חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:09 זריחה: 6:38 י"ג בשבט התשפ"א, 26/1/21
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

התגלות ה' לאבות
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1725 - כל המדורים ברצף
געגועים לחינוך של פעם?
יש חדש
משה מבצע בכוח האבות
התגלות ה' לאבות
עיר בלי תושבים
השכמה למלחמה
טלטלה ליד הקבר
תיקון ולא שבירה
מי יכול לתת תחזית מדויקת
נזקים בחנות ובאולם

כשנוגע לכלל ישראל

״וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב״ (שמות ו,ג). רש"י מפרש: ״שהרי הבטחתי ולא קיימתי״. מדוע באמת שתקו האבות ורק משה תבע מהקב"ה לקיים את הבטחתו? כי אצל האבות הבטחת הארץ הייתה נוגעת להם בלבד, ובעניין הנוגע לאדם עצמו אין הוא עומד ותובע בתוקף רב כל-כך. ואילו אצל משה הדבר נגע לעם ישראל כולו, וכשמדובר בכלל ישראל, נדרשת לשון אחרת לגמרי.

(ילקוט יהודה)

למי הקב"ה נראה

״וארא – אל האבות״ (רש״י). אבות מלשון 'אבה', כלומר חפץ, רצה. אומר הקב"ה: נראיתי למי שרוצים בי. הקב״ה מתחבר למי שיש להם כיסופים וגעגועים עליו. וכן הרמב״ן מפרש, בשם מדרש אגדה, את הפסוק ״אהיה אשר אהיה״ – כשם שאתה הווה עמי, כך אני הווה עמך.

(חתם סופר)

האבות מורישים

מה מוסיף רש״י בפירושו? אלא רש"י מלמדנו שההתגלות האלוקית אל אברהם יצחק ויעקב לא הייתה בשל מעלתם הפרטית של כל אחד ואחד מהם, אלא בהיותם אבות האומה, וכל מה שקיבלו, מסרו לבניהם אחריהם ולבית ישראל כולו.

(הרבי מליובאוויטש)

קשר בכוח עצמם

מי שיש לו אב צדיק, סומך על זכות אבות, וכל שכן אם גם אבות אבותיו היו צדיקים. אך האבות לא סמכו על זה, ורצו להיות 'אבות' ולא 'נכדים' ו'נינים'. וכמו שנאמר: ״אלוקי אברהם, אלוקי יצחק ואלוקי יעקב״ – כל אחד בזכותו שלו.

(רבי מאיר מפרמישלן)

מי אתה?

רבי חיים מצאנז שאל פעם יהודי שביקר אצלו: מי אתה? ענה האיש: הריני נכדו של אדמו״ר פלוני. אמר לו רבי חיים: שאלתיך מי אתה, ולא מי סבך...

התגלות עכשיו

״וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב בא-ל שדי, ושמי הוי׳ה לא נודעתי להם״ (שמות ו,ג). ״וארא״ הוא לשון עבר וגם לשון הווה. התגלות זו, שהייתה אצל האבות, מצויה גם עתה בנשמות ישראל. בנשמתו של כל אחד ואחד מישראל יש בחינת אברהם יצחק ויעקב. וכשהמידות האלה מתגלות, הרי זה בדוגמת ההתגלות האלוקית אל האבות.

(אור התורה)

כמה מדריגות

הלוא גם אצל אברהם מצאנו כמה פעמים שהקב"ה התגלה אליו בשם הוי׳ה, וגם קודם שנימול. אם כן, איך נאמר ״ושמי הוי׳ה לא נודעתי להם״? אלא שבשם הוי׳ה יש כמה בחינות ומדריגות, ומדריגת שם הוי׳ה שהתגלתה למשה אינה כמדריגת שם הוי׳ה שהתגלתה לאברהם.

(ספר המאמרים תרח״צ)

דעת פנימית

זהו שהכתוב אומר ״וארא אל אברהם... ושמי הוי׳ה לא נודעתי להם״. הייתה התגלות משם הוי׳ה לאבות, אלא שהיא הייתה מבחינת חיצוניות האור בלבד, ואילו 'דעת' והמשכה פנימית, מבחינת פנימיות האור, לא הייתה להם, כדיוק לשון הכתוב ״לא נודעתי להם״.

(הרבי הריי"צ מליובאוויטש)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)