חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:31 זריחה: 6:01 י"ז באב התש"פ, 7/8/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

השמאל יתעלה לעתיד
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1695 - כל המדורים ברצף
האם אנחנו נענים לאתגר
יש חדש
השקד שהופך מר למתוק
מחלוקת קורח
אין על מי לסמוך
לשקר אין קיום
בשעה אחת
השמאל יתעלה לעתיד
אמבולנס אנושי לקהילת החירשים
ברכת כוהנים ע"י ישראל

המחלוקת של קורח על משה רבנו נראית במבט שטחי כמאבק על שררה ועל תפקידים, ואולם תורת החסידות מסבירה את הדברים ברובד עמוק יותר. קורח ידע כי שורשו של שבט לוי מהגבורות העליונות, וידע שלעתיד לבוא יהיו הגבורות עיקר ולא החסדים. לכן תבע שהלוויים, ששורשם מהגבורות, יהיו הקרובים לעבודת המשכן, ולא הכוהנים, ששורשם מהחסדים.

את המעלה המיוחדת של מידת הדין אפשר לראות במאמר חז"ל (בראשית רבה יב,טו): "בתחילה עלה במחשבתו לברוא את העולם במידת הדין... ראה שאין העולם מתקיים, שיתף עמו מידת הרחמים". ולכאורה הלוא הקב"ה הוא מקור הטוב והחסד, ולמה לא עלה במחשבתו מלכתחילה לברוא את העולם במידת הרחמים? מכאן אנו למדים שמידת הדין עומדת בדרגה עליונה יותר ממידת החסד, ולכן רצה הקב"ה לברוא בה דווקא את העולם.

מעלת מידת הדין

ההבדל העיקרי בין מידת החסד למידת הדין הוא, שמידת החסד מייצגת את ה'התחשבות' במגבלות הבריאה, מתוך נדיבות בהענקת השפע האלוקי לעולם; ואילו מידת הדין תובענית הרבה יותר, והיא דורשת מהבריאה להגיע למלוא הכרת האמת האלוקית.

לנגד עיניה של מידת החסד ניצב האדם, על חולשותיו וקשייו; ואילו מידת הדין רואה לנגד עיניה את האמת האלוקית השלמה, והיא דורשת מן האדם למלא אחריה בכל תנאי ובכל מצב. מידת החסד מנסה לחסוך מן האדם התמודדויות קשות ומבחנים מסוכנים, ואולם מידת הדין, בתובענותה המוחלטת, מביאה על האדם קשיים וניסיונות, כדי שיתגבר עליהם ויוכיח בכך את דבקותו בקב"ה.

לכן לעתיד לבוא תיקבע ההלכה על-פי בית שמאי. בימינו נקבעה ההלכה על־פי בית הילל, ששורשם ממידת החסד (ולכן הם נוטים להקל), ואילו בימות המשיח תיקבע ההלכה על־פי בית שמאי, ששורשם ממידת הגבורה (ולכן הם מחמירים בדרך כלל), מפני שאז תשלוט בעולם מידת הדין העליונה.

טעותו הגדולה של קורח הייתה, שאמנם מעלת הלוויים תגדל לעתיד לבוא, אבל בזמן הזה צריכים החסדים לגבור, ולכן העבודה צריכה להיות על-ידי הכוהנים דווקא. וכך מבאר זאת רבנו הזקן (לקוטי תורה, קורח נד,א): "ועתה יובן עניין מחלוקת קורח וטעותו... כי הנה לעתיד יהיו הלוויים כוהנים... כי אז יתעלה בחינת הגבורות... דהיינו שהגבורות יהיו עיקר... ולכן רצה קורח לעשות גם עכשיו מהגבורות עיקר... אך באמת שגה... כי הנהגה זו אי-אפשר להיות כי-אם אחר שלמות הבירורים".

תחת הנהגת הימין

על-פי זה מסביר הרבי מליובאוויטש (התוועדויות תשמ"ב כרך ד, עמ' 1788) מדוע נקראה פרשה בתורה על שמו של קורח: "ידוע גודל מעלתו של קורח בפנימיות העניינים – שקורח רצה שהלוויים יהיו למעלה מהכוהנים, בדוגמת אופן ההנהגה דלעתיד לבוא... שעניין זה קשור עם מעלת הגבורות על החסדים... זאת אומרת, ששאיפתו של קורח תתגשם בפועל לעתיד לבוא".

ואולם קורח טעה בחושבו שאפשר להחיל את דרך ההנהגה הזאת כבר עכשיו, ולא הבין שזה יוכל להיות רק בזמן הגאולה. וכך הרבי מסביר (תורת מנחם תשמ"ז, כרך ג, עמ' 583): "בזמן הזה לא יכול להיות קו השמאל בפני עצמו, כי אם תחת הנהגת הימין, מה שאין כן לעתיד לבוא, כשיתבטלו כל עניינים בלתי-רצויים, אזיי יוכל להיות קו השמאל בפני עצמו, ואדרבה באופן נעלה יותר".


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)