חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:06 זריחה: 6:40 כ"ה בטבת התש"פ, 22/1/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הדיין מדבר על הדין
חיים יהודיים


מאת: זלמן רודרמן
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1029 - כל המדורים ברצף
הבקשה הגדולה החובקת-כול
יש חדש
אי-אפשר בלי עבודת האדם
ראש-השנה
כי אתה פעלתו
כבקרת רועה עדרו
שבת במקום שופר
שופר הגאולה
הדיין מדבר על הדין
מתי תשליך

ערב יום הדין אנחנו פונים לשוחח עם מי שיושב כל השנה בדין, הרב שלמה דיכובסקי, מחשובי עולם הדיינות וחבר בית-הדין הרבני הגדול בירושלים. "הייתי משווה זאת לדינא דמלכותא", פותח הרב דיכובסקי. "כל אדם, כאשר הוא עומד לפני משפט, אפילו משפט תעבורה, מגלגל במוחו אין-ספור פעמים מה תאמר התביעה וכיצד ישיב לשופט. לילה לפני המשפט הוא מתהפך על מיטתו. על-אחת-כמה-וכמה כאשר מדובר בבית-דין של מעלה, שבו 'בראש-השנה ייכתבון וביום צום כיפור ייחתמון'.

"ובכל זאת יש הבדל גדול בין השניים: שופט בשר ודם לא יפטור אותנו מעונש, גם אם נודה בעבֵרה ונביע עליה חרטה עמוקה. לעומת זאת, בדין של מעלה, על-ידי תשובה אמיתית אפילו זדונות נעשים לנו כזכויות. לכן כתב הטור בתחילת הלכות ראש-השנה: 'בנוהג שבעולם, אדם יודע שיש לו דין, לובש שחורים ומתעטף שחורים ומגדל זקנו, שאינו יודע היאך דינו יוצא. אבל ישראל אינן כן, אלא לובשים לבנים ומתעטפים לבנים ומגלחים זקנם ואוכלים ושותים ושמחים, יודעים שהקב"ה עושה להם ניסים'. מניין הביטחון המוחלט הזה? אלא ש'תשובה, תפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזֵרה', ומכוחם אנו מהפכים את 'יום הדין' ל'יום טוב'".

תלוי בדיין ולא בדין

האם יש דרך להפיג את הניכור שרבים בציבור חשים כלפי מערכת בתי-הדין הרבניים?

"בהחלט כן. הדברים תלויים בדיין ולא בדין, שהוא בלתי-נתון לשינויים. אם נפנה למי שבא לפנינו בשפה המובנת לו; אם נטה לו אוזן קשבת וננהל את הדיון בצורה מכובדת, גם הצד המפסיד לא יצא מריר. כאשר הדיין אינו נוהג כך – מה שלצערי קורה בחלק מהמקרים – הכעס הוא לא רק על הדיין אלא גם על דין התורה ועל נותנהּ".

יש כיום הכרה כללית בקריסת ערכי החברה המערבית-חילונית. איך מתרגמים זאת להתקרבות גדולה יותר לערכי התורה?

"על המילים הראשונות במסכת אבות – 'משה קיבל תורה מסיני' – כתב רבנו עובדיה מברטנורא: 'לפי שמסכת זו... כולה מוסרים ומידות, וחכמי אומות העולם גם-כן חיברו ספרים כמו שבדו מליבם בדרכי המוסר וכיצד יתנהג האדם עם חברו, לפיכך התחיל התנא במסכת זו משה קיבל תורה מסיני, לומר לך שהמידות והמוסרים שבזו המסכת לא בדו אותם חכמי המשנה מליבם אלא אף אלו נאמרו בסיני'. מול הערכים מעשי ידי אדם, שהיום אוסרים דבר ומחר מתירים אותו, שמה שאתמול היה מוסרי כבר אינו מוסרי היום, ומחר מי יודע – עלינו להציג את הדבר האמיתי שזה תורת ישראל, ולהציעהּ לכל אדם השואף לתרבות חיים, שבה דור הבנים והנכדים איננו זר לדור האבות והסבים".

לתבוע מעצמנו

בדרך-כלל מקובל לשאול, מה נאחל לעצמנו ערב השנה החדשה. אנחנו מבקשים לשאול, מה נתבע מעצמנו ערב ראש-השנה.

"אני הייתי לוקח את הניסוח הזה עצמו ומציב אותו מול העיניים. במקום לדרוש מאחרים שיעשו כך וכך וכך, עלינו לתבוע קודם-כול מעצמנו. אם אנחנו נהיה טובים יותר, זה יקרין החוצה ויקרב רבים. אם נדע גם לתת ולא רק נרצה לקבל – זה ישפר אותנו-עצמנו ויגרום שאף נקבל יותר. אם באמת נשאף להשתפר ולהתעלות, נזכה ש'ומלאה הארץ דעה את ה'', והקב"ה יכתבנו ויחתמנו בספרם של צדיקים, לשנה טובה ומתוקה".

הרב דיכובסקי: "לתבוע מעצמנו במקום לדרוש מאחרים"


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)