חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:11 זריחה: 6:37 ב' בשבט התש"פ, 28/1/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שיא האור בשיא החושך
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
נושאים נוספים
שיחת השבוע גליון 1239 - כל המדורים ברצף
למה העולם אינו משתכנע
חדש על המדף
שיא האור בשיא החושך
בריאת האדם
ראה שתיים
אינו נוסע בשבת
חיבור ההפכים
הקב"ה מאיר
מרומניה ועד אותיות הקודש
שניים מקרא ואחד תרגום

מצבו של העולם בתחילת הבריאה מתואר בפסוק אחד בפרשת בראשית: "והארץ הייתה תוהו ובוהו, וחושך על פני תהום, ורוח אלוקים מרחפת על פני המים". בספר הזוהר ובספרי הקבלה מוסבר ש'תוהו' 'ובוהו', 'חושך' ו'תהום' רומזים לכוחות הרע המרכזיים: שלוש ה'קליפות' הטמאות לגמרי ו'קליפת נוגה', שיש בה ערבוב של טוב ורע.

אך באותה שעה ממש הייתה "רוח אלוקים מרחפת על פני המים". חז"ל מפרשים שהכוונה ל"רוחו של מלך המשיח". זו פסגת הקדושה וההתעלות שתגיע אליה הבריאה, כאשר יבוא משיח-צדקנו והאור האלוקי יאיר בעולם בתכלית ההתגלות.

אורות עליונים

החיבור של שני הקצוות האלה תמוה ביותר: איך ייתכן שכאשר מפרטים את כוחות הרע הגדולים ביותר מזכירים בהמשך אחד את רוחו של מלך המשיח?! איזו נקודת חיבור יש בין תכלית הרע לפסגת הקדושה?!

אלא התורה מבקשת להדגיש, שגם כאשר מתקיים מצב של חשֵכה רוחנית גדולה והתגברות של כוחות הטומאה, עד שהאדם ניצב מול שלוש ה'קליפות' הטמאות לגמרי – באותה עת ממש עומדים לצידו כוחות הקדושה העליונים ביותר, עד "רוחו של מלך המשיח". תפקידו של האדם לגלות את האור הזה שמצוי גם במציאות של חשֵכה רוחנית גדולה ביותר.

להאיר אור גדול

תפקידו של האדם מרומז בפסוק: "ויאמר אלוקים יהי אור, ויהי אור". המילה אור משמעותה גילוי. כלומר, העבודה היא להאיר, לגלות את הקדושה האלוקית. ובזה עצמו המשימה היא לגלות את האור האלוקי המופלא שנברא ביום הראשון, אשר הקב"ה גנז אותו לעתיד לבוא, שזה בעצם תוכן הגילוי של "רוחו של מלך המשיח".

מכאן עלינו ללמוד מסר מרכזי בעבודה הרוחנית. יש הטוענים שכאשר יש התגברות של החושך אי-אפשר להתחיל להאיר אור גדול, אלא יש להסתפק באור מצומצם, המותאם לזמן ולמקום. אך התורה באה ומלמדת אותנו שגם כשעומדים בתחילת העבודה (בתחילת הבריאה), ובשעה ששוררים "תוהו ובוהו וחושך על פני תהום", מתחילים מיד עם "רוחו של מלך המשיח".

לא לחשוש

עוד יש הטוענים שאי-אפשר להתחיל להאיר מיד באמצעות האור של פנימיות התורה. לדעתם יש להתחיל בחלקים הגלויים של התורה, ורק בשלב מתקדם יותר יש מקום לגלות את פנימיות התורה.

אבל התורה מלמדת אותנו שמיד עם תחילת הבריאה, ובמצב של חושך גדול ביותר, מתחילים מיד עם "רוחו של מלך המשיח", שזה עניינה של פנימיות התורה. דווקא כאשר אין מתרשמים מחושך העולם אלא מכריזים "יהי אור" ומאירים את העולם באור של פנימיות התורה – נעשה כן בפועל: "ויהי אור", עד שזוכים להתגלות "רוחו של מלך המשיח" בפועל ממש.

(תורת מנחם כרך ז, עמ' 131)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)