חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:08 זריחה: 6:45 ט"ז בתשרי התש"פ, 15/10/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ברכה על הטלית
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1652 - כל המדורים ברצף
מחשבות סליחות בחצות הלילה
יש חדש
המשמעות הכפולה של 'סגולה'
שופר
תפילה לברכה בלבד
הווידוי האמיתי
טלטלה בתרדמת
המענה המפתיע לזעקות הלילה
גאולה עם הרכוש
ברכה על הטלית

שאלה: האם שליח הציבור שמתעטף בטלית בסליחות הראשונות מברך עליה? ומה הדין בשאר הימים, אם אומרים את הסליחות קודם שהאיר היום?

תשובה:  נאמר בתורה (במדבר טו,לט): "והיה לכם לציצית, וראיתם אותו", ודרשו חז"ל "פרט לכְסוּת לילה". נחלקו הראשונים אם זמן הלבישה קובע, או תלוי לאיזה זמן הבגד מיוחד. לכן למעשה אין מברכים אלא כשלובשים ביום בגד המיוחד ליום (או ליום וללילה גם יחד).

זמן הברכה הוא משעה שאדם מכיר את חברו הרגיל עמו קצת במרחק ארבע אמות (כ-2 מטר). רבים נוהגים על-פי ההנחה שזמן זה הוא כשעה אחת קודם זריחת השמש. בסוף היום אפשר לברך על הטלית רק עד תחילת השקיעה.

למנהג קהילות אשכנזיות רבות, וכן מנהג חב"ד, נאמרות הסליחות הראשונות אחר (ובסמוך ל)חצות הלילה, ובשאר הימים – בבוקר קודם התפילה.

שליח הציבור מתעטף בטלית גם בלילה, מפני כבוד הציבור. בלילה לא יברך כלל, וביום – אם הוא מתעטף קודם הזמן האמור, לא יברך בעת ההתעטפות, אלא שכשיגיע הזמן – ימשמש בציציותיו ויברך (ואינו צריך להתעטף אז מחדש).

יש מהפוסקים האשכנזים מי שמחמיר ודורש שבהגיע הזמן יתעטף שליח הציבור מחדש, ורק אז יברך, וכן כל מי שלבש טלית לפני הזמן.

בקהילות הספרדים בדרך כלל אין שליח הציבור מתעטף בטלית לאמירת הסליחות.

מקורות: מנחות מג,א. שו"ע סי' יח ס"א, ושו"ע אדה"ז ס"ב וס"ז. סידור סוף הל' ציצית (בשו"ע החדש ח"א עמ' תרטז). פסקי תשובות שם הע' 26. וראה ילקוט יוסף שם הע' א-ד. הזמנים בהלכה פכ"ג ס"ו.


   

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)