חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"ב בניסן התשפ"ד, 20/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

תשמ"ב
יומן מבית חיינו


מאת: מיומנו של הרב אהרן קורנט
נושאים נוספים
אור וחום ההתקשרות
פרשת ואתחנן | לפעול את הנחמה
הגאולה והאחישנה תלויות בתורה ובצדקה
ירידה גדולה – עלייה גדולה
משיח צדקנו יודה למחישים את בואו
"ויהי בארבעים שנה" כולל תפארת זקנים – לוי יצחק
פרשת ואתחנן
סודותיה של מצוות צדקה
הסגת גבול בחינוך
"כתר שם טוב עולה על גביהן"
עת לדעת
תשמ"ב
הלכות ומנהגי חב"ד

יום שישי י' מנחם אב

הרבי הגיע מביתו 10:20, ונתן צדקה. הלך לספרייה ב-19:40, וחזר כעבור 2 דקות. ירד לקבלת שבת ב-20:45. אחרי התפילה שרו "שיבנה ביהמ"ק", ובזמן הליכתו הורה להגברת השירה. הלך לספרייה ב-21:55.

שבת קודש פרשת ואתחנן - י"א מנחם אב

הגיע מהספרייה ב-8:15. ירד לשחרית ב-10:00. הלך לספרייה ב-15:00 וחזר ב-16:00.

יצא לתפילת מנחה ב-19:45, ועלה לתורה. למעריב יצא ב-21:05. זמן מה לאחרי ההבדלה התחילו "שיבנה ביהמ"ק", ולאחרי שפתח הרבי את הדלת הורה בידו הק' להגברת השירה. אח"כ נסע לביתו, שרו והורה להגביר השירה.

יום ראשון י"ב מנחם אב

הגיע מביתו ב-10:40, ועשה בידו הק' שלום לעומדים בשני צידי הדרך. לאחרי שנכנס לגעה"ת הסתובב לכיוון הילדים שעמדו במסדרון והתחיל "שיבנה ביהמ"ק", ובידו הק' הורה להגברת השירה.

יצא למנחה ב-15:40 ובירך נוסעים. יצא למעריב ב-21:30. אח"כ דיבר בגעה"ת עם ב. אלטהויז ובתו. כשהם עמדו לצאת שוב פנה אליהם הרבי והוסיף כמה מילים.

יום שני י"ג מנחם אב

יצא לקריאת התורה ב-10:10. למנחה יצא ב-15:30. לפני כן כשיצא לגעה"ת וראה שעומד שם חתן, חזר לחדרו והוציא לחתן את הסידור, וכשנתן לו אמר (כרגיל) "זאָלסט אויס בעטען אַלע גוטע בקשות".

יום שלישי י"ד מנחם אב

הרבי הגיע מביתו ב-10:10, חילק ונתן צדקה. למנחה יצא ב-15:25. אח"כ בירך נוסעים. נסע לביתו ב-18:15, וחזר ב-19:10.

בשעה 20:40 הודיע ר' בנימין קליין שתהיה התוועדות. הרבי יצא למעריב ב-21:30. בזמן אמירת "עלינו לשבח", הסתכל בסידור על פרשת השבוע בקריאה של פרשת עקב, ובינתיים המשיך לומר "עלינו לשבח" כרגיל בקול מורם קצת.

ב-21:45 ירד להתוועדות.

הרבי דיבר על כך ש"לא היו י"ט לישראל כ-ט"ו באב", לכאורה, מה המעלה ביום זה יותר מחגי סוכות ופסח? והסביר, שזהו כמו דרגת בעל-תשובה שהוא כיתרון האור הבא מן החושך, וכן הוא ב-ט"ו באב שמגיע לאחרי החורבן והחושך שבט' באב. כן דיבר, שמעתה הלילות מתארכים, ולא נברא לילה אלא לגירסא, וזוהי הוראה, שצריך להוסיף בלימוד התורה. לכאורה ממה נפשך: אם יש לו זמן, הרי חייב ללמוד, ואם אין לו זמן ללמוד תורה, הרי הוא פטור. ויובן זה בהקדים שאלה נוספת, שכתוב סגמרא (יומא לה, ב) "הלל מחייב עניים ור"א מחייב עשירים". לכאורה, ישנה השאלה הנ"ל, ממה נפשך הוא חייב או פטור מלימוד תורה. אלא התשובה היא, שחוץ מהזמן שע"פ תורה הוא פטור מלימוד תורה יכול למצוא זמן ללמוד, ועכ"פ בזמן שיש לו, שיהיה מלא באיכות. וכן בעניינינו, הרי צריך ללמוד מה שיותר באיכות.

ובזה יהי' ג"כ מובן השאלה, לכאורה, מדוע אומרים אריכות ימים ושנים טובות, הרי אם יהיה ריבוי שנים הרי בוודאי שיהיה ריבוי ימים? ועוד, ידוע הלשון "למען ירבו ימיכם", לכאורה היו צריך להיאמר שירבו ימים ושנים טובות? אלא הביאור הוא כנ"ל, שיהיה אריכות באיכות, שהיום יהיה מלא באיכות. וזהו הפירוש יום ארוך מתחילתו ארוך. ודיבר ע"כ שידוע, שבהבדלים של יום ולילה, הוא הבדל בין חצי כדור הארץ אחד לשני, ובין מזרח ומערב צפון דרום, וכן הבדלים בקיץ וחורף. מדוע שבזמן שגילו את אמריקה החליטו שכדור הארץ עגול, ואז מצאו ענין לכאורה הפוך מהתורה, שכתוב מ-4 כנפות הארץ. אלא שהשאלה מלכתחילה איננה. ראשית כל, כבר בתורה היה כתוב, עוד לפני גילוי אמריקה, שהארץ כדורית, וזה כתב רשב"י בזוהר. ועוד, השאלה איננה שאלה, כי אין הכוונה שהעולם שטוח, כי פשוט שג"כ כעת שהארץ כדורית ישנם 4 כיוונים – כנפות. והם מזרח מערב צפון דרום, ובכל מקום זהו אקלים וכיו"ב אחר.

בתחילת ההתוועדות, הרבי מזג לכוסו משקה מ-3 בקבוקים, כנראה מ-3 התוועדויות של חסידים במקומות מיוחדים, ואח"כ הוסיף הר' מענטליק עוד יין. בסוף ההתוועדות הרבי מזג מהבקבוקים לכוסו, ומכוסו לבקבוק, וניער כל בקבוק. (הבקבוק הגדול 3 פעמים, האמצעי פעמיים, וקטן שחור פעם אחת). אח"כ אמר הרבי, שהיות ומחר יהיה סיום ס"ת דתו"ת, לכן ייתן מההתוועדות השתתפות גשמית.

עוד אמר הרבי: "נמצא כאן זה שנוסע מחר לארץ- הקודש, הלוי, בן-דוד שלי ("מיינער א שוועסטערקינד"), וולפא! היכן הוא"? אבי הכלה ניגש מיד אל הרבי. הרבי שאל אותו: "אתה נוסע מחר לארץ ישראל?" הרבי מזג לו 'משקה', ונתן לו בקבוק 'משקה' עבור כל הנוסעים ללבנון (במלחמת שלום הגליל). והרבי הוסיף: "תקיים התוועדות בכפר חב"ד. זהו דבר נפרד, אבל בעיקר לנוסעים ללבנון. ותאמר להם שמכיוון ששלחו לי ספרי תניא אלה שנדפסו בלבנון, מסתמא ישלחו לי גם את שאר ספרי התניא" (כידוע, הרבי רצה שייכנסו לכל הערים בלבנון וגם לביירות וידפיסו שם תניא(

הרבי אחז בידו הק' שלוש ספרי תניא והגביהם והראה לוולפא ואמר: "הם שלחו ספרי תניא אלו, ובוודאי ישלחו גם את האחרים". [למחרת הגיע מ-6 ערים בלבנון עוד ספרי תניא, מכל עיר 2 ספרים עבור הרבי]. אח"כ שאל איפה החתן? אחרי שאמר לחיים וענה הרבי לחיים ולברכה, אמר לו שייתן לכל בית חב"ד בארץ ישראל, ולישיבה בכפר חב"ד, ושגם ייקח לחתונתו.

התחיל ניגון ההקפות, ובידו הק' הכה על השולחן להגברת השירה. הכריזו על הסיום. הרבי ציווה לנגן 'לכתחילה אריבער' ובבא א' כפל עשר פעמים. אח"כ שרו 'נייעט נייעט'. לאחרי ברכה אחרונה התחיל "כי בשמחה תצאו". במהלך ההתוועדות, כששרו "הוא אלוקינו", הסתובב אל ד"ר אבוחצירא, וסימן בידו הק' לשרוק, והשמחה הייתה גדולה, פורצת כל הגדרים של הגלות. ובסוף התחיל "שיבנה ביהמ"ק" ומחא כפיים. בא' השירים הראה בידו הק' לשטיימץ (על שאינו בשמחה כנראה) על כף ידו הק' עשה באצבע (כמוחא כפיים). ההתוועדות הסתיימה ב-12:00, ובסיומה נסע לביתו.

יום רביעי ט"ו מנחם אב

הרבי הגיע מביתו ב-10:45. נסע למקווה ב-11:50, וחזר ב-12:40. סיום הס"ת דתו"ת השלישית התקיימה בשעה 14:00 על [ה"סערוויס ליין"] הרחבה מול ישיבת תות"ל [חובבי תורה] 885. רוב הילדים היו מה'קעמפים', ובנוסף עמדו בצד אנשים ונשים. לאחרי סיום כתיבת הס"ת עברו הילדים ונשקו את הס"ת, ובזמן זה עבר הרבי עם המכונית בנסיעתו לאוהל ב-15:45. המכונית נסעה לאט יותר, והרבי הביט על הנעשה בשטח. אח"כ הכניסו את הס"ת לבית חיינו 770. הרבי חזר מהאוהל ב-21:10, אח"כ יצא למנחה, נתן צדקה לילד א' שעמד ליד אביו, והראה לו לשים בקופה. הילד שם את המטבע בחור העליון, ואח"כ נתן לו הרבי עוד מטבע, והראה לשים בחור התחתון יותר, אח"כ עשה לו בידו הק' שלום. יצא למעריב ב-21:35, שם את ידו הק' על מצחו במשך התפילה, כמו שעושה בחזרת הש"ץ דמנחה. אח"כ נסע לביתו.

יום חמישי ט"ז מנחם אב

יצא לקרה"ת ב-10:15. קראו בס"ת החדש דתו"ת. אחרי 'יהללו' התחיל הסופר לשיר "שישו ושמחו" והרבי הורה להגברת השירה ע"י שהכה בידו הק' על הסטענדר הקטן, ולאחרי שהכניסו עדיין המשיך הרבי להורות עוד כמ"פ להגברת השירה, וכל הזמן הסתכל לכיוון ארון הקודש.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)