חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:12 כ"ג באב התשע"ט, 24/8/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

האור בוקע מתוך החושך
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1353 - כל המדורים ברצף
כשהאמת מסתתרת השקר משתלט
יש חדש
האור בוקע מתוך החושך
חנוכה
הרבי השמח
מוחל טובות
איזהו גיבור
"ממתין ומצפה מתי יבוא"
נס מהלך
חנוכה במוצאי שבת

אחרי שיעקב עבר את כל התלאות אצל לבן, ואחר-כך בשובו לארץ-ישראל את ההתמודדות עם עשיו, את פטירתה של רחל ואת הצרה שאירעה לדינה בתו – הוא מבקש לשבת בשלווה. אומרים חז"ל: "ביקש יעקב לישב בשלוה, קפץ עליו רוגזו של יוסף". עכשיו מתחילה פרשה חדשה – מכירת יוסף.

אף-על-פי שגם לאברהם וליצחק היו תלאות וקשיים, אין זה מגיע לעוצמת הצרות שפקדו את יעקב. ובכל-זאת דווקא יעקב היה 'בחיר שבאבות' (כלשון המדרש) והוא העמיד שנים-עשר שבטים, ההולכים בדרכו (לא כאברהם שיצא ממנו ישמעאל ולא כיצחק שיצא ממנו עשיו).

להתגבר על הקשיים

בספר הזוהר נאמר שכאשר יעקב בא לסוכה בתוך ה'אושפיזין' הוא אומר את הפסוק "אז ייבקע כשחר אורך". אותיות המילה 'יבקע' מרכיבות את השם 'יעקב', אך הקשר בינו ובין הפסוק הזה אינו באותיות המילה הזאת בלבד, אלא בכך שהמילה 'ייבקע' אכן מבטאת את אופי עבודתו של יעקב.

משמעותו הפשוטה של הפסוק היא שמתוך השחר, שחור הלילה, בוקע האור הראשון.  וזו עבודת יעקב כל חייו: להתגבר על כל הקשיים וההפרעות, ויתרה מזו – להבקיע את האור דווקא מתוך החושך.

מעלת הבית השלישי

עבודתו של יעקב קשורה לעבודה הרוחנית של זמן הגלות, שכן הבית השלישי יישא את מעלתו המיוחדת של יעקב. וכך נאמר בגמרא על בית-המקדש השלישי: "לא כאברהם שכתוב בו הר... לא כיצחק שכתוב בו שדה... אלא כיעקב שקראו בית". הבית השלישי יהיה בית של קבע, מכיוון שהוא קשור דווקא ביעקב.

מעלה זו מתבטאת בפסוק "אז ייבקע כשחר אורך". דווקא מתוך הצרה והמצוקה בוקע האור הגדול. ההתעלות הגדולה של יעקב אבינו בקעה דווקא מתוך הקשיים והצרות שפקדו אותו, ודווקא על-ידי זה השיג את השלמות הגדולה ביותר.

עקבתא דמשיחא

המצב הזה קשור במיוחד לדורנו, הדור של 'עקבתא דמשיחא'. בכלל, תקופת הגלות הנוכחית מאופיינת במצוקות ובקשיים גדולים פי כמה וכמה מהתקופות שלפני-כן. אמנם גם בימי בית-המקדש הראשון היו קשיים ומצוקות, ועל-אחת-כמה-וכמה לאחר החורבן, בגלות בבל, אבל אין זה מגיע לעוצמת הלחץ והצרות של הגלות הנוכחית.

ובתוך תקופת הגלות עצמה שיא הלחץ הוא בדור האחרון, דור 'עקבתא דמשיחא', שהצרות גוברות והאורות מתמעטים, וזה הזמן שבו 'שחרות הלילה' בשיאה. אבל דווקא בזמן הזה בא הגילוי הגדול של אור החסידות, שפורץ מתוך החושך בבחינת "אז ייבקע כשחר אורך", ועד שמתוך הגלות הזאת תבוא ההתגלות הגדולה ביותר של הגאולה האמיתית והשלמה.

(תורת מנחם כרך לה, עמ' 98)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)