חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:12 כ"ג באב התשע"ט, 24/8/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הטלטולים מפיצים את הריח
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1296 - כל המדורים ברצף
השאלות שהובילו אל האמונה
יש חדש
הטלטולים מפיצים את הריח
ברית מילה
את מי מכבדים
שתי עיניים
רמזים משמים
חייבים 'רכוש גדול'
מצפה הילה שלא הכרתם
'קוואטר' בברית

פרשתנו נפתחת בציווי הראשון של הקב"ה לאברהם אבינו, היהודי הראשון: "לך-לך מארצך וממולדתך ומבית אביך". הקב"ה ציווה אותו לצאת ממקומו, להיטלטל בדרכים, לנסוע הרחק, למקום לא-נודע. לשם מה נדרש אברהם ליטול את מקל הנדודים?

אומרים חז"ל: "לְמה היה אברהם אבינו דומה? לצלוחית של אפופילסימון [=בושם מיוחד], מוקפת צמיד פתיל ומונחת בזוית, ולא היה ריחו נודף". אברהם דמה לצנצנת בשמים סגורה וחתומה המונחת בפינה, שהציבור אינו מודע לריחה הטוב. "כיון שהייתה מיטלטלת – היה ריחו נודף". על-ידי טלטול הצנצנת, החל ריחו של הבושם לנדוף ולהתפשט.

הצלחה פי אלף

כך אמר הקב"ה לאברהם אבינו: "טלטל עצמך ממקום למקום, ושמך מתגדל בעולם". נמצא שהטלטולים האלה של אברהם, כאשר יצא ממקומו ונדד ממקום אחד למשנהו ובכל מקום האיר את אור האמונה ופרסם שיש בורא יחיד לעולם – על-ידי כך "היה ריחו נודף".

סיפור זה מלמד אותנו שכאשר עוסקים בהפצת האמונה ומתמסרים לקרב עוד ועוד ברואי עולם אל הקב"ה, בסופו של דבר גם האדם העוסק בכך יוצא נשכר. מוסבר בתורת החסידות שאדם העוסק בצדקה "נעשים מוחו וליבו זכים אלף פעמים ככה". נמצא שעל-ידי פעילותו בצדקה גשמית או רוחנית מזדככים מוחו וליבו, עד שהוא מצליח ללמוד בשעה אחת מה שאורך במצב רגיל אלף שעות.

התבטלות מוחלטת

אך כדי שפעילות זו תצליח יש לקיים את הציווי 'לך-לך' על-פי הפירוש הפנימי: "לך-לך "מארצך" – התנתק מהרצונות האישיים שלך; "וממולדתך" – צא מההרגלים הטבעיים; "ומבית אביך" – מההשפעות הטבעיות שספגת בבית אביך. משמעות הדבר – התבטלות מוחלטת אל הקב"ה עד שהאדם נהפך לדף חלק, המוכן לקבל כל מה שיצווה הקב"ה עליו.

שני הדברים כרוכים זה בזה. כדי להגיע להתבטלות מוחלטת, עד שאין האדם מותיר שום מציאות ממהותו הקודמת, עליו לצאת בשליחותו של הקב"ה, גם אם הדבר מחייב נסיעה למרחקים, טלטולים ועזיבת המקום הקיים והמוּכָּר.

בלי קשיים

זו ההוראה שעלינו ללמוד מאברהם אבינו. עלינו לקיים את "לך-לך" – לצאת בשליחותו של הקב"ה כדי להפיץ את אור התורה והמצוות, בלי לשקול שיקולי תועלת אישיים. אבל בסופו של דבר, כמו שהיה אצל אברהם, גם השכר לא יאחר לבוא.

וייתן הקב"ה שהפעילות בשליחותו תהיה מתוך שמחה וטוב לבב וללא קשיים, אף שאצל אברהם אבינו היו הדברים כרוכים בניסיונות, אבל עכשיו, מכיוון שהדורות נחלשו, ודאי יהיה הכול מתוך מנוחה ומתוך שמחה.

(תורת מנחם  כרך כט, עמ' 164)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)