חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:49 זריחה: 5:35 י"ג בסיון התשע"ט, 16/6/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

קידוש השם
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1010 - כל המדורים ברצף
יהדות מנחילים באהבה
יש חדש
כוחו של דיבור חיובי
קידוש השם
מהו "ה' אחד"
לילה בציוּן
לעשות טובה ליהודי
בציפייה לגאולה
כל מה שצריך לדעת על 'תחנון'
תספורת כהלכה

על תנאי

"ונקדשתי בתוך בני-ישראל אני ה' מקדישכם. המוציא אתכם מארץ מצרים להיות לכם לאלוקים" (ויקרא כב,לב-לג). על תנאי הוצאתי אתכם מארץ מצרים, על תנאי שתמסרו עצמכם לקדש שמי.

(תורת כוהנים)

לקדש ולא לחלל

כל בית-ישראל מצוּוים על קידוש השם הגדול הזה, שנאמר: "ונקדשתי בתוך בני-ישראל", ומוזהרים שלא לחללו, שנאמר: "ולא תחללו את שם קָדשי".

(רמב"ם)

מסירת הרצון

תכלית העבודה היא לקדש את שמו יתברך. קידוש השם נעשה על-ידי מסירות נפש דווקא, שעניינה מסירת הרצון, ובאופן כזה שאין לו רצון אחר כלל, אלא כל רצונו מסור לעניין זה בלבד.

(ספר המאמרים תש"ד)

תנועה אחת

על "ונקדשתי בתוך בני-ישראל" מפרש רש"י: "מסור עצמך וקדש שמי" – אפילו תנועה אחת של אדם אינה יכולה להיות אמיתית ללא מסירות-נפש.

(רבי אהרן מקרלין)

תמיד לקדש

לא יהא אדם מחלל את השם ועובר עבֵרות באמתלה שבסופו של דבר יביאו מעשים אלו לידי קידוש השם ולידי ריבוי כבוד שמים. זהו שאומרת התורה "ולא תחללו את שם קָדשי" גם באמתלה של "ונקדשתי בתוך בני-ישראל".

(עיטורי תורה)

החסד אינו מחפה

יש העוסקים בדברים נעלים, כמו ענייני צדקה וחסד, אך אינם נזהרים בדברים הגורמים חילול שם שמים. באה התורה ומזהירה, שגם כאשר עוסקים בעשיית חסד, לא יהיו מחללים את השם.

(שארית מנחם)

בכל עת פנויה

בכל עת פנויה, כשאינו עוסק בתורה או כשהוא שוכב על מיטתו ואינו יכול לישון, ידמה בנפשו שהוא מוכן גם להפיל את עצמו לכבשן האש למען קידוש שמו הגדול. ומחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה, ובכך מקיים הוא את המצווה "ונקדשתי בתוך בני-ישראל".

(רבי אלימלך מליזנסק)

אין מציאות עצמאית

אדם צריך להרגיש שבמקום שיש בו קידוש השם אין לו מציאות עצמאית כלל. כשם שמותרת שחיטת בעלי-חיים לצורך האדם, כל-שכן שאין מציאות האדם נחשבת כלל במקום שיש בו קידוש השם.

(רבי אברהם מסוכוצ'וב)

 מהו "ה' אחד"

אחד ה'משפיעים' המפורסמים בישיבת תומכי-תמימים בליובאוויטש היה ר' מיכאל בלינֶר. הוא היה יהודי עובד ה', שתפילתו הייתה יכולה לארוך שעות רבות. פעם אחת, כשעמד באמצע ברכות קריאת-שמע, נכנס לבית-הכנסת סנדלר, ור' מיכאל שמע את קולו. מיד הפסיק את תפילתו וסימן לסנדלר על נעליו הקרועות של אחד התלמידים, כאומר לו לתקנן.

לאחר התפילה שאלו את ר' מיכאל, איך הפסיק באמצע ברכות קריאת-שמע כדי לעסוק בתיקון נעליים. השיב ר' מיכאל: "וכי מה אתם חושבים, 'ה' אחד' פירושו שהאדם יכול להיות שקוע בעולמות העליונים ובה-בעת להיות אדיש לסבלו של השני? המבחן ש'ה' אחד' חדר בך הוא, כשאינך יכול לנוח ולשקוט עד שנעליו של הזולת יתוקנו".


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)