חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:55 זריחה: 5:39 כ"ו באדר התשע"ז, 24/3/17
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

דף הבית > חדשות
הירושה של אברהם: אהבה

אברהם אבינו, היהודי הראשון, היה איש החסד והאהבה. עבודתו את הבורא נבעה ממידת החסד, דבר שבא לידי ביטוי בנדיבות ובשפע האהבה לבני-האדם, בהכנסת אורחים בהידור, וגם בנטיעת אהבה לקב"ה, על-ידי פרסום שמו בפי כול. ואכן, בספר ישעיה מכנה הקב"ה את אברהם אבינו: "אברהם אוהבִי".

ט' בחשון התשע"ו (22/10/15) 

אברהם אבינו, היהודי הראשון, היה איש החסד והאהבה. עבודתו את הבורא נבעה ממידת החסד, דבר שבא לידי ביטוי בנדיבות ובשפע האהבה לבני-האדם, בהכנסת אורחים בהידור, וגם בנטיעת אהבה לקב"ה, על-ידי פרסום שמו בפי כול. ואכן, בספר ישעיה מכנה הקב"ה את אברהם אבינו: "אברהם אוהבִי".

הרמב"ם מציג את העבודה מאהבה כתכלית העבודה: "העובד מאהבה, עוסק בתורה ובמצוות והולך בנתיבות החכמה לא מפני דבר בעולם... אלא עושה האמת מפני שהוא אמת". והרמב"ם ממשיך: "ומעלה זו היא מעלה גדולה עד מאוד, ואין כל חכם זוכה לה. והיא מעלת אברהם אבינו, שקראו הקב"ה 'אוהבו', לפי שלא עבד אלא מאהבה".

האבות מורישים

אך דברי הרמב"ם מעוררים שאלה: אם העבודה מאהבה היא "מעלה גדולה עד מאוד", ש"אין כל חכם זוכה לה", והיא מעלתו הייחודית של אברהם אבינו, איך דורשים מכל יהודי להגיע למדרגה זו ולעבוד את הקב"ה מאהבה?

התשובה טמונה בביטוי 'אברהם אבינו'. אכן, אילו היה כל אדם צריך להשיג מדרגה זו בכוחות עצמו, לא כל אחד ואחד היה מצליח להשיג זאת; אבל מכיוון שכולנו בני אברהם יצחק ויעקב, ואברהם הוא אבינו, הרי הוא מוריש לכל יהודי את תכונתו הייחודית ומאפשר לו להגיע לעבודת ה' מאהבה.

אמונה במתנה

הדבר דומה לאב המוריש לבנו נכסים רבים שצבר בעמל רב במשך חייו, וכעת הבן נהנה מן המוכן בלי טרחה. כך האבות מורישים לכל בניהם, עד סוף כל הדורות, את דרגתם הייחודית, ונותנים להם כוח להגיע לדרגה זו.

דוגמה לכך – האמונה בקב"ה. אברהם אבינו נאלץ לנטוש את מורשת אבותיו, להתייגע ולחקור מי ברא את העולם, עד שהגיע להכרה שיש בורא אחד שברא את הכול. ואילו אנו קיבלנו את האמונה הזאת בירושה מאבותינו, והיא כבר טבועה בנו מלידתנו.

נדרשת עבודה

מובן שאין הכוונה שיהודי אינו נדרש לעמול ולהתייגע ושהוא משיג את דרגת האבות בלי עבודה. מדרגתם של האבות גבוהה לאין ערוך ממה שבכוחנו להשיג. ובכל-זאת ניתן ליהודי הכוח שיוכל לפעול על-ידי עבודתו את העניינים שפעלו האבות, ואין זה כוחו שלו, אלא ירושה מהאבות.

כזאת היא גם העבודה מאהבה, שלא כל אחד יכול בכוחות עצמו להגיע אליה. אבל מצד ירושת האבות הטמונה בלב כל יהודי, יש לו הכוח להתעלות בעבודת ה' למדרגה שיקיים את התורה והמצוות לא למען תועלת אישית כלשהי, אלא מתוך אהבה לקב"ה. על זה אמרו חז"ל "מעשי אבות סימן לבנים" – אמנם זה סימן בלבד, אבל על-ידי ה'סימן' מגיעים לדבר עצמו.

(תורת מנחם תשמ"ו, כרך ב, עמ' 298; 748)


   

תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)