חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:08 זריחה: 6:17 ט"ז בניסן התש"פ, 10/4/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מלחמת היצר
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1706 - כל המדורים ברצף
אל תזלזלו בפתק שלכם
יש חדש
הנחמה המיוחדת של שבת זו
מלחמת היצר
בשמחה או בזעף
מעלת הבעש"ט
עמו אנוכי בצרה
לעורר באהבה
הסטודנט גרר את הד"ר אל החסידות
חלק הבכור בירושה

מפתה שזה רשות

"כי תצא למלחמה על אויביך״ (דברים כא,י). רש"י מפרש: ״במלחמת רשות הכתוב מדבר״. כל תחבולותיו של היצר הן לפתות את האדם שזה עניין של רשות. כי אם יאמר לו שזו עבירה, לא ישמע לו. ולכן כל המלחמה של היצר היא על דבר הרשות.

(חובת הלבבות)

ציווי וחיוב

'מלחמת מצווה' – זו עבודת האדם להאיר את עצמו וביתו באור הקדושה, שהיא בגדר חיוב. 'מלחמת רשות' – היינו העבודה להאיר גם את ה'חוצה', מקום רחוק, שהיא בבחינת רשות. ״במלחמת רשות הכתוב מדבר״ – גם העיסוק ב'מלחמת רשות' הוא ציווי וחיוב בתורה.

(הרבי מליובאוויטש)

מלחמה בתפילה

"כי תצא למלחמה על אויביך ונתנו ה׳ אלוקיך בידך״ (דברים כא,י). מלחמה זו רומזת למלחמת היצר בעת התפילה. וההקדמה למלחמה זו היא ״כי תצא״ – היציאה לבית הכנסת, שכן ״אין תפילתו של אדם נשמעת אלא בבית הכנסת״ (ברכות ו); וכמו-כן הלוא המטרה היא ״ונתנו ה׳ אלוקיך בידך״, והקב״ה נמצא בבית הכנסת, כמאמר רז״ל (ירושלמי ברכות ה) ״היכן הוא מצוי, בבית הכנסת״.

(אור התורה)

לצאת למתקפה

״כי תצא למלחמה״ – אין לחכות עד שה'אויב' יבוא בגבולך, ואז תנהל מלחמת הגנה, אלא עליך לצאת אל שטח האויב במתקפה. ״על אויבך״ – היינו לא רק הנפש הבהמית שלך, אלא גם כל הדברים המנוגדים לקדושה המצויים בסביבתך.

(לקוטי שיחות)

לשבות את היצר

"ושבית שביו" (דברים כא,י). בידו של אדם לא רק לנצח את היצר אלא גם לקחת אותו בשבי, כלומר – לנצח את היצר על-ידי היצר עצמו. תפקידו של היצר לפתות את האדם לחטוא, והוא זריז במלאכתו זו, כדי למלא את שליחות בוראו. ומזה יכול האדם לקחת מוסר לעצמו, להזדרז בקיום רצון הקב״ה ולא להישמע לפיתויי היצר. זאת ועוד, מרצונו של יצר הרע אפשר ללמוד מה רצונו של יצר הטוב.

(כתר שם טוב)

למד ממנו

לְמד מדרכי היצר. כשם שהוא אינו מסיתך בפעם אחת להטותך מדרך הטוב, אלא היום אומר לך עשה כך ומחר עשה כך, כך גם אתה, אל תעשה קפיצות אלא עלה ממדריגה למדריגה.

(חתם סופר)

ההיתר אינו מפתה

״וראית בשביה... ולקחת לך לאישה״ (דברים כא,יא). רש״י מבאר: ״לא דיברה תורה אלא כנגד יצר הרע״. מה שהתירה התורה במלחמה הרי זה ״כנגד יצר הרע״ – כדי שיצר הרע יהיה נגד זה. שכן היצר אינו מעלה באדם תשוקה אלא לדבר אסור. דבר מותר אין בו תשוקה.

(רבי יונתן אייבשיץ)

האמצעי היעיל

״ולקחת לך לאישה״ – זה האמצעי היחיד והיעיל ביותר ״כנגד יצר הרע״. כאשר אדם שרוי בעמל ובטרדות, ויש עליו עול אישה ובנים, אין דעתו נתונה ליצר הרע ולמחשבות חטא והבל.

(תולדות יעקב יוסף)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)