חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:51 זריחה: 5:37 כ"ג בסיון התשע"ט, 26/6/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הדרך המומלצת והדרך החלופית
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1180 - כל המדורים ברצף
מטרת-העל שמאחורי הפרטים
יש חדש
הדרך המומלצת והדרך החלופית
בית-המקדש
פסוק מפורש
תן פחדך
עלייה בדיעבד
הלוואי אות אחת
גם טפילים אוהבים דגים
השופר אינו כשר

פרשת השבוע מתחילה במילים: "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה. את הברכה – אשר תשמעו... והקללה – אם לא תשמעו". בפסוק הזה יש שינוי בולט בין הברכה לקללה: בברכה נאמר "אשר תשמעו", ואילו בקללה נאמר "אם לא תשמעו". והלוא שתי הדרכים פתוחות לפני האדם, והוא יכול לבחור בדרך ה'ברכה' או חלילה בדרך ההפוכה, ומדוע בברכה נאמר "אשר תשמעו", שיש לזה משמעות של דבר ודאי?

יש המתרצים שעל הברכה התורה אומרת "אשר תשמעו" משום שהובטח לנו כי "לא יידח ממנו נידח", ובסופו של דבר כל יהודי ישמע בקול ה' ויזכה לברכה. לעומת זה, על הקללה אי-אפשר לנקוט לשון ודאית, כי בידו של כל יהודי לבחור בטוב ולהימנע מחטא, ואז לא תבוא עליו הקללה.

זו מתנה?

אבל ההסבר הזה אינו מספק, כי גם על קיום המצוות מצאנו בתורה לשון של התניה – "אם בחוקותיי תלכו", "אם בקולו תשמעו" וכדומה. נדרש אפוא הסבר למה דווקא כאן התורה משנה את לשונה ואומרת "אשר תשמעו".

להבנת העניין יש להבין מדוע כשמדובר על 'קללה' התורה נוקטת לשון "ראה אנכי נותן לפניכם היום". כל מילה מהמילים האלה מבטאת מעלה גדולה ומופלאה. "ראה" – עניין הראייה; "אנכי" – הדרגה האלוקית שלמעלה מכל השמות, שבה ניתנה לנו התורה; "נותן" – לשון מתנה; "לפניכם" – לשון פנימיות. מה למעלות נפלאות כאלה ולעניין של 'קללה'?

צדיקים ובעלי-תשובה

אלא שלא מדובר כאן בחטא חלילה, אלא בשתי דרכים בעבודת ה' – עבודת הצדיקים ועבודת בעלי-התשובה. שתי העבודות האלה גורמות נחת-רוח רבה למעלה, אבל אלה שתי דרכים בעלות אופי מיוחד. הצדיקים עובדים את ה' בדרך הישרה ואינם סוטים ממנה, ואילו בעלי-התשובה הופכים את הזדונות לזכויות ומגיעים לדרגה עליונה ביותר, שעליה נאמר "במקום שבעלי-תשובה עומדים, אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד".

על כך אומר הקב"ה, שהוא נותן לכל יהודי את שתי הדרכים האלה. מלכתחילה ראוי ללכת בדרך הצדיקים, לקיים את התורה ולהישמר מכל חטא. זו הדרך המומלצת – "אשר תשמעו". אך אם חלילה נכשל יהודי ועבר על רצון ה', גם אז אל לו לומר נואש, אלא פתוחה לפניו הדרך השנייה – עבודת בעלי-התשובה. מכיוון שאין זו הדרך המועדפת התורה נוקטת לשון "אם לא תשמעו", כי דרך זו עומדת לפני האדם רק אם לא נהג כראוי וסטה מדרך הישר.

הפיכת הקללה

אם יהודי חוטא חלילה ועובר עבֵרה, יש כאן 'קללה', אבל "אנכי נותן לפניכם" דרך להפוך את הקללה לברכה. כשיהודי שב בתשובה על חטאיו, הוא הופך את הזדונות עצמם לזכויות, ועבודה זו מגיעה לדרגה עליונה ביותר.

בביאת המשיח יגיע כל יהודי לשתי הדרגות האלה, מכיוון שהמשיח יביא גם את הצדיקים למדרגת התשובה, אבל עכשיו כל יהודי יכול ללכת לפחות באחת משתי הדרכים האלה ולעבוד באמצעותה את הקב"ה.

(תורת מנחם כרך כו, עמ' 211)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)