חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:49 זריחה: 5:35 י"ג בסיון התשע"ט, 16/6/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הכול בהשגחה
דרכי החסידות

אחד מעיקריה של תורת החסידות, שנתגלתה על-ידי הבעש"ט, היא האמונה בהשגחה פרטית. על-פי הבעש"ט יש השגחה פרטית על כל דבר שקיים בעולם, החל בבני-אדם וכלה בגרגירי חול שעפים ברוח. כל תנועה של מציאות כלשהי בעולם נעשית ברצונו ובהשגחתו הישירה של הקב"ה. וכך אומר הבעש"ט: "כאשר נושבת הרוח, והופכת עלה קטן מצד אחד לצד שני - הרי זה בהשגחה פרטית. כוונה יש בדבר".

מסופר, שאחד מתלמידיו לא יכול לעכל תפיסה זו של השגחה פרטית. הבעש"ט ציווה עליו ללכת ליער, לעמוד ליד עץ כלשהו ולהתחיל לעקוב אחר גלגוליו של העלה הראשון שינשור ממנו. עשה כן התלמיד והחל לצעוד אחר העלה. שעה ארוכה שמר את עקבותיו של העלה. הוא ראה כי העלה התגלגל על-פני השדה עד שנתקע בין שתי אבנים. התקרב התלמיד וראה כי מבין האבנים יוצאת תולעת ומתחילה לכרסם בתיאבון את העלה. כששב אל רבו, עוד בטרם פצה את פיו לספר את קורותיו, אמר לו הבעש"ט: "הקב"ה, שהוא זן את העולם כולו, גלגל את העלה כך שיגיע אל התולעת המסכנה וישמש לה מזון, וכל גלגוליו של העלה היו בהשגחה פרטית".

יש כוונה עליונה

אחד מגדולי הרבנים בא פעם אל רבנו הזקן ואמר, כי החליט להעתיק את מושבו לעיר אחרת. השיב לו אדמו"ר הזקן: "מי אמר לך שנשמתך ירדה לעולם הזה כדי שתהיה רב דווקא במקום שאתה חפץ? ההשגחה העליונה הושיבה אותך במקום שאתה שם, כדי להאיר את המקום ההוא באור תורה ועבודה. כאשר תתמלא שליחותך - תוליך אותך ההשגחה למקום אחר המיועד לך".

וכ"ק אדמו"ר הרש"ב אמר: "יהודי צריך לדעת את הכוונה העליונה של בואו למקום פלוני, לזמן קצר או ארוך יותר, או לפעמים כעובר-אורח בלבד. באותו מקום עליו לברך ברכה או להתפלל. ייתכן שמאז ששת ימי בראשית מחכה אותו מקום לברכתו או לתפילתו".

מסופר על אחד מחסידיו של הרבי מהר"ש, שנסע פעם אחת אל רבו, לקראת חודש החגים, אך בדרכו לליובאוויטש נגרמו לו עיכובים שאילצו אותו להישאר בוויטבסק בראש-השנה. אחרי ראש-השנה בא לליובאוויטש ונכנס ל'יחידות'. אמר לו הרבי: "אתה עצמך אינך יודע מה תיקנת בוויטבסק".

הוראה מכל דבר

אדמו"רי החסידות נזהרו שלא להשתמש בביטוי 'במקרה'. היו אומרים 'בהשגחה פרטית' או 'בהזדמנות'. מסביר אדמו"ר הריי"צ: "מפני שני טעמים אין חסיד מזכיר תיבת 'מקרה'. הראשון, חסיד רחוק ממקרה ארבע אמות. השני, מקרה היא תיבה פילוסופית. בחסידות אומרים: 'שלא בהזדמנות'. ומה שפעם נזכר בחסידות תיבת מקרה - הוא כדי לברר תיבה זו" (ספר השיחות תרפ"ו עמ' 97).

אדמו"ר הריי"צ מספר באחת משיחותיו (ליקוטי-דיבורים חלק א עמ' 170) על טיול שערך פעם אחת עם אביו, אדמו"ר הרש"ב: "התבואה כמעט הבשילה, רוח נעימה נשבה והשיבולים התנענעו אנה ואנה. נענה הרבי ואמר: ראה אלוקות! כל נענוע של שיבולת היה כלול ב'מחשבה הקדומה', בבחינת 'צופה ומביט עד סוף כל הדורות'. ההשגחה העליונה עושה זאת, בגלל כוונה אלוקית".

בעבודת-ה' יש להשקפה זו היבטים חשובים. הואיל וכל תכלית בריאתו של היהודי היא לעבוד את קונו, ומאחר שכל דבר הוא בהשגחה עליונה, הרי כשיהודי רואה או שומע דבר-מה - המטרה בזה היא לקדמו בעבודת-ה'. על-כן צריך ללמוד הוראות בעבודת-ה' מכל דבר שרואים או שומעים. זה הבסיס לגישה החסידית הידועה של לימוד הוראות בעבודת-ה' אפילו מגוי או מחפצים דוממים, מכיוון שבוודאי הראו זאת כדי להפיק מכך דבר טוב בעבודת הבורא.


 
 
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)