חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:51 זריחה: 5:36 כ"א בסיון התשע"ט, 24/6/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הקהל
מן המעין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1235 - כל המדורים ברצף
חיבור לשורשים בסיס לאחדות
יש חדש
פסוקים בעלי מסר לימים האלה
הקהל
להעלים ולסלוח
מכר את הרבנות
תשובה שמביאה גאולה
תשובה בכל עת
הפיוטים מעוררים את הנשמה
הכנות לחג ולשבת

הפערים מיטשטשים

"הקהל את העם האנשים והנשים והטף" (דברים לא,יד). שנת השמיטה מביאה שלום ואחדות. בשנה הזאת מיטשטשים הפערים בין המעמדות. לכן בתום השנה הזאת יפה לקיים את מצוות "הקהל את העם".

(כלי יקר) 

הכול שווים

"תקרא את התורה הזאת" (דברים לא,יא). ב'הקהל' התאחדו כל ישראל למציאות אחת. לכן קראו אז בתורה שבכתב, שכן חלק זה בתורה הוא למעלה מהבנה והשגה, ובעניין זה כל ישראל שווים.

(הרבי מליובאוויטש)

המלך מקהיל

עניינה של מצוות 'הקהל' קיימת גם בעבודתו הרוחנית של יהודי. על כל יהודי להקהיל ולקבץ את כל כוחות נפשו, וכל מחשבותיו דיבוריו ומעשיו, ולהכניסם לתוך בית-המקדש הפנימי שלו. וכיצד עושים זאת? – על-פי דברי רש"י: "המלך הוא קורא". הקהלה זו נעשית על-ידי ה'מלך', על-ידי התבטלות וקבלת עול מלכות שמים.

(לקוטי שיחות)

לפני החזרה לעבודה

לאחר שעברה שנה שלמה של איסור מלאכה בשדה ובכרם, בני העם כבר משתוקקים לעבודה גופנית. לכן בא הציווי שדווקא אז, עם הגעגועים לחזרה לעבודה, יש לעכבם ולקרוא לפניהם את תורת ה'. להחדיר בליבם, שגם בעת ההשתוקקות לדברים חומריים ישתדלו לקרב את עצמם לתורה ולמצוות.

(משך חכמה)

שכר להורים

"והטף למה באים, לתת שכר למביאיהם" (חגיגה ג). אם האנשים והנשים עלו לירושלים, ודאי שנאלצו לקחת עמם את הילדים, שהרי לא יכלו להשאירם לבדם. אבל התורה כותבת זאת כדי שיהיו 'מצוּוים ועושים', ועל-ידי כך נשכרים וזוכים בעוד מצווה.

(רבי מנחם-מנדל מקוצק)

חינוך מלידה

"האנשים והנשים והטף". לדעת ה'מנחת חינוך' גם תינוק שנולד הוא בכלל המצווה. נמצאנו למדים שחינוכו של ילד יהודי מתחיל מיד עם לידתו.

(הרבי מליובאוויטש)

עומדים בפרצות

אותו היום כוהנים עומדים בגדרים ופרצות, וחצוצרות של זהב בידיהם, תוקעין ומריעין ותוקעין (להקהיל את העם אל בית-המקדש). כל כוהן שאין בידו חצוצרות, אומרין דומה זה שאין כוהן הוא.

(תוספתא)

כל יהודי כוהן

כל יהודי הוא בבחינת 'כוהן', ככתוב (יתרו יט) "ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים". חובתו של כל יהודי לעמוד "בגדרים ופרצות" ולתקוע בחצוצרות כדי להקהיל את העם ולהביא אליהם את דבר ה'.

(ליקוטי שיחות)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)