חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:03 זריחה: 6:41 כ"ב בטבת התש"פ, 19/1/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

פסח שני
מן המעין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1275 - כל המדורים ברצף
הבסיס המשותף לכל הדרכים
יש חדש
להעלות אור בתוך הנפש
פסח שני
ענווה אמיתית
אני לא-כלום
יקר מכל הון
הנבואה לעתיד
בעלי-תשובה מדברים על הקשיים
הנרות שעל השולחן

למה נתגלגלה סיבה

"אנחנו טמאים לנפש אדם, למה ניגרע לבלתי הקריב את קרבן ה' במועדו" (במדבר ט,ז). צערם היה על שנתגלגלה להם סיבה של טומאה ובגללה עליהם להיות נפרדים ורחוקים מהכלל ולא להקריב קרבן עם כלל-ישראל.

(רבי ישראל-יצחק מאלכסנדר)

אין מצב אבוד

פסח שני מלמדנו שאין מצב אבוד, ותמיד אפשר לתקן ולהשלים. אפילו מי שהיה טמא, או מי שהיה בדרך רחוקה, ואפילו אם זה היה 'לכם', מרצונו של האדם, בכל-זאת אפשר לתקן.

(היום-יום)

בזכות ההתעקשות

לא מצאנו בתורה שום מצווה שיש לה מועד להשלמה בזמן אחר, חוץ מקרבן הפסח. זאת משום שיהודים ביקשו והתחננו "למה ניגרע". אף גאולתם של ישראל תהיה כך – אם יתעקשו ויתאמצו בלב ונפש לזכות לגאולה, תבוא הישועה.

(רבי שלמה מרדומסק)

חיסרון בענווה

עצם השאלה "למה ניגרע" מוכיחה כי עדיין לא הגיעו למידת הענווה בשלמות, ולכן התרעמו על שלא זכו למה שלדעתם היו ראויים. הם עדיין לא זיככו את עצמם כראוי להקרבת הפסח, ולכן נדחו לפסח שני.

(מקור ברוך)

בזכות כלל-ישראל

"ויאמר אליהם משה עִמדו ואשמעה מה יצווה ה' לכם" (במדבר ט,ח). משה רבנו תלה את גדולתו בזכות כלל-ישראל, ולכן אמר להם "עִמדו" – אם תעמדו כולכם, אזכה ואשמע "מה יצווה ה' לכם".

(רבי משה מקוברין)

תוצאת האנוכיות

"איש-איש כי יהיה טמא לנפש או בדרך רחוקה לכם" (במדבר ו,י). הטומאה שהנפש נטמאת וכמו-כן הריחוק ממנו יתברך היא תוצאה של 'לכם', אנוכיות האדם, הדואג לעצמו בלבד.

(פניני תורה)

להרבות בתפילה

"וְעָשָׂה פסח לה'" (במדבר ט,י). תקנתו של האדם שנתרחק ממנו יתברך היא להרבות בתפילה ובתחנונים. זה משמעו של 'פסח', מלשון פֶּה-סָח. ואז יזכה להתקרב אל ה'.

(ברית אברהם)

צדיקים ובעלי-תשובה

פסח ראשון מסמל את עבודת הצדיקים, כי בני-ישראל היו אז במצב שאך עתה נולדו ועדיין אין בהם חטאים; אבל פסח שני נועד למי שהיו טמאים לנפש אדם ובאו בדרישה "למה ניגרע", שזה בדוגמת עבודת בעלי-תשובה המבקשים לשוב ולהתקרב אל ה'.

(לקוטי שיחות)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)