חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:54 זריחה: 5:55 ט' בחשון התשפ"א, 27/10/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

חיבור 'תוהו' ו'תיקון'
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1669 - כל המדורים ברצף
התקרבות או התרחקות?
יש חדש
לכל יהודי כוח למסור את נפשו
שיעבוד מצרים
שבועת רבנו הזקן
עשה את תפקידך
תשובה משכנעת
חיבור 'תוהו' ו'תיקון'
מילות התניא ריפאו את הלב
שם האב או האם

בספרי הקבלה והחסידות מוזכרים פעמים רבות המושגים 'עולם התוהו', 'עולם התיקון', 'שבירת הכלים'. עולמנו נקרא 'עולם התיקון', ומהות עבודתנו כאן לתקן את 'שבירת הכלים' שנגרמה ב'עולם התוהו' – ואז בעצם באה הגאולה.

הבריאה המוּכרת לנו, והעולמות הרוחניים הקשורים בה, מוגדרים שלב שני בהתהוות. למעלה מעולמנו זה (ובכלל זה גם למעלה מהעולמות הרוחניים השייכים אליו) ניצב עולם אחר, שהוא הראשון בסדר ההתהוות. מובן שאין הכוונה לעולם גשמי ומוחשי שהיה קיים קודם בריאת העולם הנוכחי. העולם הקודם לעולמנו הוא עולם רוחני עילאי, השונה לחלוטין במבנהו ובמהותו מעולמנו. זה עולם ה'תוהו', שקדם לעולם שלנו, המכונה עולם ה'תיקון'.

שבירת הכלים

ההגדרה של עולם התוהו היא 'אורות מרובים וכלים מועטים'. זה עולם שבו מאירים אורות אלוקיים עליונים ביותר, אולם אין להם כלי קיבול הולמים. כמו אדם שחש בתוכו אמת גדולה וחזקה, אך אין בו היכולת להבינה כראוי בכלי שכלו ולבטאה כלפי חוץ. מצב כזה באדם יוצר חוסר איזון, שעלול אף לסכן את שפיות דעתו. כך גם עולם ה'תוהו' הוא עולם בלתי־מסודר ובלתי־יציב, אף־על־פי שהאור האלוקי המאיר בו עליון ביותר.

בעולם זה אירעה – מה שמוגדר בקבלה – 'שבירת הכלים'. הואיל והאורות היו מרובים וגבוהים ואילו הכלים מועטים – הם נשברו. במילים אחרות: כל סדר הדברים הנכון השתבש. נוצרו ערבוביה ואי־סדר. ניצוצות אלוקיים עליונים ביותר נפלו למקומות שעל־פי הסדר הנכון לא היו צריכים להימצא בהם.

העולם שלנו נקרא עולם ה'תיקון', מכיוון שהוא אמור לתקן את השיבושים שנגרמו בעולם ה'תוהו'. כאן האורות מועטים, ולכן יש כאן העלם והסתר, אך לעומת זה הכלים מרובים. אותם אורות שמאירים בעולם – יש להם כלים הולמים, והדברים מונחים ומסודרים במקומם הראוי. בעולם ה'תיקון' יש גם התכללות והתמזגות של כל המידות, וכל הצדדים יחדיו יוצרים את המבנה השלם.

נשמות מ'תוהו'

ואולם בעולם ה'תוהו' יש בכל־זאת יתרון – האורות גבוהים ועליונים ביותר, לעומת 'עולם התיקון', שהאור האלוקי שבו מצומצם ומוגבל. על כן ירדו שתי נשמות מעולם ה'תוהו' אל עולם ה'תיקון'. אלה נשמותיהם של חנוך ומשה (רמז לכך בפסוק "וַיִּתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ אֶת הָאֱלֹקִים" – שכבר התהלך בעולם ה'תוהו'; ועל משה נאמר "מִן הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ" – מעולם ה'תוהו', שבו מאירה מידת החסד המשולה למים). הם, מאחר ששורשם באורות העליונים של 'תוהו', יש בהם יותר התבטלות לאלוקות, ובכוחם להשרות את ההתבטלות לקב"ה בתוך עולם ה'תיקון'.

כך מוסבר הוויכוח בין משה לקב"ה בראשית שליחותו. משה טען: "כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי" – שורשי בעולם שבו אמנם יש אורות, אבל אין כלים. השיבו הקב"ה: "מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם" – מי נתן כוח שיהיו אורות בכלים? "הֲלֹא אָנֹכִי ה'" – הרי ממני בא כוח זה; ואם כן, "אָנֹכִי אֶהְיֶה עִם פִּיךָ" – אתן לך את הכוח להלביש את האורות של 'תוהו' בכלים של 'תיקון'.

זו גם מעלתה של הגאולה האמיתית והשלמה, שבה יתמזגו שתי המעלות של עולם ה'תוהו' וה'תיקון': האורות יהיו עליונים ביותר, ובה בשעה יתלבשו בכלים הולמים, שימנעו מצב של 'שבירת הכלים'.


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)