חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:58 זריחה: 6:52 ד' בחשון התשפ"א, 22/10/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מכות מצרים
מן המעין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1358 - כל המדורים ברצף
ההכרעות החשובות שמאחורי הציניות
יש חדש
שיא הגילוי ב'ערוות הארץ'
מכות מצרים
מייקר מילים
שלוש גלויות
ברכה והוראה
גאולה במכות
אוצר יהודי במערות טאליבן
שעטנז בבגדים

דמים תרתי משמע

"ויהי הדם בכל ארץ מצרים" (שמות ז,כא). אומר המדרש (שמות רבה) "ממכת דם נתעשרו ישראל", כי המצרים קנו מהם מים בכסף מלא. זה היסוד לאִמרה הידועה "דמים תרתי משמע": למצרים משמעות ה'דמים' הייתה דם כפשוטו, ואילו לבני-ישראל 'דמים' היה במשמעות כסף.

(דגל מחנה אפרים)

להפוך מים לדם

"הנה אנוכי מכה... על המים אשר ביאור ונהפכו לדם" (שמות ז,יז). מים מסמלים קרירות, ואילו הדם מסמל חום (ועד הביטוי 'רתיחת הדמים'). המכה הראשונה שהִכה הקב"ה את מצרים הייתה הפיכת הקרירות לחום. האדם המבקש לצאת ממְצָרי הגוף והנפש הבהמית נדרש כצעד ראשון להפוך את הקרירות והאדישות לענייני תורה ומצוות – לדם, לחום ולהתלהבות של קדושה.

(הרבי מליובאוויטש)

הפיכת חסד לגבורה

באותות ובמופתים שהיו במצרים הייתה הפיכה של דבר אחד לדבר אחר, ואף לסוג אחר.  למשל, במטה שנהפך לנחש נהפכו הדומם או הצומח לסוג החי. המים שנהפכו לדם מייצגים הפיכת דבר שעניינו חסד (מים) לגבורה (דם).

(ספר המאמרים ת"ש)

מומחים מאז ומעולם

"ויעשו כן חרטומי מצרים" (שמות ז,כד). מופת זה, של הפיכת נהרות לדם, היה בידי החרטומים לעשות בנקל. לזה הם מומחים מעולים, וזו אומנותם מאז ומעולם.

(רבי יצחק מוולוז'ין)

כוונה כפולה

"וידעו מצרים כי אני ה' בנטותי את ידי על מצרים" (שמות ז,ה). במכות שניתנו למצרים הייתה כוונה כפולה – לשבור את קליפת מצרים ולהביא את המצרים לידי הכרה "כי אני ה'".

(ספר המאמרים תש"ה)

ה' הצדיק ואני

"ה' הצדיק ואני ועמי הרשעים" (שמות ט,כז). איך ייתכן שפרעה, בעל הגאווה, יודה ויצהיר שהוא רשע? אלא זו הייתה כוונת דבריו: "ה' הצדיק ואני", גם אני צדיק הנני, "ועמי" – הם הרשעים.

(רבי יהושע מאוסטרובצה)

דין ורחמים

במכת ברד השתתפו מידת הדין ומידת הרחמים, ולכן נאמרו בה השמות הוי'ה ואלוקים. ואכן, הפשתה והשעורה, שאינן הכרחיות כל כך לקיום האדם, נוכתה, ואילו החיטה והכוסמת, שחיי האדם תלויים בהן, לא נוכו.

(מהרשד"ם)

ברואי המים קופצים לאש

הצפרדעים נבראו מן המים, כפי שנאמר "ושרץ היאור צפרדעים". בכניסת הצפרדעים לתוך תנורי מצרים התבטאה מסירות נפש גדולה ביותר – ברואי המים קפצו לתוך האש.

(לקוטי שיחות)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)