חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:50 זריחה: 5:35 י"ז בסיון התשע"ט, 20/6/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מפסגת ההתגלות אל העבודה
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
נושאים נוספים
שיחת השבוע גליון 1262 - כל המדורים ברצף
לא יכרע ולא ישתחווה
יש חדש
מפסגת ההתגלות אל העבודה
קרבנות
שאלה של אחוזים
מה אוהבים
הבטחה שנתמלאה
שפע של פרנסה
החסיד השוודי גומל מעשנים
משלוח מנות

פרשת ויקרא באה לאחר פרשת פקודי, שבה סופר על הקמת המשכן, אבל תוכנה של פרשת ויקרא שונה במהותו מתוכנה של פרשת פקודי.

בסוף פרשת פקודי מסופר על הקמת המשכן ועל השכינה ששרתה בו, עד ש"כבוד ה' מלא את המשכן". הפרשה הזאת מייצגת את ההתגלות האלוקית שבאה מלמעלה. לעומת זה, פרשת ויקרא עוסקת בעבודת הקרבנות, שמייצגת את העלייה של האדם מלמטה למעלה. האדם לוקח בהמות גשמיות, המבטאות את העולם התחתון, ומעלה אותן לקרבן לפני הקב"ה.

למעלה מהיכולת לשאת

גם אצל משה רבנו אנחנו רואים את ההבדל בין שתי הפרשיות. בפרשת פקודי מתוארת התגלות אלוקית גדולה כל-כך עד ש"לא יכול משה לבוא אל אוהל מועד, כי שכן עליו הענן". זו הייתה התגלות אלוקית מופלאה וכבירה, עד שאפילו משה רבנו לא היה יכול לשאתה.

לעומת זה, בתחילת פרשת ויקרא נאמר: "ויקרא אל משה" – דבר המציין התגלות אלוקית אל משה רבנו. יתרה מזו, המילה 'ויקרא' כתובה ב'א זעירא', דבר המציין התגלות ברמה של קטנוּת, התגלות מצומצמת ומוגבלת.

תכלית ההתגלות

ובכל-זאת, פרשת ויקרא באה דווקא אחר פרשת פקודי, וזה הסדר של התורה שמפרשת פקודי באים לפרשת ויקרא. מתוך ההתגלות האלוקית העליונה ביותר עוברים לעבודה 'קטנה' של בני-אדם, שלוקחים את ענייני העולם ופועלים להעלות אותם לקדושה.

זה למעשה רצונו של ה'. המטרה של ההתגלות האלוקית איננה שיהיה גילוי אור אלוקי במשכן. התגלות השכינה במשכן אינה אלא נתינת-כוח כדי שתוכל להתקיים עבודה מצד האדם התחתון, בהתעלות שלו מלמטה למעלה; בהעלאת דברי החולין לקדושה.

כוח לעבוד מלמטה

המבנה הזה מייצג את כללות מערכת החיים היהודית. השבת, למשל, היא יום של קדושה והתעלות רוחנית גבוהה ביותר, אבל התכלית איננה הקדושה שמשיגים ביום השבת, אלא החדרת הקדושה לתוך ימי החול. המטרה היא שיהודי יעבוד את הקב"ה בששת ימי החול, בעיסוקים הגשמיים הנחותים, ובתוכם ישכין את אור הקדושה. הכוח לכך ניתן מיום השבת.

דבר דומה קיים בכל יום ויום: יהודי מתחיל את יומו בתפילה ובקביעת עת ללימוד התורה. בשעה הזאת הוא מתעלה לעולם רוחני עליון ושרוי בדרגה רוחנית גבוהה. אך התכלית היא להביא את האור האלוקי דווקא לפעילויות החולין שבהן הוא עוסק אחר-כך, במשך היום כולו. בכך ממלאים את מטרת הבריאה – השכנת הקדושה בתוך העולם הזה הגשמי והתחתון, וכאשר משימה זו באה לידי שלמותה, באה הגאולה האמיתית והשלמה.

(תורת מנחם כרך לט, עמ' 209)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)