חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:37 זריחה: 6:33 י"ד בכסליו התש"פ, 12/12/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ההישג הגדול של תפילת חנה
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1603 - כל המדורים ברצף
מה נבקש בראש השנה?
יש חדש
ההישג הגדול של תפילת חנה
ראש השנה
כוונת האיש הפשוט
יודע מחשבות
תפילות ומזוודות
שופר לעשיר ולעני
תחושת רעד ליד העמוד
נרות ראש השנה

ביום הראשון של ראש השנה קוראים בהפטרה על תפילת חנה, שבעקבותיה נולד שמואל הנביא. הבחירה בהפטרה זו היא מפני שהדבר אירע בראש השנה, ואולם תפילת חנה היא אב-טיפוס לתפילה בכלל, והגמרא (ברכות לא,א) לומדת ממנה הלכות חשובות בתפילה.

נשאלת כאן השאלה, הלוא לתפילת חנה קדמו כמה וכמה תפילות המפורטות בתנ"ך – תפילת האבות, תפילת משה וכו'. מדוע תפילת חנה דווקא זכתה להתייחסות מיוחדת? גם נושא תפילתה – היפקדות בבן – אין בו לכאורה חידוש, שהרי גם יצחק ורבקה התפללו לבן.

ברכה ותפילה

יש שני סוגים בתפילה: יש התפילה ש"אדם מתחנן ומתפלל בכל יום" (כלשון הרמב"ם בהלכות תפילה פרק א, הלכה ב), שזו תפילה על הצרכים הרגילים; ויש תפילה על דבר מיוחד, כמו בעת צרה או כשמבקשים דבר שהוא למעלה מדרך הטבע.

ההבדל בין השתיים דומה להבדל שבין 'ברכה' ל'תפילה'. 'ברכה' היא מלשון 'בריכה', היינו שיש שפע במקום כלשהו, וצריך רק לפתוח את הצינור כדי שהשפע יזרום משם. זו המשמעות השנייה בשם 'ברכה', כמו "המבריך את הגפן", הנמכת הענף והורדתו למטה. אבל 'תפילה', שנפתחת ב"יהי רצון", שואפת להשיג דבר חדש, שאינו מוכן ומזומן. התפילה מבקשת ליצור 'רצון' חדש למעלה. וככל שהדבר המבוקש כרוך בשינוי גדול יותר בטבע הבריאה, נדרשים מאמצים גדולים יותר בתפילה.

נגד הכללים

במובן זה הייתה תפילתה של חנה מיוחדת במינה. היא ביקשה לא רק שינוי הטבע – שעקרה תלד ילד – אלא שהילד שייוולד יהיה צדיק: "וַתִּדֹּר נֶדֶר וַתֹּאמַר... אִם רָאֹה תִרְאֶה בָּעֳנִי אֲמָתֶךָ... וְנָתַתָּה לַאֲמָתְךָ זֶרַע אֲנָשִׁים". רש"י מפרש: "צדיקים". חנה ביקשה בן שיהיה צדיק בפועל, וכפי שנדרה: "וּנְתַתִּיו לה' כָּל יְמֵי חַיָּיו".

ואכן, תפילתה נענתה. בתפילתה הצליחה חנה לגבור לא רק על חוקי הטבע, בעצם יכולתה להרות וללדת, אלא אף ניצחה את כללי התורה כביכול: הגמרא (נידה טז,ב) קובעת כי אין הקב"ה קובע אם הילד שייוולד יהיה צדיק או רשע, שכן "הכול בידי שמים חוץ מיראת שמים". אבל חנה הצליחה להשיג שהבן שייוולד לה יהיה צדיק, ואף הייתה בטוחה שתפילתה תתקבל. לכן מהתפילה הזאת לומדים הלכות רבות הקשורות בתפילה.

כוונת הלב

יש קשר מהותי בין תפילת חנה לראש השנה. אחת ההלכות הנלמדות מתפילתה היא ש"המתפלל צריך שיכוון לבו". התפילה דורשת כוונת הלב. שכן כאמור, מדובר כאן ביצירת 'רצון' חדש.

ראש השנה עיקרו הכתרת הקב"ה, ובספרי החסידות מוסבר שבראש השנה האדם נדרש לעורר אצל הקב"ה רצון חדש למלוך על העולם. במה מתבטאת ההמלכה? בהתבטלות נפשית למלך, שאותה מייצג קולו הפשוט של השופר. זו הכוונה הפנימית שצריכה להיות בעבודת ראש השנה.

(לקוטי שיחות, כרך כט, עמ' 182)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)