חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:50 זריחה: 5:35 ט"ז בסיון התשע"ט, 19/6/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

פורים – יום רציני
חסידות


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע - 1052, כל המדורים ברצף
מלחמת-הגנה שאין צודקת ממנה
יש חדש
עיקר וטפל בקיומו של העם היהודי
פורים
מנהגי יהודים וגויים
אמונה שהתגשמה
פורים – יום רציני
מעין הסעודה לעתיד
יהודי של פעם, יין של פעם
פורים במוצאי-שבת

יש המתייחסים לפורים כאל יום קליל ולא-רציני. מתחפשים, פורצים את המסגרות הרגילות, שותים 'עד-דלא-ידע' וכו'. אך לאמיתו של דבר, פורים הוא יום רציני מאוד, אולי הרציני ביותר.

בתיקוני-זוהר נאמר, שפורים הוא יום גדול ונורא כל-כך, עד שיום-הכיפורים, יום הדין, הוא רק כ-פורים – דומה לפורים. בתורת החסידות מוסבר בצורה מפורשת יותר, כי מבחינות מסויימות גדולה מעלתו של פורים אף על יום-הכיפורים עצמו.

מהותו של יהודי

את משמעותו של פורים אפשר להבין דווקא על רקע יום-הכיפורים. ייחודו של יום-הכיפורים הוא – שבו באה לידי ביטוי מהותו הפנימית והאמיתית של היהודי. כל ימות השנה יכולה מהות זו להיות מוסתרת ובלתי-גלויה, ולכן עלול האדם לחטוא ולעבור על רצון ה'; אך ביום-הכיפורים מתגלית מהותו האמיתית ונחשף הקשר שאינו בר-ניתוק בינו ובין הקב"ה. לכן ביום זה בא כל יהודי לבית-הכנסת וחוזר בתשובה שלמה.

אלא שהתגלות זו, של המהות הפנימית ביום-הכיפורים, מחייבת שינוי מוחלט באורח-החיים. לכן צמים ביום זה, מתעטפים לבנים, עומדים כל היום בתפילה ובתחנונים. אנו מתעלים מאורח-החיים הרגיל ונדמים למלאכים.

גם בפורים באה לידי ביטוי מהותו האמיתית של כל יהודי. מה בעצם קרה בשושן הבירה? היה יהודי אחד, מרדכי, שלא כרע ולא השתחווה להמן. הדבר הכעיס את הרשע עד שהחליט "להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים". מה הקשר? וכי בגלל יהודי אחד צריך להרוג את כולם? משיבה על כך המגילה: "כי הגידו לו את עם מרדכי".

המן הבין, כי העובדה שמרדכי אינו כורע ואינו משתחווה לו, אינה גחמה אישית שלו, אלא הדבר נובע מהיותו יהודי והדבר הזה משותף לכל "עם מרדכי". המן הבין, שגם היהודים שמשתחווים לו, הרי בפנימיות ליבם גם הם חלק מ"עם-מרדכי", ש"לא יכרע ולא ישתחווה". גזֵרת המן נבעה מכך, שהוא גילה את המהות האמיתית של כל יהודי, את הקשר הפנימי של כל יהודי עם הקב"ה, גם כאשר כלפי חוץ נראה שהוא נפרד ממנו.

התגובה של עם-ישראל על גזֵרת המן שיקפה אף היא את הקשר הפנימי, שאין לנתקו, בינו ובין הקב"ה. כל אותה שנה, משעה שיצאה הגזֵרה עד יום ביצועה, עמדו היהודים במסירות-נפש על יהדותם. הם היו יכולים להמיר את דתם ולהינצל, אך לא נמצא ביניהם אפילו אחד שמחשבה כזאת עלתה על דעתו.

מעל הדעת

לפנינו אפוא אותה נקודה ממש. זו המהות הפנימית האמיתית של היהודי, שנשארת לעולם קשורה עם הקב"ה. הנקודה הזאת מתגלית הן ביום-הכיפורים הן בפורים, אך יש הבדל גדול ביניהם: ביום-הכיפורים עלינו להתעלות מענייני העולם ולהידמות למלאכים, ואילו בפורים המצווה היא דווקא לאכול ולשתות, ומותר לעסוק בענייני חולין וכו'. פורים מבטא נקודה עמוקה יותר מיום-הכיפורים – גם כשיהודי אוכל ושותה וחי את חייו הגשמיים, גם אז הוא קשור בעצם נשמתו עם הקב"ה.

זו גם המשמעות האמיתית של ה'עד-דלא-ידע' בפורים – להתעלות מעל השכל והדעת. בפורים מגלה כל יהודי את הקשר העמוק שלו עם הקב"ה, קשר שההשכל והדעת אינם יכולים להכילו. לכן נדרש יהודי בפורים להתעלות מעל שכלו ולחוש את עצם נשמתו ואת 'הנקודה היהודית' הפנימית, העל-שכלית, שבו.

לכן פורים הוא יום שמח כל-כך. הוא מבטא תכנים נפלאים ועמוקים, ולכן השמחה בו גדולה מבכל יום אחד. אין זו שמחה ריקנית, חלילה, אלא שמחה הנובעת מתכנים עמוקים, שאין רציניים כמותם.


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)