חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:20 זריחה: 6:09 י"ח באב התשע"ט, 19/8/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ברית מילה ביום הכיפורים
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1654 - כל המדורים ברצף
לגייס כוחות ולסלוח
יש חדש
'שובה' ו'תשובה' – שתי תנועות נפש
תשובה
מילים נוקבות
מחילה ודאית
סלח נא לעם הזה
כשה'יחידה' מתפרצת
ימינך פשוטה לקבל שבים
ברית מילה ביום הכיפורים

שאלה: כיצד נוהגים כשיש ברית מילה ביום הכיפורים?

תשובה: מצוות מילה דוחה גם את יום הכיפורים, ולכן כאשר היום השמיני ללידת הבן חל ביום הכיפורים מלים בו את הילד.

אם מלים בבית הכנסת, עושים זאת בין קריאת התורה לתפילת מוסף, ואחרי המילה אומרים 'אשרי'. כך נוהגים הספרדים וחב"ד. ויש המלים אחר 'אשרי'. רוב הפוסקים כותבים שיש למול אחר 'יזכור', ויש שכתבו למול לפני-כן.

אם מלים בבית התינוק ממתינים עד הכנסת ספרי התורה לארון הקודש, ואז הציבור יוצא למילה, ומייד אחריה חוזרים לבית הכנסת, אומרים מזמור כלשהו ואת הקדיש שקודם תפילת מוסף.

למנהג הספרדים, מברכים "אשר קידש" בלי כוס יין. למנהג האשכנזים מברכים על הכוס, ונותנים ממנו מעט לתינוק הנימול (נוסף על מה שנהוג לתת בפיו כשאומרים "בדמייך חיי"). אין נותנים לשתות לילד, בגלל חומרת יום הכיפורים, כדי שלא יתיר לעצמו לשתות מכוס של ברכה גם כשיגדל. גם אין נותנים ליולדת, גם אם עודנה בגדר 'חולה', כי בדרך כלל אינה זקוקה לזה ואסור לה לשתות יין.

הסעודה היא חובת אבי הבן, ועורכים אותה במוצאי יום הכיפורים (ובכלל זה אמירת 'הרחמן' בברכת המזון). טעם הסעודה משום חיבת המצווה וכבוד המילה. ויש שכתבו שמתוך השמחה יבקשו כולם על היולדת שתבריא ועל הילד שיגדל לתורה ולחופה ולמעשים טובים.

מקורות: סי' תרכא, שו"ע ס"ב ונו"כ, ושו"ע אדה"ז ס"ג-ה. פסקי תשובות ס"ק ב-ג. נטעי גבריאל הל' יו"כ פנ"ז. אוצר הברית (תשנ"ג) עמ' רלט.


   

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)