חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:10 זריחה: 6:38 י"ד בשבט התשפ"א, 27/1/21
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

כוחו של הרגל
פינת ההלכה והמנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1165 - כל המדורים ברצף
מרכיבי העוצמה האמיתיים
יש חדש
עיקר התשובה ושלמותה
מצוות
לחיות כיהודי
תנאי ההיתר
ביטול סיבת הגלות
אמת ולא גאווה
אמת מארץ תצמח
כוחו של הרגל

שאלה: מה יעשה המתפלל 'שמונה-עשרה' בימים האלה ואינו בטוח אם אמר 'מוריד הטל' או 'ותן ברכה'?

תשובה: על-פי תקנת חז"ל, מתפילת מוסף ביום-טוב הראשון של פסח אנו עוברים למצב של 'קיץ', היינו, מזכירים 'מוריד הטל' בברכת 'אתה גיבור' (הנאמרת תמיד), ומפסיקים לבקש 'ותן טל ומטר' בברכת השנים (הנאמרת בימות החול) ואומרים 'ותן ברכה'. הספרדים אומרים בקיץ את כל ברכת השנים בנוסח אחר, 'ברכנו'.

מי שטעה והזכיר 'מוריד הגשם' בקיץ, שאז הגשם הוא ההפך מסימן ברכה, חייב לחזור לראש הברכה. אם נזכר אחרי שחתם 'מחיה המתים' – עליו לחזור לראש התפילה. כך גם מי שטעה וביקש 'ותן טל ומטר', חייב לחזור לראש הברכה, וגם אם נזכר אחרי שאמר ברכות אחרות – יחזור לשם. אם נזכר אחר שסיים את הפסוק 'יהיו לרצון' האחרון – חוזר לראש התפילה. אם נזכר אחרי שכבר הגיע זמן התפילה הבאה – מתפלל בה פעמיים 'שמונה-עשרה', הראשונה לחובת השעה, והשנייה לתשלומין על התפילה הקודמת.

מי שבעת התפילה לא נתן דעתו לכך ואין הוא יודע מה אמר – עד שלושים יום הוא בחזקת שאמר כפי שהיה רגיל בחורף. לאחר שלושים יום חזקה עליו שלשונו כבר התרגלה לומר כפי שאומרים בקיץ. השנה מסתיימים שלושים יום בתפילת מנחה של ערב השבת הבאה, פרשת אמור, ומתפילת ליל שבת אין הוא צריך לחזור במקרה של ספק.

יש הפוסקים שלא לחזור גם אם האדם כבר אמר תשעים תפילות קיץ. לשיטה זו, אם הוא שליח-ציבור, למשל, הזמן עשוי להתקצר עד למחצית, ולעניין 'מוריד הטל' סופרים גם את תפילות מוסף, ואז המועד הקובע הוא אחרי תפילת שחרית של י"ג באייר.

מקורות: תענית ג,ב. שו"ע או"ח סי' קיד ס"ד,ו,ח, ומשנ"ב ס"ק לה, וסי' קיז ס"ג ונו"כ. שו"ע אדמו"ר הזקן סי' קיד,ד-ה.י. קיז,ד. אשי ישראל פכ"ג סל"ד, וש"נ.


 

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)