חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:24 זריחה: 6:06 כ"ג באב התש"פ, 13/8/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

קדושה עד עקב הרגל
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1299 - כל המדורים ברצף
אתגרי קהילות יהודיות בעולם
יש חדש
קדושה עד עקב הרגל
יעקב ועשיו
תשובה בסיפור
באה העת
גלגולו של ניגון
מקומו של יהודי
השליח שלא נבהל מהאנטישמיות
והוא רחום

כאשר היה רעב בארץ, בימי יצחק, נגלה אליו הקב"ה והורה לו: "אל תרד מצרימה... גור בארץ הזאת". הקב"ה אף הרעיף עליו ברכות למכביר, וציין בזכות מה זכה יצחק לברכות האלה: "עקב אשר שמע אברהם בקולי, וישמור משמרתי, מצוותיי חוקותיי ותורותיי".

כל ביטוי בתורה מדוייק בתכלית. גם כאן התורה נוקטת את הביטוי 'עקב' ("עקב אשר שמע אברהם בקולי") כדי לבטא רעיון עמוק. תורת החסידות מבארת שבזה התורה מלמדת אותנו על הדרך שבה שמע אברהם בקול ה': עקב רומז לעקב הרגל, החלק התחתון ביותר באדם. אברהם עבד את ה' בשלמות, בכל כוחותיו, שכלו, רגשותיו וכל איבריו, עד שגם עקב הרגל שלו חש את  האלוקות. הקדושה חדרה לתוך כל הווייתו עד העקב ממש.

לא היה הד

עניין זה דורש ביאור: העקב מייצג את ה'דומם' שבאדם. כשם שהבריאה כולה נחלקת לארבעת הסוגים דומם, צומח, חי מְדַבֵּר, כך קיימים הסוגים האלה גם באדם עצמו. הראש והשכל הם בחינת ה'מְדַבֵּר' שבאדם. המידות שבלב הן בחינת 'צומח' וכו'. ה'עקב' הוא ה'דומם' שבאדם, החלק המעשי והביצועי. איך ה'דומם' אמור להרגיש קדושה?

אך זה היה החידוש במעמד הר-סיני, שהקול האלוקי חדר לתוך כל רובדי המציאות, עד הדומם ממש. הקול הזה מתואר בתורה "קול גדול ולא יסף", ופירשו חז"ל: "שלא היה לו בת-קול" [=הד]. ולכאורה מה המעלה בהעדר ההד? לכאורה דווקא ההד מעיד על עוצמתו של הקול, וככל שהקול אדיר וחזק יותר, הוא מחולל הד גדול יותר.

הקול נספג

אלא דווקא העדר ההד מבטא את הכוח המיוחד של הקול הזה. כיצד ההד נוצר? כאשר הקול נתקל בעצם כלשהו, הוא מוחזר ממנו וכך נוצרת תופעת ההד. אולם הקול האלוקי לא הוחזר, אלא חדר ונקלט בכל פרט בבריאה, ולכן לא היה לו הד.

אם-כן, ייחודו של הקול האלוקי במעמד הר-סיני שהוא חדר לכל פרט של הבריאה, ובכלל זה לתוך הדומם הגשמי. טעות היא לחשוב שהקדושה מתחברת רק עם כוחות נעלים, כמו שכל ורגש, אלא הקדושה האלוקית נספגת גם בתוך הדומם והחלק הגשמי והנחות ביותר.

בכל האיברים

חז"ל אומרים שלעתיד לבוא "קורות ביתו של אדם מעידים בו". הקיר הגשמי קולט את מעשיו של האדם. כשהוא עוסק בבית בלימוד תורה ובקיום מצוות, הקדושה נספגת גם בקירות הגשמיים, ולעתיד לבוא הקירות יגלו ויכריזו זאת, כמו שנאמר: "אבן מקיר תזעק".

זו הייתה מעלתו המיוחדת של אברהם אבינו – "עקב אשר שמע אברהם בקולי". וזה לימוד לכל יהודי, שענייני התורה צריכים לחדור את כל הווייתו של האדם, כלשון חז"ל "ערוכה בכל רמ"ח איברים", שאז התורה "משתמרת". על יהודי כזה רואים בכל דרכיו שהוא יהודי הלומד תורה, ובכך הוא יוצר בכל מעשה ופעולה את ה'דירה' לו יתברך כאן למטה.

(תורת מנחם כרך לז, עמ' 38)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)