשר ותבלינים וטעמו משובח, מברכים 'שהכול'.
מקורות: סדר ברכת הנהנין לאדמו"ר הזקן פרק ו סעיף יב.
שיעור מזונות
ברכות וסעודה
ח' בשבט התשע"ה 28/01/15
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה על איזה שיעור של אכילת 'מזונות' מברכים ברכה אחרונה?
תשובת הרב
השיעור המחייב ברכה זו הוא כשאדם אכל בתוך ארבע דקות 'כזית' ממיני מזונות, כגון עוגה, ביסקוויטים או אף אטריות. ה'כזית' נמדד בנפח, ולפי מנהג ארץ ישראל שיעורו 27 סמ"ק, קרוב לנפח החיצוני של קופסת גפרורים רגילה.
כשאוכלים למשל עוגת דבש או עוגת שוקולד, עולה השאלה אם שאר חומרי העוגה מצטרפים לשיעור.
על-פי ה'משנה ברורה' נהוג לברך 'על המחיה' אם אכלו 'כזית' מכל העוגה יחד , ובכלל זה השמן, הסוכר, התבלינים, הדבש והשוקולד המעורבים בה, ובתנאי שקמח הדגן יעמוד לפחות על תשיעית (1/9) משיעור העוגה כולה. על-פי ה'ילקוט יוסף' מברכים רק אם אכלו כמות כזאת שיש בתוכה 'כזית' שלם מתוך קמח הדגן בלבד .
אולם לשתי הדעות אין מצרפים לשיעור זה את הקרם או את המילוי שבעוגה, העומד בנפרד (כגון ריבה, אגוזים, תפוחים, או שכבת ג'לי, קרם, גבינה או גלידה). במקרה של ספק אין לברך ברכה אחרונה כלל.
נראה שדעת ה'ילקוט יוסף' מתאימה לפסיקת אדמו"ר הזקן במקרים דומים (ויש עוד אחרונים הפוסקים כך). במקרה של ספק הוא מציע לאכול 'כזית' מדבר שברכתו ודאי 'על המחיה' ועוד 'כזית' מדבר שברכתו ודאי 'בורא נפשות', כדי לברך את שתי הברכות ולצאת ידי כל הדעות.
מקורות: ראה שו"ע או"ח סי' רח ס"ט ומשנ"ב, ילקוט יוסף שם סט"ז, ופסקי תשובות ס"ק יד ובהערות. סידור אדה"ז, סדר ברכת הנהנין (נדפס בסוף השו"ע ח"א) פ"ג ה"ב ופ"ח ה"ג. שערי הברכה פי"ד סי"ג-ט"ו, וש"נ. (1465)
עוגיות משיבולת שועל
ברכות וסעודה
י"ב באייר התשע"ה 05/01/15
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה מה מברכים על עוגיות משיבולת שועל, שיש בהם גם מיני מתיקה כגון שוקולד צ'יפס ועוד?
תשובת הרב
שיבולת שועל היא אחת מחמשת מיני דגן. עיסה מחמשת מיני דגן שמעורבים בה מיני מתיקה (רוב העיסה), והיא מוסיפה טעם במאפה עם מיני המתיקה, וכן נאפתה יחד איתם, ברכתה מזונות. רק כאשר רדיד הבצק דק מאוד, כך שטעם העיסה אינו מורגש במילוי, ומטרתו רק לחבר את המילוי, מברכים את ברכת המילוי המתוק כשלעצמו.
מקורות: סדר ברכת הנהנין פרק ג סעיפים ב-ד, פסקי תשובות סימן ריב סעיף יד.
בין נטילת ידיים שחרית לנטילת ידיים לסעודה
ברכות וסעודה
י' באדר ב' התשע"ד 03/12/14
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה ידוע שנטילת ידיים שחרית נוטלים לסירוגין, כלומר פעם אחת על יד ימין, לאחר מכן על יד שמאל, שוב על ימין ושוב על שמאל וכו', כך שבסך הכול כל יד ניטלת 3 פעמים, לעומת נטילת ידיים לסעודה שבה נוטלים ברצף 3 על כל יד. האם יש הבדלים נוספים בין הנטילות הללו למנהג חב"ד?
תשובת הרב
אכן יש הבדלים נוספים. מיד לאחר נטילת ידיים שחרית הסדר הוא כך: 1. משפשפים את הידיים זו בזו. 2. מנגבים את הידיים. 3. מפרידים את הידיים ומרימים אותן כך שהן מול שני צדי הראש (בגובה פאות הראש), ומברכים "על נטילת ידיים".
לעומת זאת, לאחר נטילת ידיים לסעודה הסדר הוא כך: 1. מתחילים לברך כשהידיים בגובה הלב, בעודן רטובות. 2. מיד לאחר תחילת הברכה משפשפים את הידיים בזמן אמירת הברכה. 3. לאחר הברכה מנגבים את הידיים.
מקורות: סידור אדה"ז, סדר נט"י לסעודה ס"ד-ה (במהדורת השו"ע החדשה ח"א עמ' תרל). לקוטי דיבורים ח"ג ע' 896. מזכירו של הרבי הרי"ל שיחי' גרונר. נידון בהתקשרות, גיליון שט.
צירוף מאפים בהפרשת חלה
ברכות וסעודה
י"ז בתשרי התשע"ה 10/11/14
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה כשאופים כמות קטנה שאיננה חייבת בהפרשת חלה ומניחים את התוצרת בארון, ולאחר מכן אופים כמות קטנה נוספת ומניחים את התוצרת באותו ארון, האם הכמויות מצטרפות להפרשת חלה?
תשובת הרב
ישנם מקרים בהם בעקבות ההנחה של הכמויות באותו ארון, יהיה צורך להפריש חלה, ורצוי להיוועץ ברב לגופו של מקרה.
פריכיות ופצפוצי אורז
ברכות וסעודה
י"א באייר התשע"ד 05/11/14
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה מה מברכים על פריכיות אורז ופצפוצי אורז?
תשובת הרב
פריכיות אורז אינן עוברות בישול, אלא רק חימום בלחץ עם אדים, לכן ברכתן – "אדמה" בלבד, כברכת הגרגרים.
פצפוצי אורז עוברים בישול, וברכתם כברכת האורז עצמו – "שהכול" (וירא שמים אוכלם בתוך הסעודה).
השאלה האם משקאות קלים המעורבים בעיסה נחשבים כמי פירות?
תשובת הרב
משקאות קלים נחשבים למי פירות, רק לפי אחוז החומרים המתוקים וטעמי-הפרי שבהם, בניכוי המים שבהם. גם תרכיז ממותק שהוסיפו לו מים נחשב למי פירות רק לפי כמות התרכיז עצמו, ללא המים שהוסיפו לו. עם זאת, משקאות קלים שטעמם ניכר במאפה כפי שניכר תבלין שטעמו מורגש בעיסה, עד כדי כך שהמאפה אינו נאכל למטרת שביעה כלחם (אלא כמאפה טעים) - נחשבים למי פירות ללא ניכוי המים שבהם.
כוסמין (spelt)הוא סוג של חיטה, וכשאופים ממנו לחם, הברכה היא המוציא.
כוסמת של ימינו היא מין קטניות וברכתה האדמה.
ערלה וברכת האילנות
ברכות וסעודה
ו' בסיון התשע"ד 06/04/14
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה האם יש להקפיד לברך ברכת האילנות על עצי פרי שאינם ערלה?
תשובת הרב
יש מהפוסקים המחמירים וסוברים שאין לברך על עצי פרי שהם ערלה, ויש המקילים. כשאין אילנות אחרים, ניתן לסמוך על המקילים.
מקורות: השוללים: שו"ת: דברי מלכיאל ח"ג סי' ב. מנחת יצחק ח"ג סי' כה אות ג. יביע אומר ח"ה חאו"ח סי' כ. מפרשים: רעק"א בגיליון השו"ע סי' רכו (מסתפק בזה). כף החיים שם ס"ק יא, פסקי תשובות שם אות ו. המתירים: שו"ת: נטע שורק חאו"ח סי' ט. חלקת יעקב ח"א סי' נו. באר משה ח"ג סי' מג. משנת יוסף ח"א סי' ס. דובב מישרים ח"ג סי' ה. מלקטים: ילקוט יוסף ח"ה ע' שמו.
ברכת האילנות
ברכות וסעודה
כ"ד באדר ב' התשע"ד 26/03/14
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה מתי מברכים את ברכת האילנות?
תשובת הרב
זו ברכה שמברכים רק בימי חודש ניסן, וכן רווח המנהג. לפי ה'יחווה דעת', אם לא נזדמן לברך בניסן, מברכים בחודש אייר.
מי שרואה בחודש זה אילנות מאכל – לפחות שני עצים כאלה – בפריחתם, צריך לברך: ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, שלא חיסר בעולמו כלום, וברא בו בריות טובות ואילנות טובות ליהנות בהם בני אדם .
ברכה זו מברכים רק פעם אחת בשנה, בפעם הראשונה בחודש ניסן, כשרואים את האילנות פורחים. מי שכבר בירך את הברכה, אינו חוזר עליה באותה שנה, גם אם ראה אילן-מאכל ממין אחר פורח. בחצי הכדור הדרומי מברכים זאת בתקופת האביב שם, החלה בחודש תשרי.
אם נפלו הפרחים והחל גידול הפירות, אין לברך עוד. על-פי ה'משנה ברורה' מברכים כל עוד הפירות לא גדלו כל צורכם (למי שלא ראה קודם לכן פריחה ממש).
אפשר לברך גם בלילה אם יש תאורה המאפשרת לראות היטב את הלבלוב. יש הנמנעים מלברך בשבת (בעיקר על-פי הקבלה). גם נשים מברכות ברכה זו.
לפי דעת המקובלים זו ברכה מיוחדת לעילוי נשמות ישראל ולתיקון הנשמות המגולגלות בעצי ובעשבי השדה. לדעתם על האדם להשתדל לחזר אחריה, ולברכה מחוץ לעיר, במטע שיש בו הרבה אילנות מלבלבים, ולהדר לברך ברוב עם, ולפחות במניין אנשים, ואחר-כך יש לתת שלוש פרוטות לצדקה לתיקון הנשמות, ולומר בקשות ופרקי תהילים מסויימים.
מקורות: שו"ע או"ח רכה-רכו; משנה-ברורה וכף החיים ופסקי תשובות, ילקוט יוסף ח"ה עמ' 345, וש"נ. סידור-הרב, 'סדר ברכת הנהנין', פ' יג, סעי' יב-יד. שלחן מנחם או"ח ח"א סי' קל. (1421)
שפיכת מים אחרונים על כלים
ברכות וסעודה
ג' באייר התשע"ד 05/03/14
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה האם צריך להימנע מלשפוך את המים אחרונים על כלים בכיור?
תשובת הרב
המים שנטלו אותם כמים אחרונים הם סוג של השפעה לקליפות ונחשבים ל"חלק אדם רשע". מסיבה זו אין נוטלים מים אחרונים בכלי כסף, ומסירים אותם מהשולחן לפני ברכת המזון. אם מים אלו נשפכו על כלים או מאכלים אחרים, כדאי לשטפם. עם זאת, מים אלו אינם טמאים כמו מי הנטילה בקימה בבוקר.
מקורות לדין עיסה דלילה: מגן אברהם סימן קסח סעיף קטן מא ושם באשל אברהם סעיף קטן מא, ערוך השולחן יורה דעה סימן שכט סעיף יד, אנציקלופדיה תלמודית ערך חלה סימן יא.
עיסת מזונות
ברכות וסעודה
י"ז באדר א' התשע"ד 17/02/14
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה מה ממרכיבי העיסה משפיע עליה לברכת מזונות?
תשובת הרב
אם רוב העיסה אינו מים, אלא רובה מהווה מיץ פירות, שמן, סוכר, קקאו, ביצים, מרגרינה, או תבלינים וכיו"ב, ברכת המאפה מזונות. קמח, אבקת אפיה ושמרים, אינם נכללים בחישוב. 51% לצורך זה נחשב רוב.