חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:10 זריחה: 6:38 י"ד בשבט התשפ"א, 27/1/21
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

אמת מארץ תצמח
חיים יהודים


מאת: אליעזר שולמן
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1165 - כל המדורים ברצף
מרכיבי העוצמה האמיתיים
יש חדש
עיקר התשובה ושלמותה
מצוות
לחיות כיהודי
תנאי ההיתר
ביטול סיבת הגלות
אמת ולא גאווה
אמת מארץ תצמח
כוחו של הרגל

במבט ראשון הד"ר יצחק מיטליס נראה כמו כל ארכאולוג ממוצע. פנים שזופות, כובע ענק על ראשו, ידיו מגויידות וניכר שחפרו לא-מעט. במבט שני מבחינים בחוטי הציצית המשתלשלים על מכנסיו. הוא ארכאולוג, אך לא יחפור בקברי יהודים. ויש לו אתגר: "אני מפריך את טענות הארכאולוגים שמנסים לערער את הכתוב בתנ"ך. בעבודתי אני מוכיח שהדברים אכן קרו כפי שהתורה מספרת עליהם".

הוא בן חמישים וארבע, תושב מישור אדומים, בעל תואר בארכאולוגיה מאוניברסיטת תל-אביב ומלמד במכללת נווה הרצוג שבאלון-שבות. עבודת המחקר שלו מתמקדת ביישוב היהודי בהרי יהודה ובחברון, מתקופת האבות ועד ימי הבית הראשון.

צריך לדעת לחפש

"ארכאולוגים מתעקשים לחפש 'מתחת לאדמה' הוכחות נגד הנאמר בתנ"ך", הוא מבקר את עמיתיו. "אני בעבודתי מוכיח, באותם כלים, את ההפך. הכול היה ויש הוכחות".

דוגמה אחת היא השימוש בגמלים למשא. בפרשת חיי-שרה מסופר על אליעזר עבד אברהם, ההולך לארם-נהריים עם גמלים טעונים. באו הארכאולוגים וטענו: האבות חיו ב'תקופת הברונזה', ואז טרם בייתו גמלים. "מה לעשות שדווקא נמצאו שברי-חרס מהתקופה ההיא ועליהם כתוב: 'הביאו מספוא לגמלים'. גם נמצאו פסלונים של גמלים טעונים משא", הוא אומר.

החפירות הוכיחו

עוד הוא אומר כי בעבר לא מצאו הארכאולוגים בחפירות באזור תל-שבע, הסמוך לבאר-שבע, ממצאים מתקופת הברונזה, היינו תקופת האבות, אלא רק מתקופת הברזל, היינו תקופת השופטים. מכאן מיהרו להסיק שאברהם אבינו לא היה בבאר-שבע... "הממצאים הארכאולוגיים שהתגלו לאחר מכן הוכיחו שהם טעו והתורה צדקה", הוא אומר.

לדבריו, דווקא הממצאים הארכאולוגיים תומכים בתנ"ך. למשל, "בחפירות באזור ההררי של יהודה ושומרון, שבו חיו רק יהודים, לא נמצאו עצמות חזיר. לעומת זה, בעזה, שבה התגוררו פלשתים, נמצאו עצמות כאלה. הנה לנו הוכחה שהיהודים שמרו על איסור אכילת חזיר". הוא מגלה שכאשר נבנו היישובים ביהודה ושומרון, לאחר שחרורם במלחמת ששת הימים, חפירות ארכאולוגיות חשפו שרידים מתקופת יהושע והשופטים.

מחקר מתוך אמונה

הד"ר מיטליס סבור שהמצב בתחום היה משתפר מאוד לוּ יותר יהודים שומרי תורה ומצוות היו לומדים ארכאולוגיה ועוסקים במחקר. "אם יקום דור חדש, שיֵדע להעמיק בארכאולוגיה ובתנ"ך, הדבר יעשיר את הבנתנו את התורה ויעודד גישה אחרת לארכאולוגיה. זה גם כלי שמאפשר לנו להוכיח את ההיסטוריה שלנו בארץ-ישראל".

הוא מודה שיהודי מאמין, המבקש ללמוד ארכאולוגיה, צריך לשחות נגד זרם כפירה המציף את התחום. הוא מספר על ההתמודדויות שלו, כאשר למד באוניברסיטה והמנחה שלו לעבודת הדוקטורט היה פרופסור ידוע, מגדולי מבקרי המקרא. "נזהרנו שלא לדרוך זה על זה", הוא מחייך. "היה ברור שיש בינינו אי-הסכמות". את תורת הארכאולוגיה קיבל ממנו, אך לא את דעותיו ומסקנותיו.

הד"ר מיטליס. גישה אחרת לארכאולוגיה


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)