חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:12 כ"ג באב התשע"ט, 24/8/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מתי תשליך
פינת ההלכה והמנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1029 - כל המדורים ברצף
הבקשה הגדולה החובקת-כול
יש חדש
אי-אפשר בלי עבודת האדם
ראש-השנה
כי אתה פעלתו
כבקרת רועה עדרו
שבת במקום שופר
שופר הגאולה
הדיין מדבר על הדין
מתי תשליך

שאלה: למה בקהילות רבות אין נוהגים את מנהג ה'תשליך' ביום הראשון של ראש-השנה כשהוא חל בשבת?

תשובה: מן-הדין ניתן היה לנהוג זאת ביום הראשון, וכך נהגו בדורות קדומים. אולם בדורות האחרונים ראו שמחוסר ידיעה ותשומת-לב מגיעים לידי חילול-שבת, כגון כשלוקחים מחוץ לעיר סידורים וכדומה, ועל-כן דחו מנהג זה ליום השני.

טעמי המנהג: א) לזכור את זכות עקדת יצחק, שהשטן עיכב את אברהם ויצחק בדרכם ונעשה כמו נהר, ובכל-זאת נכנס אברהם לתוכו עד צווארו; ב) בראש-השנה אנו מכתירים את ה' למלך, ובדורות קדומים היו מושחים את המלך על הנהר, לסימן שתימשך מלכותו; ג) המים, שיורדים מלמעלה למטה, רומזים לחסדי ה'; ד) לרמז לה' – "הרי אנו לפניך כמים הנשפכים".

הולכים לנהר, למעיין, לבאר או לשפת-הים לאחר תפילת המנחה. רצוי שמקום ה'תשליך' יהיה מחוץ לעיר, ושיהיו דגים במים, לסימן שהשגחת ה' עלינו היא תמידית, כשם שעיני הדגים פקוחות תמיד. אם אין דגים או אין אפילו באר, מסתפקים בסימן כלשהו של מים (ברז וכדומה, אך לא במקום שהמים נשפכים על צמחים!).

אומרים בשעת ה'תשליך' בעיקר את הפסוקים שבסוף ספר מיכה "מי א-ל כמוך...", הרומזים לי"ג מידות הרחמים, ומנערים את שולי הבגדים (הטלית-קטן), לסמל שאנו משליכים מעלינו את העוונות.

מקורות: רמ"א סי' תקפג ובכף-החיים ס"ק ל, לא, לב. שו"ע הרב שם ובסידורו. אלף-המגן למטה-אפרים סי' תקצח ס"ק ה, ז, יא. אוצר מנהגי חב"ד עמ' קמא.


   

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)