חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

"אמת, מה נהדר"
יומן מבית חיינו

נושאים נוספים
אור וחום ההתקשרות
להפוך את הכלים!
לייקר כל רגע
לימוד התורה הנעלה של תינוקות של בית רבן
טוענים וזועקים: "עד מתי"?!...
"ספר.. מוגה כדבעי"
פסוקי "אתה הראת"
שמחת-תורה בצל רבותינו נשיאינו
נתינת צדקה כמניין ימי השנה
עת לדעת
"אמת, מה נהדר"
הלכות ומנהגי חב"ד

תש"נ /  מתוך גיליון 'בית חיינו'

ליל שמיני עצרת, כ"א תשרי

כחצי שעה לפני הדלקת נרות פתחו את דלתות 770 והאנשים שעמדו בחוץ נהרו ל-770 לתפוס מקומות עבור ההקפות. תוך זמן קצר 77- התמלא על גדותיו באנשים. לאורך כל הקירות הקימו פירמידות גבוהות שהתמלאו עד אפס מקום.

בשעה 18:45 נכנס הרבי לתפילת ערבית של ליל חג. הקהל שר "ושמחת בחגך" וכשהגיע לבימה [שהשנה הגביהו אותה במיוחד, על ידי ששמו על הבימה של כל שנה חלק מהבימה של קריאת-התורה] הניח את הסידור על הסטענדר והסתובב לעבר הקהל והחל מניף בידו להגברת השירה ופניו האירו במיוחד, והקהל רקד ושר בכל כוחו, והרבי מעודד לכל הכיוונים משך זמן רב.

בסיום התפילה הגבאי הכריז כל זמן ההקפות בשעה 21:00. שוב הסתובב הרבי על מקומו ועודד בחזקה בידו הימנית וכך יצא כשמעודד בידו את הקהל הרב שהצטופף בבית הכנסת. בינתיים הקהל הרב מיהר לעשות קידוש.

בשעה 21:00 נכנס הרבי להקפות שמיני עצרת של שנת תש"נ. הקהל שר את ניגון ההקפות. כשהגיע לבימה הניח את הסידור על הסטענדר והחל מניף את ידו הימנית בחזקה לכל הכיוונים במשך זמן, והקהל שהחל לטעום מהשמחה של שמחת תורה שר ורקד על מקומו בשמחה רבה.

אחר-כך החל הגבאי בכיבוד פסוקי אתה הראית. בינתיים שאל הרבי היכן הילדים שאומרים קדיש, ומיד העמידו אותם על בימת הרבי ובמשך ההקפות עודד במיוחד לעברם. את הפסוק הראשון 'אתה הראית', וכן האחרון 'כי מציון' כיבדו כבכל שנה את הרבי. שאר הפסוקים כובדו קבוצות שונות.

אחר אמירת הפסוקים פעם ראשונה הסתובב הרבי לעבר הקהל והחל לנגן את ניגון שמחה הידועה ורוקד על מקומו תוך כדי שמניף בידו הימנית. הקהל החל בשירה והגביר את השמחה לפי קצב תנועות ידו הקדושה של הרבי. כך זה נמשך במשך זמן. אחר-כך שוב הסתובב הרבי ופניו אל הכותל והחלו בפעם ב' באמירת פסוקי אתה הראית, כנ"ל.

אחר הפסוק 'כי מציון' שנאמר על ידי הרבי שוב הסתובב לעבר הקהל והחל בניגון 'זאל שוין זיין די גאולה' והקהל המשיך והגביר את השירה ושוב הרבי מעודד בידו בחזקה בתנועות סיבוביות ומידי פעם מניפם מימין לשמאל והשירה ב-770 בוקעת שחקים. כך המשיך בניגון זה במשך זמן. [בשעת השירה הרבי משתתף בשירה בפיו].

אחר-כך אמרו שוב אתה הראית פעם ג', והפסוק 'והיה זרעך' אז הסתובב הרבי והחל לשיר 'ופרצת', והקהל שר ורקד על מקומו בשמחה רבה. בהקפה הראשונה ואחרונה הלך הרבי בעצמו, ובשאר ההקפות רוקד על מקומו.

בהקפות בהם השתתף קיבל הרבי ספר-תורה קטן ועמו הלכו עוד כמה מזקני אנ"ש, המזכירים וד"ר ווייס. הרבי הלך ממקומו עד אמצע 770 שם הייתה מוכנה בימה מיוחדת עבור הקפות אלו. בדרך נתן לאנשים שעמדו בצדדים לנשק את הס"ת ובפרט לילדים וחייך אליהם במיוחד. לאלו שאיחלו לרבי לזכות לשנה הבאה ענה: אמן. הרבה ניצלו הזדמנות זו לבקש ברכה מהרבי.

הרבי התקדם לאט מחמת הצפיפות והדוחק. כשהגיע עלה לבימה ואחר ההקפה ואמירת הפסוקים החל הרבי בניגון ההקפות המושר בהקפות אלו כשאוחז בס"ת בעץ חיים ביד ימינו ובשמאלו בגוף הס"ת, והחל רוקד על מקומו והקהל החל לשיר את הניגון בעוז ורקד על מקומו בשמחה עצומה וסוקר ומביט על כל אחד ואחד ממש בעיניו הקדושות, וכך הסתובב ורקד על מקומו ועשה כמה סיבובים.

מחזה זה שהרבי שליט"א אוחז בס"ת ורוקד ופניו הק' הנלהבים, הגביה את כולם בשמחה עצומה. כך זה נמשך כ-2 דקות לערך. הרבי נעצר ואז הקהל הפסיק בניגון זה, חזר עם הס"ת ושוב בדרכו נתן לנשק את הס"ת. בדרכו חזרה שר הקהל 'יחי אדוננו מורנו ורבינו' עד שהרבי הגיע למקומו, ומסר את הס"ת בחזרה. הגבאי הכריז 'עד כאן הקפה א'.

הקפה ב'

יצאו קרואים מאנ"ש שקיבלו את הס"ת והלכו לבימה לאמצע ורקדו. הקהל שר ניגון שמח והרבי הביט עד שהס"ת יגיעו לבימה, ואז החל מעודד ומניף בידו להגברת השירה בתנועות חזקות בדרך כלל ביד ימין ולפעמים ביד שמאל. במשך כל ההקפות זהרו פניו באור מיוחד. מידי פעם היה נראה כמו שזורק את ידו ימינה ושמאלה להגברת השירה. כשסיימו פנה לגבאי שיכריז 'עד כאן הקפה ב', ומיד הכריז הגבאי על כך.

הקפה ג'

להקפה זו הלכו האורחים מארה"ק. הרבי הורה לרב חיים מילר מנציגי אגודת ישראל בירושלים שילך גם הוא להקפות. ניגנו 'שיר מזמור' [מפרק פח]. הרבי עודד שוב בתנועות ידו בחזקה למשך זמן.

הקפה ד'

הלכו אורחים משאר המדינות (כמובן שרק נציגים) שרו "אתה בחרתנו" והרבי עודד בחזקה בתנועות ידו, והניף ידו מלמעלה למטה ובפרט כשהגיעו לקטע "ושמך הגדול, הגדול והקדוש" הקהל חזר על קטע זה פעמים רבות כשהרבי מניף בידו מלמעלה למטה בחזקה לכל הכיוונים והקהל שואג "ושמך הגדול, הגדול והקדוש". בפרט עודד לעבר הר' גרשון בער ג'ייקובסון.

הקפה ה'

הלכו רבנים ומשפיעים. הקהל החל לשיר "על הסלע הך", ושוב הרבי עודד חזק בידו. בסיום הקפה זו החל הקהל לזעוק 'צמח צמח צמח' ואחר מספר פעמים הרבי החל מעודד בידו. אח"כ שרו 'זאל שוין זיין די גאולה'.

הקפה ו'

הלכו הטנקיסטים. שרו 'ווי וואנט משיח נאוו' והרבי עודד בתנועות ידו. אח"כ שרו דידן נצח.

הקפה ז'

להקפה זו שוב הלך הרבי לרקוד עם הספר תורה הקטן, ומי שיכל להתקדם לכיוון אמצע בית הכנסת עשה זאת כדי לראות את ההקפה בה רוקד הרבי.

לאחרי שהקיף את הבימה ואמירת הפסוקים, החל את ניגון ההקפות ולרקוד כשהוא אוחז בשתי ידיו הקדושות הספר תורה כנזכר בהקפה א' ומניף את הס"ת בידיו הק' מלמטה למעלה שוב ושוב, בסיבוב על מקומו. השמחה גוברת יותר ויותר והקהל שואג את הניגון ביתר שאת, ולקראת הסיום הניף בחזקה את הס"ת לימין ולשמאל. ברגעים אלו הקהל יצא ממדידה והגבלה לגמרי.

לאחר התפילה ניגנו ניגון שמח והרבי עודד בחזקה בתנועות ידו הק' לכל הכיוונים.

ההקפות של שמיני עצרת הסתיימו בשעה 22:35, אולם הקהל המשיך בשירה וריקודים במשך זמן רב מאוד ורק אח"כ הלכו לסעוד סעודת השבת והחג.

יום שמיני עצרת, כ"ב תשרי

בשעה 21:00 נכנס הרבי להתוועדות ליל שמחת תורה. בתחילה הורה הרבי שא' יעשה קידוש ויוציא את הקהל שעדיין לא שמעו קידוש והבדלה. לאחר שאחד מהקהל עשה קידוש והבדלה ציווה להכריז "אז מ'זאל זיין פריילעך", והתחילו לנגן ניגון ההקפות לאביו ז"ל ובאמצע הניגון נעמד הרבי מלא קומתו ורקד בשמחה עצומה תוך כדי שמניף בשתי ידיו הק'.

אחר-כך החל באמירת השיחות.

הקפות ליל שמחת תורה

הרבי נכנס לבית המדרש מספר דקות לפני השעה 1:00. כשהגיע למקומו הניח את הסידור והסתובב לעבר הקהל ששר ניגון שמח, והחל מניף בשתי ידיו במהירות ובעוז. הקהל המופתע שמילא את כל 770 רקד בשמחה עצומה שאין לתארה. כך זה נמשך במשך זמן, עד שהרבי הפסיק והסתובב לעבר הסטענדר.

[מיד ראינו במוחש מה שמביא הרבי בקונטרס החדש של המאמר שיצא לקראת שמ"ע-שמח"ת שבלילה השני של שמח"ת מוסיפים בשמחה.]

אח"כ החל הרב שניאור זלמן גוראריה בכיבוד הפסוקים של 'אתה הראת'. הרבי אמר את כל הפסוקים בפעם הראשונה, לאחרי הסתובב והחל ניגון שמח, אחרי הפעם הב' החל שוב בניגון 'זאל שוין זיין די גאולה', ואחרי הפעם הג' 'ופרצת'.

היום הגביהו את הבימה באמצע שעליה הרבי רוקד עם הס"ת על ידי שהעמידו על הבימה הרגילה בימה נוספת [חלק מבימת קריאת התורה] כדי שכל הקהל יוכל לראות טוב, אך לא היו בטוחים אם הרבי יעלה על בימה זו.

הקפה א'

הרבי קיבל את הס"ת הקטן וניגש להקפות. בדרכו שפע חיוכים לכל עבר, ובפרט לילדים. כשהגיע לבימה בתחילה עשה הקפה ואמירת הפסוקים בחלק הנמוך של הבימה. אח"כ אמר המזכיר לרבי שהכינו בימה גבוהה יותר, והרבי עלה עם הס"ת והורה שיעלו את שאר הס"ת.

הרבי עומד באמצע על הבימה שהייתה מאוד גבוהה והתחיל את ניגון ההקפות הידוע. פניו הק' מאירים ומביט כנזכר בשמיני עצרת על כל אחד ואחד. הפעם ראה כל הקהל את הרבי רוקד עם הס"ת והקהל רוקד ושר בשמחה עצומה שאי אפשר לתארה כלל, על אף שגם אתמול ראינו כזו הקפה, אבל כל פעם זה משהו חדש ואחר לגמרי.

הרבי מסתובב לאט תוך כדי שרוקד עם הס"ת ומניפו בשתי ידיו. לקראת הסיבוב השלישי החל מניפו בחזקה יותר מימין לשמאל והקהל יוצא מגדו מרוב שמחה. הקפה זו נמשכה כ-3 דקות לערך.

בשאר ההקפות הרבי עמד על מקומו ורקד כאתמול, אלא שהיה שינוי בתנועות ידיו הק'. היו הקפות שעודד רק ביד ימין, ובתנועות סיבוביות, והיו הקפות שהניף את ידו מצד ימין לשמאל כשכל גופו נע.

לכמה מהזקנים הורה לומר 'לחיים'. למזכיר הריל"ג הורה לומר לחיים, וכן לבניו שעמדו בקרבת מקום. אח"כ עודד בידו לאותו כיוון להגברת השירה, ואמר לריל"ג למה הוא לא מוחא כפיים. בין ההקפות סימן לאחד מהעומדים ליד הבימה שיאמר 'לחיים' על כוס גדולה.

הקפה ב': הלכו עם הס"ת קרואים מאנ"ש. הקפה ג': אורחים מערי ארצוה"ב. הקפה ד': אורחים מקנדה. הקפה ה': אברכים מהכולל. הקפה ו': שלוחים ומנהלי בתי חב"ד.

הקפה ז': הלך שוב הרבי עם הס"ת לאמצע ורקד כנ"ל במשך זמן רב יותר מהקפה הא'. הקפות אלו הסתיימו אחרי 2:30.

מי שלא ראה הקפות בליובאוויטש דליובאוויטש לא ראה הקפות מימיו!

יום שמחת תורה, כ"ג תשרי

בתפילת שחרית בהאדרת והאמונה הסתובב הרבי והחל מניף בידו לעבר הילדים הנ"ל, במשך זמן ואח"כ הסתובב חזרה והמשיך להכות בשתי ידיו הק' על הסטענדר.

ב'אתה בחרתנו' שוב הסתובב ועודד לעבר הילדים הנ"ל. אחרי חזרת הש"ץ אחד הבנים של ר' ישראל דוכמן ע"ה עשה קידוש על משקה בקול לפני הרבי, ולא גמר הכוס, והרבי סימן לו שיגמור עד הסוף.

אח"כ החל הגבאי להכריז על הפסוקים ד'אתה הראת'.

הרבי אמר את כל הפסוקים כולל 'והיה זרעך'. לאחרי זה הסתובב הרבי והחל לנגן 'ופרצת', והחל מעודד בידו הק' כשמחזיק ביד אחת את הטלית. בדרכו להקפה אמרו הרבה 'לחיים' וענה להם.

אחרי סיבוב הבימה ואמירת הפסוקים עלה הרבי על הבימה הגבוהה והחל לרקוד אבל הפעם יותר לאט וכשמביט על כל אחד, והקהל שר ורוקד בשמחה עצומה. שבעה סיבובים הסתובב הרבי שארכו למעלה מ-10 דקות.

בחזרה מההקפות שרו את הניגון "הרבי שליט"א... והשיב לב אבות", ועודד בידו הק' במילים "נתגבר על העולם".

הגבאי הכריז בשם הרבנים שכל אחד יכול לעלות לתורה ולברך ממקומו. ואכן הרבה עלו כך. 'חתן תורה' קנו כמה מחשובי אנ"ש. בדרכו לעלייה לתורה ובחזרה השיב 'לחיים' לכמה וכמה שאמרו אליו.

בתפילת מוסף היה החזן השליח ר' שלמה קונין. ב'כתר' שר את הניגון 'לכתחילה אריבער', והרבי עודד חזק בידו.

את תפילת מנחת התפללו בזאל למעלה בשעה 17:30.

התוועדות יום שמחת תורה

ההתוועדות החלה בשעה 17:50 לערך. הרבי נכנס ונטל את ידיו הק' לסעודה, בצע על לחם משנה וטבל במלח. אח"כ שתה מעט מהמים. הקהל החל בניגון שמח.

הרבי שאל את הריל"ג האם הילדים הנ"ל נטלו את ידיהם? אחד מהם נטל והרבי נתן חתיכה מהחלה. אחד מהם לא נטל ונטלו את ידיו מהספל והקערה של הרבי, כשבכל העת מביט הרבי, ואח"כ נתן גם לו חתיכה מהחלה.

שיחה א: שמח"ת חל בשנה זו ביום א' שבו היו הלויים אומרים בבית המקדש "לה' הארץ ומלואה", היינו שמתגלה שכל הארץ כולה בטילה לה'. וזהו שבשמח"ת מתגלה כל ענייני העבודה דר"ה ויוהכ"פ שהיא העבודה דתמליכוני עליכם, לפעול שהקב"ה ימלוך בגלוי על העולם כולו. וזהו הטעם שבשמח"ת מקיפים את הבימה 7 פעמים, כדי לפעול את המשכת המקיפים למטה. וביום שמח"ת ג"פ וחצי כדי להורות שבנ"י הם רק חצי, והחצי השני הוא הקב"ה וביחד הם שבע.

ההוראה: שלכל יהודי נתנו כוחות לקראת ויעקב הלך לדרכו של השנה החדשה, שיוכל לפעול בכל העולם שיהיה ניכר בו שה' הוא השולט והבעה"ב עליו.

שיחה ב: "אוכל נפשו" של כל יהודי בגשמיות צריך להיות מלימוד התורה, ואף שיהודי לא מבין בשכלו כיצד יתכן דבר כזה, מכל מקום הוא מאמין בן מאמין בכך ש"אוכל נפשו" הוא מענייני התורה. וכפי הסיפור שאירע עם החסידים ברוסיה בזמן שהיה אסור ליהודים לשהות בעיר הבירה פטרבורג בלי תעודה מיוחדת, אך כשהחסידים שמעו שישנו משפיע ששוהה כעת בפטרבורג לא היססו ולא חיכו עד שהוא יבוא אליהם, וכמו כן לא עשו חשבונות של כסף וכדומה, אלא הלכו לפטרבורג כדי לשמוע ממנו מאמר חדש שהגיע מליובאוויטש, למרות הסכנה שבדבר, ולא עוד שהם שרו ורקדו ברחובה של עיר באמצע הלילה כשכל העיר ישנה!

וזה מכיוון שחיי נפשם בגשמיות היה מענייני התורה, ולכן נמשכו לכך כמו מאליהם. ואף שהסיפור אירע ברוסיה, אך כל אחד יכול ללמוד מכך הוראה בנוגע לחיי היום יום שעליו להרגיש שחיי נפשו הם מענייני התורה ולא לעשות בזה חשבונות. ולדוגמא: כשמגיע מוצאי יוהכ"פ וטוען שהוא רעב, צ"ל שחיות נפשו של היהודי תהיה מהתפילות, וא"כ אין מקום לטעון ולומר שהוא כבר רעב

ולכן צריך לסיים את הצום. ואף שכתוב "ונשמרתם מאד לנפשותיכם", ומבואר בחסידות יוקר מעלת הגוף – אך לא זהו מה שאיכפת לו, אלא כשבאוכל מתערב בזה ה"א-ל זר אשר בקרבך"... ולפועל, יש לקבל החלטות טובות חדשות בנוסף ללימוד שיעורי החת"ת ונתינה לצדקה "לקרן השנה".

אח"כ ציווה לנגן את ז' הניגונים של רבותינו נשיאנו. בחלק מהניגונים ניגן הרבי בשפתיו ופיו היו רציניות. בסיום הניכון התחיל מיד בשיחה.

שיחות ג' וד': עורר על דבר המעשה הוא העיקר, התחזקות בשיעורי חת"ת ורמב"ם ונתינת הצדקה לקרן השנה נוסף על נתינה מיוחדת בקשר לשנת ניסים. נתינה למעלה ממדידה והגבלה.

לפני ברכת המזון אמר שיש להכריז שנוסף על שיעורי תורה הנ"ל יש להכריז כל הכינוס תורה שיתקיים מחר (כרגיל בכל שנה).

הרב ש"ז לבקובסקי מהנהלת הישיבה הכריז על הכינוס תורה. אח"כ בירך הרבי ברהמ"ז ונתן לו את החלה והמים עבור הכינוס תורה.

לאחרי תפילת ערבית אמר הרבי קדיש כבכל שנה. אח"כ עשה הבדלה והחלה חלוקת כוס של ברכה.

לחלק אמר 'לחיים ולברכה'. חייך במיוחד לילדים קטנים. לשלוחים ומנהלי מוסדות וכדומה נתן קנקן משקה ובירך בהצלחה רבה. היו שביקשו עבור ההתוועדויות וכדומה ונתן גם להם.

באמצע החלוקה באו האחים פיאמנטה ותזמורתם וניגנו בתופים ובמחולות כפי מיטב יכולתם והשמחה גברה.

החלוקה נמשכה משעה 21:15 לערך עד השעה 2:40 – חמש שעות ועשרים דקות!

בסיום החלוקה התיישב לאמירת ברכה אחרונה, ובצאתו התחיל לנגן "כי בשמחה תצאו".

ברגעים אלו הסתיימו שתי יממות של שמיני עצרת ושמחת תורה, מלאים וגדושים בשמחה והתעלות רוחנית, ויהי רצון שנזכה להמשיכם על ובכל השנה כולה.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)