חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:55 זריחה: 5:54 ח' בחשון התשפ"א, 26/10/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שלושה שריגים בכל יהודי
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1247 - כל המדורים ברצף
יום שפרץ את הדרך
יש חדש
שלושה שריגים בכל יהודי
יוסף
עצה ותושייה
צמו בשמחה
חיבור הקטבים
תניא אותיות 'איתן'
נכנסים לכלא בפטרבורג
שניים שאומרים קדיש

כאשר סיפר שר המשקים את חלומו ליוסף הוא תיאר זאת במילים: "והנה גפן לפניי, ובגפן שלושה שריגים". חז"ל מגלים שבפסוק הזה טמונים רמזים עמוקים. וכך נאמר במדרש: "גפן אלו ישראל... שלושה שריגים – אלו שלושה רגלים". עוד נאמר שם: "גפן זה העולם, שלושה שריגים זה אברהם יצחק ויעקב".

העובדה שהשריגים רומזים הן לשלושת הרגלים הן לשלושת האבות משקפת את הקשר ביניהם. ואכן, המועדים הם כנגד האבות: פסח כנגד אברהם, כפי שאמר לשרה כשאירח את המלאכים: "לושי ועשי עוגות" (רמז למצות), כי זה היה בפסח; שבועות כנגד יצחק, שכן תקיעות השופר של מתן-התורה היו בשופר מאילו של יצחק; וסוכות כנגד יעקב, כפי שנאמר אצל יעקב: "ולמקנהו עשה סוכות".

חסד וגבורה

חג-הפסח קשור לאברהם שכן מידתו של אברהם היא מידת החסד, וזו המידה שהאירה בחג-הפסח. הקב"ה אמר: "ופסחתי (=חמלתי) עליכם, ולא יהיה בכם נגף", והחג נקרא פסח על שם שהקב"ה "פָּסַח על בתי בני-ישראל במצרים". הרי שפסח קשור במידת החסד, מידתו של אברהם.

חג-השבועות הוא כנגד יצחק, שמידתו מידת הגבורה, ובחג-השבועות ניתנה התורה מפי הגבורה ב"קולות וברקים וקול שופר חזק מאוד", וזה הביא לידי "ויחרד כל העם... וירא העם וינועו (מלשון רתת) ויעמדו מרחוק". הרי שחג-השבועות קשור במידת הגבורה, מידתו של יצחק.

התורה המגוננת

חג-הסוכות הוא כנגד יעקב, שעניינו תורה, ככתוב: "יעקב איש תם יושב אוהלים". התורה קשורה לסוכות, שהרי על התורה נאמר: "ואשים דברי בפיך ובצל ידי כיסיתיך", היינו שהתורה נעשית בבחינת צל שמגונן על האדם, כמו הסוכה. זה הקשר המיוחד שבין חג-הסוכות ליעקב אבינו.

וזו משמעות דברי חז"ל "גפן אלו ישראל", שיש בהם "שלושה שריגים", כי בכל יהודי, שנקרא 'גפן', צריכים להיות שלושת העניינים האלה, שכנגד אברהם, יצחק ויעקב.

הבחנה נכונה

יהודי נדרש לעבוד את ה' בקו החסד, כאברהם, אבל לא דיי במידת החסד כשהיא לעצמה, כי ממידת החסד עצמה יכולה להינתן השפעה גם למי שאינו ראוי לה. לכן נדרש לאזן את מידת החסד במידתו של יצחק, מידת הגבורה, שהיא מבטיחה שהשפעת החסד תופנה לאפיקים הראויים בלבד.

וכאן דרושה הבחנה נכונה, לדעת מתי לנהוג במידת החסד ומתי במידת הגבורה, ושלא להחליף את המידה. ההבחנה הזאת נעשית על-ידי התורה, עניינו של יעקב, שהיא מלשון הוראה (תורה=הוראה), שמלמדת ומורה בכל עניין את הדרך הנכונה. על-ידי התורה האדם יכול לדעת כיצד להתנהג בכל עניין, אם במידת החסד אם במידת הגבורה, וכיצד לשלב בין השתיים. כך משתלבים 'שלושת השריגים' בעבודת עם-ישראל עד הגאולה האמיתית והשלמה בקרוב ממש.

(תורת מנחם כרך ד, עמ' 213)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)