חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:08 זריחה: 6:45 ט"ו בתשרי התש"פ, 14/10/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מלכים מכתירים מלך
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1184 - כל המדורים ברצף
הסוד העתיק של הסליחות
יש חדש
מלכים מכתירים מלך
תשובה
משהו נשאר
תקיעות ההצלה
תשובה שמביאה גאולה
עצה לתועה
ברוך מציל נפשות
זמן ה'סליחות'

פרשת ניצבים נקראת תמיד בשבת שלפני ראש-השנה. בספר הזוהר נאמר שהמילה "היום" שבפסוק "אתם ניצבים היום כולכם" רומזת לראש-השנה, והקב"ה מבטיח לבני-ישראל שהם עומדים עמידה איתנה ביום הדין.

המילה "ניצבים" מבטאת עמידה איתנה ומלכותית, כלשון הפסוק "ניצב מלך". יש כאן רמז שבני-ישראל הם בבחינת מלכים, והדבר קשור לעניינו המיוחד של ראש-השנה.

דרושה קרבה

לכאורה הדבר מעורר תמיהה. הלוא העבודה הנדרשת מעם-ישראל בראש-השנה היא המלכת הקב"ה למלך – "תמליכוני עליכם". עלינו לקבל עלינו את מלכותו ולבקש – "מלוך על העולם כולו בכבודך". איך ייתכן שדווקא כשאנו ממליכים את הקב"ה, אנו עומדים "ניצבים", בעמידה מלכותית, שמשמעותה כי אנו עצמנו בבחינת מלכים?

התשובה נעוצה בכלל "אין מלך בלא עם". לא ייתכן שיהיה מלך בלי שיהיה עם שעליו הוא מולך. אך לא כל קבוצת ברואים יכולה להיחשב עם. בן-אדם אינו יכול להיחשב מלך כשהוא שולט על צמחים או על בעלי-חיים. חייבת להיות קִרבה בין המלך ובין מי שהוא מולך עליו, ולכן בן-אדם יכול להיות מלך רק על בני-אדם כמותו.

יהודים יכולים להכתיר

אם-כן, איך הקב"ה יכול להיות מלך עלינו, בשעה שאין שום ערך בין בני-אדם בעולם הזה הגשמי ובין הקב"ה?! הלוא המרחק שבין בורא העולם האין-סופי והכול-יכול ובין בני-אדם גשמיים, גדול פי כמה וכמה מהמרחק שבין בני-אדם ובין בעלי-חיים (ששניהם ברואים גשמיים). אם האדם אינו יכול להיות מלך על בעלי-חיים, משום שאינם בערכו, איך הקב"ה יכול להיקרא מלך כשהוא מולך על בני-אדם?!

לכן התורה מדגישה קודם ראש-השנה שבני-ישראל "ניצבים היום", דבר המבטא עמידה מלכותית, שכן יהודים הם בבחינת מלכים, ויש קִרבה בינם ובין הקב"ה, ולכן הם יכולים להכתיר את הקב"ה למלך.

אין התנגדות

עם-ישראל מכונה לפעמים 'יעקב' ולפעמים 'ישראל'. אלה שתי דרגות שבהן יהודי יכול לעמוד. דרגת יעקב מציינת מאבק עם הרע, שכן השם יעקב נובע מ"וידו אוחזת בעקב עשיו". לעומת זה, 'ישראל' הוא מלשון "כי שָׂריתָ עם אלוקים". בדרגה זו היהודי הוא בבחינת 'שר' ("שָׂריתָ") ומושל על ענייני העולם. אין הוא נדרש להיאבק עם הרע, אלא עומד מעליו. כשיהודי עומד בדרגה זו הוא בבחינת 'מלך'.

בשבת שלפני ראש-השנה הקב"ה אומר לבני-ישראל "אתם ניצבים היום כולכם" – אתם כבר בבחינת מלכים, המושלים בענייני העולם ואינם צריכים להיאבק בהתנגדות שבאה ממנו. מתוך עמדה זו באים יהודים לראש-השנה ומכתירים את הקב"ה למלך עליהם ועל העולם כולו, ומבקשים שתתגלה מלכותו לעין כול, בגאולה האמיתית והשלמה.

(תורת מנחם כרך לב, עמ' 105)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)