חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:36 זריחה: 6:30 י' בכסליו התש"פ, 8/12/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

קעקועים
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1598 - כל המדורים ברצף
האוּמנם יש לנו זכות בחירה?
יש חדש
בדרכי הטבע, עד גבול מסוים
נתינת צדקה
דרגה תביר
הצילני מדמים
הכוונה מלמעלה
למלא את תשוקת המשיח
מסע על חמור בכפרים נידחים
קעקועים

שאלה: מה דינו של קעקוע שנעשה על הגוף?

תשובה: מנהג הגויים היה  לרשום על בשרם "שהוא עבד מכור ומסור לעבודה זרה שלו". לכן אסרה התורה עשיית קעקועים, שנאמר (ויקרא יט,כח): "וכתובת קעקע לא תתנו בכם".

לפי הרמב"ם הכתיבה היא בשריטה והקעקוע בצבע, ואילו לפי רש"י להפך – שכותב בצבע ואחר-כך שורט. יש פוסקים הסבורים שלכל הדעות, גם אם הפעולות נעשו שלא כסדר זה, עוברים על האיסור.

כתובת קעקע האסורה הכוונה לאותיות (ואפילו אות אחת), בכל שפה שהיא. ויש אוסרים אפילו צורה שאין בה אותיות. ויש הסבורים שמדרבנן אסורה אפילו שריטה בלבד.

אחד המאפיינים של כתובת קעקע הוא שהיא עשויה להתקיים לעולם או לזמן ארוך. לכן כתיבה שמתקיימת זמן קצר בלבד, אין בה איסור.

המקעקע בגופו של אדם אחר, שניהם עוברים איסור, ובפרט אם המקועקע סייע בפעולה זו.

מי שיש קעקוע על גופו אינו חייב למחוק אותו, גם אם נעשה באיסור ואפילו בזדון. ואולם רבים, בעיקר בעלי תשובה, מרגישים צורך למחוק את הקעקוע, ואין בעיה לעשות זאת. במכוני טיפול בלייזר יש אפשרות להסרה טובה והשארת עקבות מזעריים בלבד.

מקורות: מכות כא,א. רמב"ם הל' ע"ז פי"ב הי"א. טושו"ע יו"ד סי' קפ ס"א-ג, ונו"כ. אנציקלופדיה תלמודית, ערך 'כתובת קעקע', כרך לג עמ' שכז ואילך.


   

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)