חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

נדבת המשכן
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1730 - כל המדורים ברצף
אתם מחליטים לאן הולכים
חדש על המדף
משה ושלמה ועשיית המנורה
נדבת המשכן
ביטל את הקטרוג
לפניו תמיד
החלטה נועזת
המשכן קיים
'שמן למאור' שדיבר אל מאור
אירועים בבית הכנסת

מה ליבך חושק

״מאת כל איש אשר ידבנו ליבו תיקחו את תרומתי״ (שמות כה,ב). "איש אשר ידבנו" – עליך להתבונן היטב במה שליבך חושק ומתאווה, ומזה גופא תלמד לעבוד את ה'. באותו חשק שיש בך לתאוות ולמידות רעות – "תיקחו את תרומתי" – תעבוד את ה'.

(הבעש''ט)

תרומת הלב

אף אותו יהודי שרוצה לתת, אך אין ידו משגת, ואין בכוחו לנדב אלא את ליבו הטהור ורצונו הטוב – אף זה ייחשב תרומה; אף זה צדקה הוא.

(כנפי נשרים)

איפה האבן

אצל העשירים מצויות אבנים משני סוגים: אבנים סתם ואבנים טובות, יהלומים. יש מי שהאבן הפשוטה היא בליבו והיהלום בכיסו, ויש מי שהאבן הפשוטה מונחת בכיסו ואילו היהלום בליבו.

(מאוצרנו הישן)

נתינה משל מי

״וזאת התרומה אשר תיקחו מאיתם" (שמות כה,ג). לאמיתו של דבר הנתינה היא משלי, שהרי "לי הכסף ולי הזהב", אך בחסדיו יתברך נחשב להם כאילו נותנים הם משלהם – "אשר תיקחו מאיתם".

(רבי חיים-שלמה מקאסאני)

תרומה אחת

"זהב וכסף ונחושת״ (שמות כה,ג). אף-על-פי שיש הבדלים בין נתינת זהב וכסף לנתינת נחושת, בכל-זאת הכול נחשב תרומה אחת – ״וזאת התרומה״. כי מכיוון שהתרומות באות ״מאת כל איש אשר ידבנו ליבו״, הרי על זה נאמר ״אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון ליבו לשמיים״, ולכן תרומת הנחושת, הכסף והזהב שוות.

(עטורי תורה)

שכולם ישתתפו

את המשכן יכלו להקים שלושה או חמישה אנשים. מדוע אמר הקב״ה למשה ״דבר אל בני ישראל וייקחו לי תרומה״? כי הוא רצה שבבניין משכן ה׳ ישתתפו כל ישראל, האנשים והנשים, כולם, בלי יוצא מן הכלל.

(לקוטי דיבורים)

כולו איש

״וייקחו לי תרומה״ – על-ידי פעולה זו יתרומם ויתגדל שמי. ״מאת כל איש״ – אך רק מי שהוא ״כולו איש״ יכול לפעול הרמה והגדלה זו. ומיהו ״כולו איש״?  זה אדם ״אשר ידבנו ליבו״ – מי שליבו זך וברור לאביו שבשמיים.

(אור התורה)

הגישה המתאימה

יהודי הנודב מממונו לדבר שבקדושה, נותן זאת בכל הלב ועם כל הלב – ״אשר ידבנו ליבו״. צריך רק למצוא את הגישה המתאימה שתעורר אותו, ואז כל אחד ואחד נותן כפי יכולתו: מי זהב, מי כסף, ומי נחושת.

(לקוטי שיחות)

הזהב עם הנחושת

״זהב וכסף ונחושת״ (שמות כה,ג). גם מי שהוא תלמיד חכם ועובד ה' אינו רשאי להחזיק עצמו בגדולה ולהבדיל עצמו מפשוטי העם. עליו לרדת ממדריגתו ולקרבם. הרי לבניית המשכן היה צורך לא רק ב'זהב' ו'כסף', אלא גם ב'נחושת'. מצד שני, איש פשוט והדיוט אל לו לחשוב שאינו ראוי לגשת אל הקודש. עליו לזכור שהמשכן נבנה גם מ'נחושת'.

(הרבי מליובאוויטש)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)