חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הכוח לתבוע מהקב"ה
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1230 - כל המדורים ברצף
אין כמו לימוד התורה
יש חדש
הכוח לתבוע מהקב"ה
אכילה ושתייה
האב ובנו
רבנות ללא חת
תפקידו של אליהו
שתי גאולות
החסיד שהכניס את אשדוד למים
מדיני תפילת הדרך

בפרשת עקב קוראים את ההפטרה השנייה בסדרת 'שבע דנחמתא' – שבע הפטרות הנחמה שקוראים בשבע השבתות שאחרי תשעה באב. בהפטרות האלה הקב"ה מנחם את עם ישראל על החורבן.

ה'אבודרהם' מביא בשם המדרש שההפטרות האלה הן למעשה סוג של דו-שיח בין הקב"ה לעם-ישראל. בתחילה הקב"ה אומר לנביאים "נחמו נחמו עמי". על כך עם-ישראל משיב בהפטרת השבוע: "ותאמר ציון עזבני ה'". כלומר, איני מתפייסת בנחמת הנביאים. בהפטרת השבוע הבא אומרים הנביאים לקב"ה: "ענייה סוערה לא נוחמה". ואז, בהפטרה שלאחריה, חוזר הקב"ה ואומר: "אנוכי אנוכי הוא מנחמכם".

לא מקבלים תנחומין

נמצא כי כאשר בני-ישראל אמרו לקב"ה שאין הם מוכנים לקבל נחמה מפי הנביאים, אלא רק מפי הקב"ה עצמו, נעתר הקב"ה לבקשתם ואמר: "אנוכי אנוכי הוא מנחמכם" – אני עצמי מנחם אתכם.

זה דבר פלאי ביותר: הלוא כל החורבן והגלות באו באשמתו של עם-ישראל, כפי שאנו אומרים בתפילה: "מפני חטאינו גלינו מארצנו". והנה, הקב"ה בא ושולח לעם-ישראל את נביאיו ובפיהם בשורת נחמה, ולא סתם נחמה אלא נחמה כפולה – "נחמו נחמו עמי". אך בני-ישראל משיבים לקב"ה שאין הם מקבלים את הנחמה מפי הנביאים, אלא רצונם שהוא עצמו ינחמם!

נחמה מהקב"ה עצמו

הפלא גדול עוד יותר, שכן גם נחמת הנביאים הלוא היא נחמה שבאה מפי הקב"ה. הנביא שרוי בהתאחדות מוחלטת עם הקב"ה, וכשהוא מוסר את דברי הנבואה הוא מעביר את דברי ה'. הוא משמש כעין צינור שדרכו עובר המסר האלוקי, עד שאינו נדרש לומר, למשל, "ונתן ה'", אלא הוא מתבטא בגוף ראשון: "ונתתי". מדוע אפוא לא ירצו בני-ישראל לקבל את נחמת הנביאים?!

ובכל-זאת הקב"ה מקבל את טענתם זו של בני-ישראל, והוא חוזר ומנחם אותם בעצמו: "אנוכי אנוכי הוא מנחמכם". עד כדי כך הקב"ה נענה לבקשתם של ישראל וממלא את רצונם!

קשר של ברית ושבועה

 את המעלה המיוחדת הזאת של עם-ישראל אנחנו רואים גם בתחילת פרשתנו: "והיה עקב תשמעון... ושמר ה' אלוקיך לך את הברית ואת החסד אשר נשבע לאבותיך". כאן באה לידי ביטוי ההתקשרות העמוקה בין הקב"ה לעם-ישראל.

הקב"ה קשר את עצמו עם עם-ישראל על-ידי 'ברית' ו'שבועה'. יש קשר שמבוסס על שכל ורגש, אבל עניינה של ברית, שהקשר יעמוד גם אם השכל והרגש לא יתמכו בו. וזה גם עניינה של שבועה, שהופכת את המחוייבות למשהו שמעל השכל וההיגיון. מכיוון שהקב"ה קשר את עצמו עם העם היהודי על-ידי 'ברית' ו'שבועה', הוא נענה לבקשת בני-ישראל ומנחם אותם בעצמו, ללא כל מתווכים, ומביא להם את הגאולה האמיתית והשלמה תיכף ומיד ממש.

(תורת מנחם כרך ג, עמ' 284)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)