חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:37 זריחה: 6:33 י"ד בכסליו התש"פ, 12/12/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ברית מילה
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1421 - כל המדורים ברצף
לא לפגוע במבקשי הגיור
חדש על המדף
למה 'מצורע חשוב כמת'?
ברית מילה
קבל את האמת
פעולה ולא אנחה
שליחות מסתורית
חודש הגילוי
הזמר שמחכה לשיר בבית-המקדש
ברכת האילנות

הבדלה בין טמא לטהור

"אשה כי תזריע וילדה זכר... וביום השמיני יימול בשר ערלתו" (ויקרא יב,ב-ג). פרשת שמיני מסתיימת בפסוק "להבדיל בין הטמא ובין הטהור", ובהמשך לזה נאמר בפרשתנו "וביום השמיני יימול בשר ערלתו", זו מצוות מילה, הבאה להבדיל בין ישראל לעמים.

(רבי יהונתן אייבשיץ)

כמו אליהו

הכיסא שיושב עליו מי שמחזיק את התינוק בשעת הברית נקרא 'כיסא של אליהו'. כשם שאליהו היה קנאי לקב"ה ומסר את נפשו על התורה, כך הילד צריך להיות מוכן למסור את כל מהותו למען יהדותו.

(שיח יצחק)

זמן בשלות

למה התינוק נימול לשמונה ימים, שנתן הקב"ה רחמים עליו להמתין לו עד שיהיה בו כוח (מדרש רבה). הזמן של שבעה ימים נקבע בתורה כזמן שבו מגיעים למידה של התפתחות ובשלות. לכן בהמה שלא מלאו לה שבעה ימים אסורה לקרבן. גם התינוק ראוי לבוא בברית ביום השמיני בלבד.

(תוספת ברכה)

מילה דוחה שבת

"וביום השמיני יימול בשר ערלתו" (ויקרא יב,ג). בפסוק זה יש אותו מספר של תיבות ואותיות כמו בפסוק "ויכולו השמים והארץ וכל צבאם" (בראשית ב,א). ללמדנו שמצוות מילה בזמנה דוחה את השבת.

(בעל הטורים)

שתי מילות

משמעות ברית המילה ברוחניות היא כריתת ערלת הלב, ויש בזה שתי בחינות: מלמטה למעלה, מה שעל האדם לבצע, כפי שנאמר (דברים י) "ומלתם את ערלת לבבכם", ומלמעלה למטה, מה שהקב"ה מל את בני ישראל, בבחינת "ומל ה' אלוקיך את לבבך" (דברים ל).

(תורה אור)

ברית ניכרת

"והייתה בריתי בבשרכם לברית עולם" (בראשית יז,יג). הברית עם הקב"ה טבועה וחתומה בגוף הגשמי, "לברית עולם" – עד שהיא נראית וניכרת גם לאומות העולם.

(הרבי מליובאוויטש)

העברת ההסתרים

על הפסוק "בזאת יבוא אהרון אל הקודש" (ויקרא טז,ג) נאמר במדרש שזכות המילה הייתה נכנסת עמו. כי בהעברת הערלה, המבטאת את העברת ההעלמות וההסתרים, נעשית העברת ה'פרסה' המפסקת בין הקודש ובין קודש-הקודשים.

(הרבי הריי"ץ מליובאוויטש)

ביום השלישי

"יחיינו מיומיים, ביום השלישי יקימנו ונחיה לפניו" (הושע ו,ב). "יחיינו מיומיים" הם שני הימים הראשונים של העברת הערלה והכניסה לבריתו של אברהם אבינו, שזהו "בדמייך חיי, בדמייך חיי", שתי פעמים, "וביום השלישי", שהוא שלישי למילה, יקימנו ונחיה לפניו.

(המגיד ממזריטש)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)