חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:08 זריחה: 6:45 ט"ז בתשרי התש"פ, 15/10/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

השמדת עבודה זרה בנפש
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ' לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1130 - כל המדורים ברצף
איזה חינוך הם יקבלו?
ספרים
השמדת עבודה זרה בנפש
ברכה וקללה
מסקנה מתבקשת
מהפך פנימי
היעד נקבע
בחירה וכפייה
איך מפתחים מודעות לרגשות
מנהגי חודש אלול

מה הדבר הראשון שנצטוו בני-ישראל לעשות בהיכנסם לארץ-ישראל? אומר משה רבנו בפרשתנו: "אַבֵּד תְּאַבדון את כל המקומות אשר עבדו שם הגויים". זה הציווי להשמיד את כל אתרי הפולחן האליליים שהקימו עמי כנען בארץ-ישראל.

ידוע שהתורה היא נצחית בכל מקום ובכל זמן. גם עכשיו ניתן לנו אפוא הציווי הזה – ראשית-כול יש להשמיד את העבודה הזרה. ולכאורה, הציווי הזה שייך רק בארץ-ישראל, ורק בזמן ש'יד ישראל תקיפה', ובכלל, הלוא חז"ל אומרים שהיצר לעבוד עבודה זרה הוחלש לגמרי. אם-כן, מדוע הציווי הזה הוא ראשון בתורה הנצחית?

אין שלב-ביניים

הדבר יובן על-פי תורת הבעש"ט, על הפסוק "כי לא מחשבותיי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכיי". אומר הבעש"ט: כאשר האדם מפריד את עצמו מהקב"ה – מיד הוא כביכול עובד עבודה זרה. אם "לא מחשבותיי מחשבותיכם", מיד "לא דרכיכם דרכיי". כלומר, אין שלב-ביניים בין דבקות בקב"ה לבין עבודה זרה, אלא ברגע שהאדם מתנתק מהדבקות בקב"ה, הוא כבר עובד עבודה זרה כביכול.

וכך מפרש הבעש"ט גם את הפסוק "וסרתם ועבדתם א-להים אחרים" – "תיכף שסרתם מאת ה', מיד ועבדתם א-להים אחרים". אם האדם אינו יודע ומרגיש שהקב"ה הוא מקור כל הכוחות ושהכול נשלט ומכוּון על-ידו, הרי זה עצמו כבר עניין של עבודה זרה.

שליטה בלבדית

הרמב"ם מסביר, ששורש העבודה הזרה אינו הכפירה הגמורה בקב"ה, אלא ייחוס כוח לדברים שמחוץ לקב"ה. אם האדם מאמין בקב"ה, אבל סבור שיש שליטה כלשהי לכוחות הטבע ולכוכבים ולמזלות – יש בזה עניין של עבודה זרה, ומכאן קצרה הדרך להתכחשות גמורה לקב"ה.

האמונה האמיתית היא להאמין שאין שום שליטה וכוח לשום דבר בעולם חוץ מהקב"ה. גם הטבע נשלט על-ידו, ואין שום דבר הקורה בעולם שאינו בהשגחה פרטית מלאה של הקב"ה. אלא שיש דברים שבהם אנו רואים בגלוי את יד ה', ויש דברים שהיד האלוקית נסתרת ואינה גלויה לפנינו, אבל האמת היא שהיא מכוונת כל פרט.

ירושת הניצוצות

לכן הציווי הראשון הוא "אַבֵּד תְּאַבדון את כל המקומות" – בראש ובראשונה יש לבטל את העבודה הזרה, ולא את העבודה הזרה עצמה, אלא גם "את כל המקומות" – את עצם נתינת המקום לעניין של עבודה זרה, וזאת על-ידי ההכרה ש"אין עוד מלבדו".

ועל-ידי זה "אתם יורשים אותם" – כאשר יהודי מכיר ויודע שכל דבר בעולם הוא למעשה אלוקות, הוא מברר וגואל את הניצוצות האלוקיים העליונים הטמונים בדברים הגשמיים, והם נעשים ירושה לו. את הקריאה הזאת קוראים ערב ראש-חודש אלול, חודש החשבון על כל השנה, מכיוון שהכרה זו היא יסוד כל התורה והמצוות.

(תורת מנחם כרך כח, עמ' 290)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)