חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:16 זריחה: 6:10 כ' באב התשע"ט, 21/8/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מעלת קיום המצוות עכשיו
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש. מעובד על ידי צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1390 - כל המדורים ברצף
היום שעשה את אלול ח"י
יש חדש
מעלת קיום המצוות עכשיו
הבעל-שם-טוב
טעם חטא
המטאטא מתלכלך
מבחן האמונה
ח"י באלול
הנפלאות התגלו בהולנד
י"ג מידות ביחיד

זמנה של מצוות ביכורים חל בכניסתם של בני-ישראל לארץ, כפי שנאמר: "וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ... וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה". רש"י לומד מן הפסוקים "שלא נתחייבו בביכורים עד שכבשו את הארץ וחלקוה". נמצא שמצוות ביכורים ניתנה לבני ישראל בהיותם במדבר, אך קיומה הושהה עד כניסתם לארץ.

האמת היא שהדבר חל לא רק על המצוות התלויות בארץ, אלא על כל המצוות. עיקר קיום המצוות הוא בארץ, כפי שכתוב בפרשת ואתחנן: "וזאת המצווה... אשר ציווה ה' אלוקיכם ללמד אתכם לעשות בארץ".

מצוות במדבר

ראיה לכך היא שתי מצוות מרכזיות שבני ישראל נצטוו במדבר: מצוות ברית המילה  ומצוות קרבן פסח.

בהיותם במדבר לא מלו בני ישראל את ילדיהם, חוץ משבט לוי, ככתוב: "כל העם היילודים במדבר, בדרך, בצאתם ממצרים, לא מלו". הסיבה הפשוטה לכך היא האקלים המדברי המסוכן שמנע מהם להימול בבטחה, אך עצם המכשול מלמד שהמצווה לא הייתה בתוקפה עד הכניסה לארץ.

כמו-כן לא קיימו את מצוות קרבן פסח, חוץ מבשנה השנייה ליציאת מצרים. כאן לא היו שום מגבלות: הפסח, מעיקרו, הוא קרבן יחיד, ואף מותר להקריבו בבמה. על-אחת-כמה-וכמה כשהייתה בידם האפשרות להקריבו על המזבח שבמשכן. ובכל-זאת, לא הקריבו את הפסח עד הכניסה לארץ.

התורה שייכת לכול

מילה ופסח הן מצוות חמורות במיוחד. אלו מצוות עשה יחידות שאי-עשייתן כרוך בעונש כרת, שעניינו ניתוק צינור החיים של ההשפעה האלוקית. ובכל-זאת לא קוימו המצוות האלה עד הכניסה לארץ.

אמנם התורה ניתנה במדבר, ויש בזה רמז שהתורה שייכת לכול. כשם שהמדבר הוא מקום הפקר, שאינו שייך לאיש, כך התורה שייכת לכל עם ישראל. כל הרוצה ללמדה – יכול ללמדה. עם זה, עיקר קיומה בארץ ישראל ולא במדבר.

הכנה הכרחית

גם תקופת הגלוּת היא כעין תקופת המדבר. עיקר קיום המצוות יהיה בזמן הגאולה, כפי שתורת החסידות מפרשת את לשון התפילה "ושם נעשה לפניך... כמצוות רצונך" – שרק לעתיד לבוא נוכל לקיים את המצוות בשלמות, כרצונו של הקב"ה. קיום המצווה עכשיו הוא כלשון הפסוק "הציבי לך ציוּנִים", כדי "שלא יהיו חדשים עליכם לעתיד לבוא".

ובכל-זאת יש מעלה גדולה במצוות שמקיימים בזמן הגלות, בהיותן ההכנה לקיום המצוות לעתיד לבוא. נוסף על שכר העבודה עצמה והשכר שמגיע לכל יהודי על קיום התורה והמצוות, יש מעלה עצומה במצוות בזמן הזה שעל-ידן נזכה לגאולה האמיתית והשלמה ולאפשרות לקיים את המצוות בתכלית השלמות, בדרגה עליונה גם מקיום המצוות בארץ ישראל בזמן הבית. כל זה מושג על-ידי קיום המצוות בזמן הגלות, כהכנה לשלמות שתהיה לעתיד לבוא.

 (תורת מנחם כרך ט, עמ' 158)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)