חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:16 זריחה: 6:10 כ"א באב התשע"ט, 22/8/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

כך מסבירים לתלמידים
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1371 - כל המדורים ברצף
תוכן ומשמעות ל'מדינה היהודית'
יש חדש
כך מסבירים לתלמידים
ברית מילה
אין תשובה
ארץ כשבת
פעמיים תהילים
אור קבוע ונצחי
כנר אשכנזי ופיוט מרוקני
תספורת מצווה – מתי?

בפרשת מצורע התורה מפרטת מה עושים אם מתגלים סימני טומאה בקירות הבית. אם הנגע בקירות התפשט אחרי שבעה ימים, הכהן מצוּוה להוציא את האבנים המנוגעות ולהשליכן אל מחוץ לעיר אל מקום  טמא. ואז התורה מצווה: "ואת הבית יקציע מבית סביב, ושפכו את העפר אשר הקצו אל מחוץ לעיר, אל מקום טמא".

מה משמעות המילה 'יקציע'? רש"י מתרגם את המילה לשפה המקומית: "דריצי"ר בלע"ז", ולאחר מכן הוא מוסיף: "ובלשון משנה יש הרבה". התוספת הזאת דורשת הסבר.  הלוא הילד הלומד חומש הוא 'בן חמש למקרא', ועדיין לא למד משנה, ומה תוסיף לו הידיעה שמילה זו מופיעה הרבה בלשון המשנה?

מילה נדירה

אלא שכאשר ה'בן חמש למקרא' לומד את החומש ומגיע למילה הזאת, שהיא מילה בלתי-מצויה, אין הוא מסתפק בקבלת פירושה, אלא הוא מבקש הסבר מדוע התורה בוחרת להשתמש במילה חריגה במקום במילים רגילות ושכיחות יותר.

לכן רש"י מוסיף וכותב: 'ובלשון משנה יש הרבה'. אמנם הילד הוא עדיין 'בן חמש למקרא' בלבד, ועדיין לא הגיע ל'בן עשר שנים למשנה', אולם הוא יודע על קיומה של המשנה, ושהוא עתיד ללמוד אותה בהמשך. כשהוא נוכח שזו מילה שמצויה הרבה במשנה, סרה תמיהתו על שהתורה משתמשת במילה הזאת, שכן לשון המשנה קרובה ללשון התורה, ומכאן שזו מילה שימושית למדיי.

להסביר ולהטעים

הפירוש הקצר הזה של רש"י מורה לנו הוראה מיוחדת על דרך הלימוד של מורה עם תלמידו: כאשר המורה נדרש לפרש לתלמיד את משמעותה של מילה כלשהי, אל לו להסתפק בתרגום המילה ופירושה בלבד. עליו להשתדל להוסיף הסבר, ולהטעים את הדבר באוזני התלמיד.

כך נהג רש"י, שגם לאחר שהסביר את המילה ותרגם אותה לשפה המובנת לתלמיד, לא הסתפק בכך, אלא השתדל ליישב את דעתו של התלמיד ולהטעים את הדברים, על-ידי שהוסיף וציין את שכיחות המילה בלשון המשנה.

דרך החינוך

אמנם חז"ל קבעו שיחסי המורה והתלמיד צריכים להיות מבוססים על הכלל "שמאל דוחה וימין מקרבת". צריך שתהיה יראה כלפי המורה, והתלמיד נדרש לכבד את סמכותו. ועם זה, המורה נדרש להשתדל להטעים את הלימוד כדי שיתקבל בחשק ובנעימות אצל התלמיד, וזו דרך החינוך הנכונה.

כלל זה נכון לא רק בדרך הלימוד של עניינים בתורה, אלא הוא כלל מרכזי בכללות עניין החינוך וההדרכה. יש להשתדל בכל הדרכים האפשריות שהדברים יותאמו ויוטעמו על-פי שכלם ותכונות נפשם של המחונכים, כדי שיתקבלו בליבם בצורה הטובה ביותר.

(התוועדויות תשמ"ז, כרך ג, עמ' 227)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)