חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

להשתחרר מהטרדות ולפעול בעולם
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1767 - כל המדורים ברצף
השנה הדרמטית של השלוחים
יש חדש
להשתחרר מהטרדות ולפעול בעולם
אברהם ושרה
שיחתם של עבדי אבות
מצוות ביגיעה
גירוש מטלטל
החידוש שמביא צחוק
לקראת תנופת בנייה בחברון
חלקה בחיים

ביום כ"ז במרחשוון נרשם ציון דרך חשוב בתולדות העולם: התורה מספרת שביום הזה יבשה הארץ. תם המבול אחרי שנה שלמה שבה נחרב העולם. באותו היום נצטווה נח: "צא מן התיבה".

התורה היא נצחית, וגם הסיפורים שבה אינם נחלת העבר בלבד אלא נצחיים, ונועדו לתת לנו הוראות ולימודי דרך בעבודת הבורא. גם המבול אינו אירוע היסטורי עתיק בלבד, אלא מצב שיכול להתקיים בחיי כל אדם.

מחשבות מיותרות

מי המבול מייצגים את הטרדות ששוטפות את דעתו של האדם, ובעיקר טרדות הפרנסה והמחשבות בענייני העולם הזה. הן דומות למי המבול בשטף הבלתי-פוסק שלהן. כמעט בלתי-אפשרי להפסיק לחשוב עליהן. כאשר תשומת הלב ממוקדת בבעיות פרנסה – האדם אינו חדל מלחשוב ולהרהר בהן, עד שהוא נעשה טרוד לגמרי.

אכן, אדם צריך לעשות לפרנסתו בדרכי הטבע, אך לא להיות שקוע כל-כולו במאמצי הפרנסה. עליו לדעת שברכת ה' היא תעשיר, ותפקיד האדם רק ליצור כלי גשמי שיכיל את ברכת ה'. למרבה הצער, רבים מתאמצים יתר על המידה בחיפוש עסקים ומקורות הכנסה, עד שהם טרודים מזה לגמרי. מחשבות אלו טורדות אותם אפילו בשעת התפילה, וגם אז האדם אינו מצליח להסיח דעתו מהן ולהתרכז בכוונת המילים היוצאות מפיו.

בסוף המבול פסק

על זה ניתנת הוראה מכ"ז במרחשוון, היום שבו "יבשה הארץ": אם יהודי נקלע למצב של 'מבול' חלילה וחס, שבו טרדות הפרנסה משתלטות עליו, יש סכנה שישקע בייאוש מתוך הנחה שאין סיכוי לתקן את המצב הזה. הוא עלול לפתח השלמה עם המצב.

יש לומר לו – בימי נח כבר התרחש מבול ששטף את העולם במשך שנה שלמה, ואף-על-פי-כן, גם מבול אימתני זה הגיע לבסוף לסיומו. ומכאן שגם מי ששבוי ב'מבול' רוחני, ואף אם הוא נמשך זמן רב, בכוחו לצאת ממנו.

לצאת מה'חממה'

היציאה מן התיבה נושאת עימה מסר גם למי שעומדים ברמה רוחנית גבוהה. הללו שואפים לחיות כל ימיהם ב'תיבת נח' – בתוך חממה רוחנית – המוגנת מטרדות העולם, ואין הם מעורבים בנעשֶה בעולם. על כך משיבים: גם סוג כזה של 'מבול' אינו רצוי, שכן בכ"ז במרחשוון הורה ה' לנח: "צא מן התיבה!". ואכן, נח יצא ומייד החל ביישוב העולם מחדש. מכאן שגם מי ששרוי ב'תיבה' נדרש לצאת ממנה ולפעול בעולם – לעסוק בהפצת התורה ובקירוב יהודים אל ה' ותורתו.

שתי הגישות האלה, אף שהן מייצגות מצבים מנוגדים, יכולות לשכון אצל אדם אחד בזמנים שונים, והמסר העולה מכ"ז במרחשוון כפול: יש להתנתק מן המבול ולהשתחרר מהטרדות המפריעות, ובמקביל האדם נדרש לצאת מן ה'תיבה' ולפעול בעולם.

(תורת מנחם תשמ"ג, כרך א, עמ' 495)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)