חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:51 זריחה: 5:37 כ"ב בסיון התשע"ט, 25/6/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

עבודה של שלושה שלבים
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1146 - כל המדורים ברצף
ההצגה הזאת חייבת להיפסק
יש חדש
עבודה של שלושה שלבים
חנוכה
מאלמים אלומות
הפרוש הקדוש
יהיו ניסים
לא חסר דבר
ממציא שמלמד ממציאים
הדלקה בנוכחות מלאה

בפרשתנו מסופר על חלומותיו של יוסף הצדיק. החלום הראשון היה: "והנה אנחנו מאלמים אלומים בתוך השדה". בחלום הזה יש שני שלבים: תחילה כל אחד ואחד מהשבטים עוסק בעבודה של "מאלמים אלומים", ולאחר מכן בא שלב שכל האלומות פונות לעבר אלומתו של יוסף, "ותשתחווינה לאלומתי".

חלומו של יוסף משקף למעשה את עבודתו של כל יהודי. נשמתו האלוקית ירדה למטה, לעולם הזה התחתון, המכונה 'שדה'. בעולם הזה לא רואים בגלוי את האחדות האלוקית. כל פרט בעולם נדמה למציאות עצמאית. והעבודה היא לחבר את כל ענייני העולם ולגלות בהם את האחדות האלוקית.

לקבץ ולאחד

זו העבודה של "מאלמים אלומים". צריך לקחת את השיבולים היחידות וליצור מהן אלומות, אגודה אחת. עבודת האדם בעולם הזה היא לקבץ את הניצוצות האלוקיים הפזורים בכל דבר בעולם ולאגוד אותם יחדיו באחדות האלוקית.

בעניין זה יש לכלול גם את הצורך לאחד את כל היהודים. כל יהודי כשהוא לעצמו הוא בבחינת שיבולת אחת, וכאשר כמה וכמה מישראל מצטרפים יחדיו ועובדים את עבודתם יחד, הרי זה בבחינת "מאלמים אלומים", והדבר מעניק להם יתרון כוח בלי שום ערך לכוחו של כל אחד ואחד כשהוא לעצמו.

להעלות למעלה

לאחר העבודה של "מאלמים אלומים" בא השלב "ותשתחווינה לאלומתי". הבירור שעשה כל אחד ואחד מישראל הוא בירור ראשון, אך כדי שהניצוצות יוכלו לעלות ולהתאחד עם האלוקות, נדרש בירור שני, והוא נעשה בכוחו של יוסף הצדיק.

מדרגתו של יוסף הייתה למעלה ממדרגת השבטים, והוא ייצג את האלוקות שלמעלה מהעולם, שלעומתה העולם אינו מסתיר כלל וכלל (לכן יוסף היה יכול להישאר בצדקתו גם בהיותו משנה למלך במצרים, 'ערוות הארץ'). כדי שהבירורים של כל השבטים יוכלו לעלות למעלה ולהתמזג בתוך האחדות האלוקית, נדרשו להפנות את ה'אלומות' ל'אלומתו' של יוסף, מתוך התבטלות אליו ("ותשתחווינה").

להכניס הביתה

אך גם בזה לא דיי, כי כל עוד נמצאים בשדה, שהוא מקום פתוח, יכולים לצוץ דברים בלתי-רצויים, שכן השדה הוא מקומו של "עשיו... איש שדה". שלמות העבודה היא לאסוף את כל העבודה שעובדים ב'שדה' ולהכניסה אל תוך הבית, שיש לו קירות וגג, המגינים מפני הדברים הבלתי-רצויים.

לכן שלמות העבודה היא חג-הסוכות, חג האסיף, שבו מכניסים את כל עבודת השדה אל תוך הבית. בחג-הפסח נעשה הבירור של השעורים, שהן 'מאכל בהמה'. לאחר מכן, בחג-השבועות, נסתיים קציר החיטים, 'מאכל אדם'. העבודה הייתה שלמה, הן בעשיית ה'אלומות' הן ב'ותשתחווינה לאלומתי'. אבל רק בחג-הסוכות הוכנסה העבודה אל תוך הבית, וזו שלמות העבודה שמביאה את שלמות השמחה.

(תורת מנחם כרך לד, עמ' 41)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)