חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:12 כ"ג באב התשע"ט, 24/8/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מתן תורה
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1205 - כל המדורים ברצף
מקורו של המוסר בהר-סיני
יש חדש
'לתבל' את היצר
מתן תורה
לא תגנוב
רצף של ניסים
רגע ההתחלה
לא להתבייש לשאול
להיות רב צבאי בהאיטי
עמידה בעשרת הדיברות

מירידה לעלייה

"ויסעו מרפידים ויבואו מדבר סיני" (שמות יט,ב). חז"ל אומרים: 'רפידים' – שרפו ידיהם מן התורה, אבל דווקא מהירידה הזאת באו לקבלת התורה. ללמדנו שכל ירידה יכולה להיות גם הכנה לעלייה מחודשת.

(רבי צדוק הכהן מלובלין)

הגילוי השלישי

מתן תורה היה הגילוי השלישי שזכו לו בני-ישראל מאז יציאתם ממצרים. הגילוי הראשון היה בשעת יציאת מצרים עצמה, כשנגלה עליהם מלך מלכי המלכים הקב"ה וגאלם. הגילוי השני היה בשעת קריעת ים-סוף, שאז כל אחד ואחד הראה באצבעו ואמר "זה א-לי", והגילוי השלישי היה במעמד הר-סיני, והוא התחיל עם בואם למדבר סיני.

(ספר המאמרים תש"ב) 

בכוח העם כולו

"ויענו כל העם יחדיו... כל אשר דיבר ה' נעשה" (שמות יט,ח). רק בכוח "כל העם יחדיו" אפשר לקיים את כל התורה, שכן יש מצוות רבות התלויות ברבים ובציבור, ואי-אפשר  לקיימן ביחיד.

(הגר"א)

בירור התחתית

"ויתייצבו בתחתית ההר" (שמות יט,יז). "בתחתית ההר" דווקא, משום שהמטרה והכוונה של נתינת התורה הייתה שהאדם יברר את גשמיות העולם ויעשה דירה לקב"ה בתחתונים דווקא.

(לקוטי שיחות)

לראות ולהישאר רחוקים

"וירא העם וינועו ויעמדו מרחוק" (שמות כ,טו). אפשר לראות ואפילו להתנועע, ואף-על-פי-כן "ויעמדו מרחוק" – להישאר רחוקים.

(רבי מנחם-מנדל מקוצק)

חיות במקום ובזמן

"והר סיני עשן כולו" (שמות יט,יח). 'עשן' ראשי-תיבות 'עולם, שנה, נפש'. 'עולם' מייצג את המקום; 'שנה' את הזמן; 'נפש' את החיוּת. ה'עשן' שהיה בשעת מתן תורה נועד לתת כוח ויכולת לברר ולהעלות את המקום והזמן ולהכניס בהם אור וחיות אלוקיים.

(ספר המאמרים תש"א)

הנקודה הפנימית

"וכל העם רואים את הקולות ואת הלפידים" (שמות כ,טו). העם ראה והתפעל מהחיצוניות של הדברים, מהקולות, מהברקים ומקול השופר, אך משה "ניגש אל הערפל אשר שם האלוקים" –  משה רבנו ניגש אל הנקודה הפנימית.

(רבי מנחם-מנדל מקוצק)

זיכוך ה'הר'

התורה ניתנה על הר דווקא, כי כוונת נתינת התורה הייתה שבני-ישראל יזככו ויעלו את גשמיות העולם. הדבר מרומז ב'הר', שהוא עפר, ועם זה הוא גבוה, דבר המסמל את עליית החומר והזדככותו.

(ספר המאמרים ת"ש)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)