חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:51 זריחה: 5:37 כ"ד בסיון התשע"ט, 27/6/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

עוצמת הגילוי כגודל הירידה
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1169 - כל המדורים ברצף
האירוע ששינה את העולם
יש חדש
עוצמת הגילוי כגודל הירידה
שבועות
כך עובדים
עסקת החיים
רמה חדשה בתורה
כשהמוחין מאירים
הטייס המיסיונר חזר הביתה
חלבי או בשרי?

על מעמד הר סיני חז"ל מספרים, שכאשר שמעו בני-שראל את הקול האלוקי – "על כל דיבור ודיבור שיצא מפי הקב"ה יצתה נשמתן". אם-כן, לאחר שכבר בדיבר הראשון "יצתה נשמתן", כיצד היו מסוגלים לשמוע את הדיבר השני? אומרים חז"ל, שהקב"ה "הוריד טל שעתיד להחיות בו מתים והחיה אותם".

הסיבה לפריחת הנשמה היא עוצם התענוג והערֵבות והמתיקות שחשו בני-ישראל כאשר זכו להתגלות דיבורו של הקב"ה. מרוב תענוג ותשוקה לדבוק בקב"ה, נשמתם כלתה ופרחה מהגוף. פעולתו של 'טל התחייה' הייתה לאפשר לנשמה להישאר בגוף ולהכיל את התענוג הנפלא.

למה לא הספיק הטל?

אולם חז"ל מדייקים ואומרים ש"על כל דיבור ודיבור... יצתה נשמתן". מכאן שגם לאחר שהקב"ה החיה את בני-ישראל בטל התחייה, אחרי הדיבר הראשון, עדיין פרחה נשמתם בדיבר השני. נמצא שהדיבר השני מילא את בני-ישראל בתחושת תענוג גדולה יותר מהדיבר הראשון, ולכן טל התחייה שקיבלו אחרי הדיבר הראשון לא הספיק בעבור הדיבר השני.

הדבר מעורר תמיהה גדולה: הלוא בדיבר הראשון נאמר המסר העילאי "אנוכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים", ואילו בדיבר השני מדובר על שלילת עבודה זרה. איך ייתכן אפוא שדווקא הדיבר השני מילא את בני-ישראל תענוג מופלא יותר מזה שחשו בדיבר הראשון?!

מעלת הדיבר השני

הסבר הדבר נעוץ דווקא בעובדה שהדיבר השני עוסק בשלילת מציאות המנוגדת לרצון ה'. לכאורה, לשם מה בכלל יצר הקב"ה אפשרות שיוכל להתקיים בעולם דבר המנוגד לאחדות האלוקית? אלא שהדבר נועד להביא לידי ביטוי את המעלה הגדולה של עבודת האדם, שגם במקום תחתון ונחות ביותר, שיש בו מקום למציאות של עבודה זרה, יהודי מגלה את האחדות האלוקית.

כדי שיוכל האדם להתמודד עם העולם התחתון שאין תחתון למטה ממנו, הקב"ה נותן לו כוחות מיוחדים. ככל שהחושך גדול יותר, גם הגילוי מלמעלה מופלא ועצום יותר. נמצא אפוא שדווקא הדיבר השני מבטא התגלות אלוקית עליונה ומופלאה ביותר, שלמעלה מההתגלות שבדיבר הראשון.

כוח להתגבר

זו גם המעלה הפנימית הטמונה בחמשת הדיברות האחרונים, העוסקים בדברים פשוטים, שבין אדם לחברו – איסור רצח, גנֵבה וכדומה. דווקא מפני שהירידה כאן גדולה יותר, הדבר מבטא את הגילוי האלוקי העליון והמופלא שניתן לאדם, כדי שיוכל להתגבר על הירידה הזאת.

לכן כל דיבור ודיבור גרם לבני-ישראל מצב מחודש של 'כְּלוֹת הנפש', עד שנזקקו שוב ושוב לטל תחייה עליון יותר. כי דווקא הירידה טומנת בחובה את הגילוי האלוקי העליון ביותר, שבאמצעותו אנו יכולים להתגבר על הירידה ולמלא את רצונו של הקב"ה.

(ספר השיחות תש"נ כרך ב, עמ' 520)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)