חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:51 זריחה: 5:37 כ"ב בסיון התשע"ט, 25/6/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ביכורים
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1078 - כל המדורים ברצף
היום שנתן לנו את החיות
יש חדש
פיזור שאין לו גבולות
ביכורים
רעש בשמים
תפילת החברים
אין מעכב
תכלית החיים
מתכוננים להשבתה הגדולה
הגינה לקראת השמיטה

ארצו של הקב"ה

"ולקחת מראשית כל פרי האדמה, אשר תביא מארצך, אשר  ה' אלוקיך נותן לך" (דברים כו,ב). כל עניין מצוות הביכורים הוא להוציא מהמחשבה שהארץ היא "ארצך", אלא לדעת שהארץ היא "אשר ה' אלוקיך נותן לך".

(העקדה)

ביכורים ורחמים

בפרשת ביכורים נזכר שם ה' שלוש-עשרה פעמים, כנגד י"ג מידות הרחמים. אף בפרשת י"ג המידות (שמות לד) הזהיר על "ראשית ביכורי אדמתך תביא בית ה' אלוקיך".

(משך חכמה)

להחדיר קדושה

פירות הביכורים לא הוקרבו על-גבי המזבח, אלא ניתנו לכוהן לאכילה. ללמדנו, כי תפקידו של האדם אינו לבטל את הגשמיות, אלא להחדיר לתוכה קדושה.

(לקוטי שיחות)

כרם ישראל

"ולקחת מראשית כל פרי האדמה" (דברים כו,ב). "אדם יורד לתוך שדהו ורואה תאנה שביכרה... אומר הרי זה ביכורים" (רש"י). הקב"ה נכנס לכרם עם-ישראל ורואה ילד או ילדה שנכנסו לגיל מצוות, או אדם מבוגר שזה עתה התקרב לתורה, "אומר הרי זה ביכורים", הקב"ה רוצה שיחנכו ילד או יהודי זה לתורה ולמצוות, שיביאוהו לבית-המקדש.

(לקוטי שיחות)

כוחם של עושי מצווה

"השקיפה ממעון קדשך... וברך את עמך את ישראל" (דברים כו,טו). כמה גדול כוחם של עושי מצווה – שכל 'השקפה' שבתורה ארורה וזה בלשון ברכה. אמר רבי יוסי בר-חנינא, ולא עוד, אלא שכתוב בו "היום הזה".

(ירושלמי מעשר שני)

הפיכת הקללה לברכה

רבי יוסי בר-חנינא מוסיף על דברי התנא קמא, שהדבר כן לא במצוות ביכורים בלבד, אלא בכל זמן ובכל מקום, קיום המצוות בכוחו להפוך את הקללה לברכה.

(ספר המאמרים ת"ש)

חסד בהתגברות

קללה שנהפכת לברכה גדולה מברכה סתם. כאשר הגבורה נמחקת ונהפכת לחסד, נמשך החסד באופן של גבורה, בהתגברות ובחוזק, כמאמר חז"ל (בראשית רבה): 'טוב מאוד' – זה מלאך-המוות. כי כאשר מלאך-המוות נהפך לטוב, אין זה טוב סתם, אלא טוב מאוד.

(אור התורה)

קדושה בפירות

מפרשת ביכורים אנו למדים, שהאדם יכול להשאיר לעצמו פירות, ולא עוד, אלא הוא יכול להשאיר גם פירות מובחרים, שהם בבחינת 'ראשית', אלא שעליהם להיות בבחינת 'ביכורים', להחדיר בהם קדושה, שיהיה ניכר שהפירות האלה חדורים קדושה והם בגדר 'ביכורים'.

(הרבי מליובאוויטש)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)