חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:12 כ"ד באב התשע"ט, 25/8/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הלכות חנוכה ולקחיהן
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1197 - כל המדורים ברצף
לחזור לעצמאות רוחנית
יש חדש
הלכות חנוכה ולקחיהן
חנוכה
תענוג אמיתי
זכות הסבא
בשמן קדשי משחתיו
אור מאחורי החושך
הרב הצבאי של 'צבא אנדרס'
נר חנוכה בערב-שבת

ימי החנוכה מלמדים אותנו הוראות חשובות בעבודת ה', ובמיוחד נרות החנוכה, שעיקר הנס נקבע בהם. כמו-כן ידוע הפתגם: "צריך להקשיב לסיפורם של נרות החנוכה". אך נוסף על כך יש להתבונן בהוראות הנרמזות בניסוח של מצוות נר חנוכה, כפי שהיא מופיעה בשולחן-ערוך: "נר חנוכה, מניחו על פתח הסמוך... מבחוץ וכו'". כל מילה בהלכה הזאת רומזת עניין גדול.

'נר' – הנר עשוי מחומר גשמי, שמן ופתילה וכדומה, אבל כאשר האדם מדליק אותו – הוא מאיר באור הנראה בעיני בשר. אך אין זה אור גשמי בלבד, אלא "נר מצווה ותורה אור" – הנר הזה נהפך לאור של מצווה וקדושה, תכלית הרוחניות.

עבודה קבועה ויציבה

'חנוכה' – מלשון חינוך, מבטא התחלה של דבר חדש בחגיגיות ובהדרת קודש, כפי שהיה בחנוכת המזבח והמקדש בימי החשמונאים. ועם זה, 'חנוכה' יש בו גם משמעות של חינוך ולימוד. מצווה זו מחנכת ומלמדת סדר עבודה חדש, בדרך של 'מוסיף והולך', מוסיף ומאיר.

'מניחו' – המילה הזאת מבטאת קביעות ויציבות. כלומר, עבודת נר החנוכה צריכה להיות בלי 'טלטולים' ושינויים, אלא עבודה קבועה בסדר החיים של יהודי, קבוע בנפשו.

להאיר בחוץ

'על פתח סמוך... מבחוץ' – חובה לפעול על-פי הכלל הגדול בתורה: "ואהבת לרעך כמוך", ולהביא את אור התורה והמצוות גם אל הזולת, ואפילו אל מי שנמצא 'מבחוץ' – מחוץ לענייני היהדות בכלל. אין להסתפק בכך שבתוך הבית מאיר אור היהדות, אלא יש להאיר גם את העולם שמחוצה לו.

בהמשך לכך ההלכה מוסיפה עוד עניין חשוב: "אם היה דר בעלייה, מניחו בחלון הסמוך לרשות הרבים" – אף אם הוא בדרגת 'בני עלייה', אדם מורם מעם, גם אז הוא חייב להשפיע על הסביבה. עליו למצוא 'חלון' שבאמצעותו יאיר האור של 'בן העלייה' על 'רשות הרבים'.

ניתנו הכוחות

עוד נקבע ש'הלכה כבית הלל', שמדליקים את הנרות בסדר של 'מוסיף והולך' – בכל יום מוסיפים עוד נר, עוד אור, על מה שהיה אתמול. אמנם זו עבודה גדולה, אבל כבר הבטיחונו חכמינו שאין הקב"ה מבקש אלא לפי כוחו של כל אחד ואחת, ומכאן שניתנו לכל אחד ואחת הכוחות למלא את המשימה הזאת בשלמות.

תוספת כוח מיוחדת לכך ניתנה דווקא בדורות האחרונים, שבהם נעשה 'מנהג פשוט', שכל אחד ואחד מדליק חנוכייה לעצמו, ואינו מסתפק בנר אחד ביום, אלא מוסיף נר בכל יום, שזו צורת הדלקה שבזמן התלמוד נחשבה 'מהדרין מן המהדרין'. הדבר מוכיח שבימינו ניתן לכל יהודי להיות 'מהדרין מן המהדרין' בכל ענייני התורה ומצוותיה, ואף להאיר את סביבתו באור התורה, עד לאור שיביא את הגאולה האמיתית והשלמה.

(לקוטי שיחות כרך כ, עמ' 632)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)