חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

תפקיד ההורים לעודד הצלחה
חיים יהודים


מאת: מנחם כהן
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1338 - כל המדורים ברצף
ההורים דורשים יותר יהדות
חדש על המדף
תלוי מה עושים בעץ
תמימות
עצה נכונה
אין זמן לחטוא
שפט ושילם
יועצים במקום שוטרים
תפקיד ההורים לעודד הצלחה
איסור הלנת שכר

מראה מלבב הוא לראות את הילדים הולכים בשמחה לבית-הספר ביום פתיחת שנת הלימודים, אך האם אותה חדווה תישאר גם בהמשך השנה? איך מבטיחים שכל ילד יקבל את תשומת-הלב הראויה ואת הגישה המתאימה לו? הפרופסור המפורסם ראובן פוירשטיין (91), מייסד שיטה חינוכית הנלמדת במדינות רבות ברחבי העולם, שזכה בפרסים יוקרתיים רבים, מעניק לקוראי 'שיחת השבוע' כמה עצות ותובנות.

הפרופ' פוירשטיין סבור שהכנה של הבית לקראת בית-הספר חשובה ביותר. "לא מספיק לצייד את הילד במחברות וספרים", הוא קובע. "ילד שעולה לכיתה א צריך לקבל קודם לכן בבית את יסודות הקריאה. כשיגיע לבית-הספר יהיה מסוגל להיות קשוב וללמוד. מקובל לטעון שריבוי התלמידים בכיתה פוגע ביכולת ההקשבה. אבל ילד שאין לו הרגלים של לימוד והקשבה, גם בכיתה בת חמישה תלמידים לא יקשיב".

להכין את הילד

הפרופ' פוירשטיין מביא דוגמה מאב שיושב עם בנו בבית-הכנסת ועוקב איתו אחר הקורא בתורה בעת קריאת התורה. "נוסף על החינוך לכבד את שעת הקריאה בספר-התורה, אב כזה מחנך את בנו לעקוב אחר הנקרא", הוא אומר.

איך גורמים לילדים לאהוב את הלמידה ולרצות לדעת? לדבריו, ההורים יכולים לחזק את אהבת הלימוד על-ידי תגובה חיובית להצלחות של הילד. "צריך לומר לילד משפטים כמו 'איזה יופי', 'היום למדת כך וכך', 'היום קראת את זה, עוד מעט תקרא הלאה' ועוד. כל התקדמות חייבת לזכות להכרה ולהתלהבות מצד המורה וההורים. יש ילדים שבאים הביתה והוריהם אינם מתעניינים בידע שהם רכשו, אינם מעודדים, ואינם מעניקים תחושה של חשיבות ההצלחה. הם בעצם משדרים לילד שאין לו סיבה להתאמץ להשיג הישגים".

שאלה כהזדמנות

עם זה הוא מזהיר מביקורתיות מדכאת:  "כשהילד מוכיח שהוא מבין ויודע, יש לעודד אותו, אולם אם מתברר שהילד לא הצליח להבין וללמוד – אין להאשים אותו, אלא פשוט לשבת וללמד אותו. אסור ליצור בילד תחושה של כישלון. ביקורת והאשמה עלולות להיות הרסניות".

שאלנו אותו איך משלבים חינוך לקבלת עול עם עידוד הילד לשאול שאלות. "אין ספק שצריך לעודד את הילד לשאול. המסורת של עם-ישראל מכוונת לכך. למשל, חג הפסח. יושבים בדרך שונה, מטבילים כרפס במי מלח, אוכלים מרור ועוד, וכל זה כדי שהילד ישאל קושיות ואנחנו נענה לו. כשילד שואל שאלה חשוב מאוד לראות בזה הזדמנות. יש לעודד אותו ולהשיב ברצינות על השאלה, על-פי יכולת הבנתו. מובן שיש דברים שעל הילד לקבל ב'קבלת עול', אבל אין בכך סתירה ללמידה ולהסבר".

תחושת עלייה

לסיום הוא מעניק טיפ קטן להורים: "הדבר החשוב ביותר הוא ליצור אצל הילד תחושה של עלייה, לגרום לו להרגיש שיש ממנו ציפייה להצלחה. גם אם חלילה אירע כישלון יש לומר לו 'זה קורה' ולא להפוך זאת לטרגדיה. תחושת ההצלחה היא הקרקע שעליה גדלות עוד הצלחות".


עידוד ולא ביקורת. הפרופ' פוירשטיין (צילום: מיכאל פוירשטיין)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)