חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

דף הבית > חדשות
ריב ההרים: מה באמת קרה שם?

ההרים התגאו בגובהם וביופיים, אך זה עצמו הוא שעמד בעוכריהם ופסל אותם מלהיות ההר הראוי לקבלת התורה. הגאווה היא ה'גבנוניות' והיא נחשבת 'מום'.

מאת: שיחת השבוע, ציור: יוסי רוזנשטיין
ד' בסיון התשע"ה (22/05/15)

ההכנות לאירוע הלכו וגברו. המיקום נבחר בקפידה - מדבר סיני. כעת יש לבחור את הבימה המתאימה. כזו שתשקף את אופיו של האירוע בצורה מיטבית.

מספר המדרש על האודישנים שעשה הבורא כדי לבחור את ההר המתאים עליו תינתן התורה. נתקבצו כל ההרים, וכל אחד ואחד מהם טען שהוא הראוי לכך. אמר להם הקב"ה: "'לָמָּה תְּרַצְּדוּן הָרִים גַּבְנֻנִּים' כבר נפסלתם לפניי בגבהות שיש בכם... למה תרצדון? למה תרצו לדון עם סיני? הרים גבנונים אתם... אין רצוני אלא בסיני, שהוא שפָל מכולכם".

ההרים התגאו בגובהם וביופיים, אך זה עצמו הוא שעמד בעוכריהם ופסל אותם מלהיות ההר הראוי לקבלת התורה. הגאווה היא ה'גבנוניות' והיא נחשבת 'מום'.

רגע, מה חשבו לעצמם ההרים? הלוא הגאווה והגבהות הן חסרונות ולא יתרונות? בגמרא נאמר: "המהלך בקומה זקופה... כאילו דוחק רגלי השכינה", וכמו-כן נאמר על גאוותן: "אין אני והוא יכולים לדור בעולם".

בהכרח לומר שגובהם של ההרים מייצג מעלות רוחניות אמיתיות, המשקפות מניעים טהורים. ובכל-זאת ביכר הקב"ה את הר סיני דווקא.

הרים לא פשוטים

הרים שייכים למחלקת הדומם שבבריאה – המחלקה הנחותה ביותר מבין הצומח, החי והמדַבֵּר. ועם זה, גם בדומם עצמו יש דרגות. ההרים מכונים בספרי החקירה 'צומח שבדומם', שכן גובהם מבטא התעלות של הדומם. נמצא שיש בהרים מעלה של עלייה למעלה, ולכן הייתה מחשבה שעליהם ראויה להינתן התורה.

השיב להם הקב"ה: "למה תרצדון?". ייתכן שיש היגיון בטענותיכם, אך נימוקים הגיוניים מתאימים למערכת של שיקולים שכליים. כאן עומדת להינתן התורה, שבמהותה הפנימית היא רצונו וחכמתו של הקב"ה עצמו, ושיקולים שכליים של העולם הנברא אינם תופסים לגביה מקום.

אם כך, מדוע נבחר הר סיני, הלוא גם הוא הר? שתינתן התורה במישור! מדרש נאמר על הר סיני: "סיני מהיכן בא?... מהר המורייה". מעלתו של הר המורייה שבו התקיימה עקֵדת יצחק. ניסיון העקֵדה הוא סמל של מסירות נפש טהורה, שלמעלה מכל דיון הגיוני.

לוּ היה יצחק אבינו מתחיל לדון דיונים הגיוניים – ייתכן שהיה מוצא נימוקים על-פי התורה להימנע מלמסור את עצמו לעקֵדה. יכול היה לטעון שאת ציווי ה' שמע מפי נביא (אברהם אביו), ואילו האיסור "שופך דם האדם", שעליו נצטוו גם בני נוח, ניתן ישירות מפי הקב"ה.

אולם הוא ידע שזה רצון הקב"ה, והתמסר אליו לגמרי, בלי לשאול שאלות ולשקול שיקולים. עניין זה בא לידי ביטוי בהר סיני, שעל-אף היותו 'הר', בכל-זאת הצניע את גבהותו והתבלט בנמיכותו היחסית לשאר ההרים, דבר המסמל את ההתבטלות המוחלטת לרצון ה'. לכן זכה שעליו תינתן התורה.

(על-פי תורת מנחם כרך יד, עמ' 115)

ציור: יוסי רוזנשטיין 


 

תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)