חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מלך
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 975 - כל המדורים ברצף
חשבון-הנפש מתחיל בפנים
בציפייה לגאולה
יש חדש
תפקידם של השוטרים
מלך
רואים ללבב
סערה שנרגעה
תינוקות שנשבו
נשאר בניו-אורלינס עד הרגע האחרון
שופר של אלול

יראת שמים

"שום תשים עליך מלך" (דברים יז,טו). אומרים חז"ל (סנהדרין כב): "שתהא אימתו עליך". כשם שהמלך אינו פוחד מפני אדם, אלא מפני מלך מלכי המלכים, כך תהא אימה זו עליך, שלא תתיירא משום אדם אלא מהקב"ה.

(רבי צבי מרימנוב)

התבטלות בעם

הכוונה הפנימית של מצווה זו היא להחדיר בעם התבטלות וקבלת-עול מלכות שמים. המלך עצמו בטל בתכלית לקב"ה. הוא נקרא מלך בהיותו מרכבה למלכות שמים. כאשר העם מתבטלים אליו, יש בדבר משום התבטלות למלכות שמים.

(דרך מצוותיך)

עשה לך רב

כשם שבזמן הבית נצטוו ישראל למנות להם מלך, כך בזמן הזה ישנו הציווי "עשה לך רב". כל אדם מישראל צריך שיהיה לו רב, שיפעל בו את הפעולה שהיה המלך פועל על העם. ציווי זה שייך במיוחד לזמננו, ערב ביאת משיח-צדקנו, שיהיה רב – ילמד תורה את כל העם, ומלך – מלך המשיח.

(הרבי מליובאוויטש)

מלכות אישית

אדם צריך לנהוג עם עצמו במידת המלכות - לשלוט ברוחו, במעשיו ובהנהגותיו.

(רבי ישעיה מרופשיץ)

לא ככל הגויים

שמואל הנביא התרעם על בני-ישראל שביקשו למנות להם מלך, אף שזו מצווה מן התורה. לפי שישראל אמרו "שימה לנו מלך לשפטנו ככל הגויים"  (שמואל-א ח,ה) - הם תבעו מלך לא בגלל מצוות התורה, אלא בשל רצונם להידמות לאומות-העולם ולהיות ככל הגויים.

(כתב סופר)

לא להשתנות

"והיה כשבתו על כסא ממלכתו" (דברים יז,יח). "והיה" – בכל ימי שלטונו לא ישתנה, אלא יהיה "כשבתו על כסא ממלכתו", כמו ביום שהתיישב על כס המלוכה. שכן אין לך שליט שביום זה איננו כולו חסד וטוב-לב.

(מלאכת מחשבת)

להישאר נקי

חז"ל אמרו (ירושלמי ביכורים): "כל העולה לגדולה מוחלין לו כל עוונותיו". ביום עלותו על כיסא ממלכתו המלך הוא צדיק ונקי מכל חטא ועוון. אומרת התורה שעליו להיות תמיד נקי וצדיק, כמו ביום עלותו על כס מלכותו, שלא ידבק בו מעריצות השלטון ומתאוות המושלים.

(האדמו"ר מגור)

שתי תורות

"וכתב לו את משנה התורה הזאת על ספר" (דברים יז,יח). "שתי ספרי תורות, אחת שהיא מונחת בבית-גנזיו, ואחת שנכנסת ויוצאת עמו" (רש"י). למלך בישראל צריך שיהיו שתי תורות - אחת המונחת בבית-גנזיו, לו לעצמו, שיזהר בתורה לכל פרטיה, בדקדקנות יתרה; ואחת שתצא עמו אל העם. כלפי העם עליו להתנהג בנחת ולפנים משורת הדין.

(כתב סופר)

בחוץ ובפנים

סתם אדם צריך להיות תוכו כברו, אך לא-כן המלך. כלפי העם עליו לנהוג נשיאותו ברמה, וזו התורה שהיא יוצאת ונכנסת עמו. אבל בשבתו בביתו צריך להיות ליבו חלל בקרבו, עליו לדעת שגדולתו ניתנה לו מאת ה'. זו התורה שמונחת בבית-גנזיו.

(ילקוט גרשוני)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)