חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:50 זריחה: 5:41 י"ב בתמוז התש"פ, 4/7/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הכוח ששומר על המחיצה
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
נושאים נוספים
שיחת השבוע גליון 1245 - כל המדורים ברצף
להבין את העולם הפנימי
חדש על המדף
הכוח ששומר על המחיצה
שינה
טובה לזולת
איש אלוקים
מלך על חמור
המלאכים מצחצחים
בגרמניה הקול התחיל
כפתור שניתק מבגד

כאשר עזב יעקב אבינו את לבן ויצא לשוב לארץ-ישראל, רדף לבן אחריו. פרשתנו מספרת כי בתחילה חשב לבן לפגוע ביעקב, אך לבסוף הם השלימו, ולאחר מכן "ויקחו אבנים ויעשו גל", ויעקב קרא לגל הזה "גל עד".

במובן הפשוט, רדיפת לבן אחר יעקב הייתה כדי להרע לו, וכך הוא דימה, אולם לאמיתו של דבר הייתה לרדיפה הזאת מטרה אחרת לגמרי. מובא בספרי חסידות שהרדיפה הזאת הייתה כדי שיעקב יברר כמה ניצוצות אלוקיים שנשארו אצל לבן ועדיין לא נתבררו על-ידי יעקב. לכן גרם הקב"ה ללבן לרדוף אחרי יעקב, כדי שיעקב יוכל לגאול גם את הניצוצות האלה, ובכך לסיים את עבודתו.

להשפיע ולא להיות מושפע

אולם כדי שעבודת בירור הניצוצות תיעשה כראוי היה צורך בעשיית גל שמטרתו – "אני לא אעבור אליך" ו"אתה לא תעבור אליי". כלומר, הגל הזה בא להפריד בין יעקב ובין לבן ולשים גבול ברור ביניהם.

כאשר עוסקים ב'עבודת הבירורים' ומנסים לגאול את ניצוצות הקדושה הקיימים בדברים הגשמיים יש להבטיח שתישמר מחיצה שתמנע השפעה בלתי-רצויה מצד הדברים המתבררים. כשיהודי עוסק בדברים גשמיים, כמו אכילה, שתייה וכדומה, ובכך הוא מברר את הגוף והנפש הבהמית ואת ענייני העולם – עליו לשמור על הבדלה מענייני העולם, כדי שלא יושפע מהם. זה עניינו של ה'גל'.

גל מאבנים

את ה'גל' עשה יעקב אבינו מאבנים. כדי שהמחיצה תהיה איתנה וחזקה, עליה להיעשות מ'אבנים', המסמלות תקיפות ונחישות, שזה עניינה של קבלת-עול. השכל וההבנה אינם יכולים ליצור מחיצה איתנה דייה, מכיוון שהשכל האנושי עלול להתפתות לכל מיני סברות ונימוקים. רק קבלת-עול עומדת נגד כל ההשפעות האפשריות, ובכוחה ישמור האדם על עצמו מקבלת השפעות שליליות.

את הכוח לעשיית ה'גל' מקבלים מהמשמעות הפנימית של המילה הזאת, המרומזת בפסוק: "גל עיניי ואביטה נפלאות מתורתך". ה'גל' רומז לפנימיות התורה, שהיא הנותנת לאדם את ההכרה ש"אין עוד מלבדו", ושהאלוקות היא המציאות האמיתית של כל ההוויה, וכך אין האדם מתרשם מענייני העולם ואינו מושפע מהם.

חובה לעסוק בחסידות

אנחנו עומדים עכשיו בסיומה של תקופת הגלות, כאשר הניצוצות האחרונים מתבררים. בדורות הראשונים היה אפשר לדחות את לימוד פנימיות התורה בטענה שזה עניין לצדיקים ולבעלי מדרגה גבוהה. אבל עכשיו, כשכבר יוצאים מ'חרן' ובאים אל הגאולה, חייבים לעסוק בפנימיות התורה, ועד שגם אנשים פשוטים יעסקו בה.

על-ידי פנימיות התורה ("גל עיניי") פועלים שהעולם כולו נעשֶה כלי לאלוקות, ועד לשלמות הגילוי שתהיה בביאת משיח-צדקנו – "ונגלה כבוד ה' וראו כל בשר יחדיו כי פי ה' דיבר".

(תורת מנחם כרך א, עמ' 56)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)