חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:43 זריחה: 6:27 י"ז באלול התשע"ט, 17/9/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

לרדת או לעלות
מעשה שהיה

חעשה היה שמה, אולם הכול כינוה 'חעשה אופת עוגות-הדבש' ("חעשה די לעקאח מאכערקע"). את עוגותיה מכרה בחנות קטנה ששכרה ב'רחוב היהודים', בירושלים העתיקה. שם טוב במיוחד יצא לעוגותיה, וכאשר גבאי בית-הכנסת 'החורבה' היו עורכים 'קידוש' לרגל מאורע או שמחה, העדיפו תמיד את מאפה-ידיה של חעשה מעוגות המתחרים.

כיובל שנים ניהלה חעשה את חנותה, עד נפילת הרובע בתש"ח. אז גם איבדה את נכדה, שמואל, שלחם באוייב הירדני באחת מעמדות שמואל הנביא. נפילתו הייתה מכה קשה לסבתו, שאהבה אותו אהבה עזה, מפני שנקרא על-שם בעלה שנפטר שנים רבות קודם-לכן. חעשה עצמה האריכה ימים ונפטרה כבת מאה.

בסיפורה של חעשה שזורים זה בזה - אהבת ירושלים, אמונת חכמים והוויי החיים הצבעוני והעסיסי של אותם ימים. תחילת המעשה (לפני כמאה ועשרים שנה) בר' שמואל-אשר הויסמן, בעלה של חעשה, שניהם תושבי קובנה שבליטא. שלוש בנות היו להם לר' שמואל-אשר ולחעשה.

באותן שנים היגרו רבבות יהודים מ'תחום המושב' שהוקצה ליהודים בנכר, אל מעבר לים, לאמריקה. אחותה של חעשה היגרה אף היא עם משפחתה לאמריקה, ומשם כתבה לאחותה שבקובנה מכתב ובו שיבחה והיללה את נפלאות "ארץ הזהב" וניסתה לשכנעה לבוא בעקבותיה.

בהתייעצות משפחתית הוחלט כי תחילה ייסע ר' שמואל-אשר אל הבלתי-נודע, ולאחר שיסתדר שם ויחסוך את הסכום הדרוש, יביא אליו את אשתו ובנותיו. פרוטה לפרוטה חסך ר' שמואל-אשר לצורך דמי הנסיעה והוצאות הדרך לאמריקה, וכשהצטבר הסכום יצא לדרך הרחוקה.

בקובנה נותרו אשתו ובנותיו, שהמתינו להודעה ממנו כי הגיע בשלום לאמריקה, ואחר-כך, כעבור זמן, לכרטיסי הנסיעה בעבורן.

אבל מסעו של ר' שמואל-אשר הוסימן הובילו לא לאמריקה, אלא ל...ירושלים. האם כך היה העניין מתוכנן במחשבתו מלכתחילה, או שמא רק אחרי שיצא לדרכו שינה את דעתו ואת כיוון נסיעתו? זאת אין לדעת. בגפו הגיע לירושלים, מצא לעצמו מקום לימודים בישיבת 'עץ חיים' בחצר 'החורבה', והודיע במכתבו לביתו בקובנה כי הגיע למחוז-חפצו האמיתי - ירושלים - וכי הוא מבקש מאשתו ובנותיו לארוז את מיטלטליהן ולעלות בעקבותיו לעיר-הקודש.

כשהגיעה הידיעה לקובנה, חשכו עיניה של חעשה. היא, שלאמריקה לא רצתה לנסוע ולא הסכימה לכך אלא לאחר פיתויה של אחותה, בצירוף לחצי המשפחה, ובעיקר בשל העוני המרוד והרעב המציק - היא תעקור עכשיו עם שלוש הבנות לירושלים הענייה שפרנסה בוודאי אין בה?!

כתבה חעשה לבעלה מכתב ארוך ובו ענתה ב'לאו' רבתי ואף איימה כי אם לא יחזור, תתבע ממנו גט. אבל ר' שמואל-אשר, שאהבת ירושלים פיעמה בו עוד בשבתו בקובנה, והתעצמה שבעתיים על אדמת-הקודש, לא היה מוכן לוותר.

שלוש שנים התכתבו רבי שמואל סלנט, רבה של ירושלים, ורבי אלחנן ספקטור, רבה של קובנה, בעניינם של בני-הזוג הויסמן. הוא אומר "ירושלים", היא אומרת "קובנה"; הוא טוען שעל-פי ההלכה עליה לעלות אחריו לארץ-ישראל, והיא טוענת כלפיו כי הטעה אותה בכוונה תחילה, ועליו לחזור או לשלוח לה גט. שום הצעת-פשרה לא נתקבלה על דעת בני-הזוג.

כעבור כל השנים הללו, כשראה רבי שמואל סלנט שאין לדבר סוף, והבין בחכמתו מחליפת המכתבים ומסיפורי הבעל כי לזוג שלוש בנות בוגרות בלבד וכי שניהם מייחלים כבר שנים רבות לבן זכר, כתב לרבי אלחנן שימסור בטובו לאישה, כי הוא, רבה של ירושלים, מברך אותה ומבטיח לה על דברתו כי אם תוותר ותעלה לירושלים אל בעלה, או-אז ברצות ה' יתברכו בבן זכר. כאמור, הוא, רבי שמואל, ערב לקיום הברכה.

שמעה חעשה את ברכת רבי שמואל, שאליה צירף רבי אלחנן גם את ברכתו-שלו, ונתרצתה. ארזה את מעט מיטלטליה, נטלה את בנותיה ועלתה לירושלים.

כשהגיעו האישה והבנות לנמל יפו, בשנת תרנ"ז, נדהמו לגלות כי הבעל והאב, ר' שמואל-אשר, אף לא טרח לרדת מירושלים לקבל את פניהן. במקומו באה ליפו שכנה משכנותיו בעיר-הקודש. הוא-עצמו, הסבירה השכנה, נדר נדר קבל עם ועדה, ליד הכותל המערבי, כי לעולם לא יציג את רגלו מחוץ לירושלים.

עלתה חעשה ובנותיה לירושלים והמשפחה התאחדה. ואכן, כעבור פחות משנה נתקיימה ברכתו של רבי שמואל. בן זכר נולד בשעה טובה לזוג ונקרא שמו בישראל בנימין בן-ציון. רבי שמואל סלנט היה הסנדק בבריתו, ופשר שמותיו של הרך הנימול - ברור וגלוי.

אחר-כך בא עניין חנות המאפה שכבר סופר לעיל - חנות שממנה התפרנסה משפחת הויסמן שנים רבות. לבנימין בן-ציון (בדיוק כמו להוריו) נולדו שלוש בנות ובן יחיד, הלוא הוא שמואל, שנפל במלחמת השחרור על הגנת ירושלים.

(על-פי 'סיפורים ירושלמיים', דב גנחובסקי, הוצאת כרטא)


 
 
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)