חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:16 זריחה: 6:10 כ"א באב התשע"ט, 22/8/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הבחירה שמעניקה שנה טובה
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ' לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1080 - כל המדורים ברצף
ראש בריא, שנה בריאה
יש חדש
הבחירה שמעניקה שנה טובה
עשרת ימי תשובה
תשובה לכול
שופר מן השמים
שופר גדול
מלכות בשמחה
יש תפילה ויש תפילה
שינויים בתפילה

בראש-השנה אנו מבקשים מהקב"ה כתיבה וחתימה טובה, לשנה טובה ומתוקה. באיזו זכות אנו מבקשים זאת, כאשר מעשינו במשך השנה שחלפה אולי לא היו כראוי? אמנם אנו מגיעים לראש-השנה אחרי התעוררות התשובה בחודש אלול והתחנונים בימי הסליחות, ובכל-זאת, ייתכן שהתשובה עדיין אינה שלמה.

לשם כך אנו מבקשים לעורר את נקודת ההתקשרות העמוקה שבין עם-ישראל לקב"ה, שהיא למעלה מהמקום שבו מעשינו יכולים לפגוע. זה מה שאנו אומרים בראש-השנה לפני התקיעות: "יבחר לנו את נחלתנו, את גאון יעקב אשר אהב סלה".

בלי סיבות

בחירה אמיתית אין לה סיבות ונימוקים, כי אם יש סיבה להעדפת האחד ממשנהו, אין כאן בחירה חופשית באמת. רק במצב ששני הדברים שווים לגמרי בעיני הבוחר יכולה להתקיים בחירה חופשית אמיתית.

איך אנו מבקשים אפוא שהקב"ה יבחר בעם-ישראל, והלוא אין להשוות כלל וכלל את הקשר שבין הקב"ה לעם-ישראל לקשר שלו עם אומות-העולם?! לכאורה אין כאן מקום לבחירה, שכן ברור לגמרי שהקב"ה רוצה בישראל, הלומדים את תורתו ומקיימים את מצוותיו. מה יש כאן לבחור?!

בחירה אמיתית

אלא הקשר שבין עם-ישראל לקב"ה, הקשור בתורה ומצוות, מגיע רק לנקודה שבה מעשי האדם תופסים מקום. אך יש נקודה שבה מעשי הנבראים אינם תופסים מקום כלל וכלל. על הדרגה הזאת נאמר: "כַּחשֵׁכה – כָּאורה", כי החושך והאור שווים שם לגמרי. בדרגה הזאת אומר הקב"ה: "הלוא אח עשיו ליעקב" – שניהם שווים כביכול.

וזו בקשתנו, שבאותה דרגה עליונה, שבה אין 'סיבות' להעדפת עם-ישראל מעמים אחרים – "יבחר... את גאון יעקב". אנו מבקשים שהקב"ה יבחר בנו, אף שאין שום סיבה ונימוק לבחירה הזאת. ממילא מובן שגם החיסרון שהיה בעבודת השנה שעברה אינו פוגע בבחירתו המחודשת של הקב"ה בעם-ישראל.

הסרת ההסתר

אם-כן, לשם מה יש צורך בעבודת התשובה של חודש אלול, והלוא הבחירה של הקב"ה בעם-ישראל אינה תלויה כלל וכלל במעשינו ובדרגתנו? התשובה היא, שאמנם הבחירה עצמה אינה תלויה במעשינו, אבל כדי שהבחירה הזאת תהיה גלויה ולא נסתרת, צריך להסיר את הדברים המעלימים ומסתירים, וזאת עושים על-ידי התשובה.

עתה יובנו דברי חז"ל שקודם ראש-השנה כבר בטוחים בני-ישראל בניצחונם בדין: "לובשים לבנים ומתעטפים לבנים... לפי שיודעים שהקב"ה עושה להם ניסים". מניין לנו הביטחון הזה, שנזכה בדין? אלא שבראש-השנה מתגלית הבחירה של הקב"ה בעם-ישראל, שלמעלה מכל חשבונות, והיא אינה תלויה במעשינו. איננו צריכים ליצור דבר חדש, אלא רק להסיר את ההסתרים ולגלות את הבחירה הקיימת. לכן אנו בטוחים שנזכה לכתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה, בבני, חיי ומזוני רוויחי.

(תורת מנחם כרך כג, עמ' 291)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)