חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:33 זריחה: 6:00 ט"ו באב התש"פ, 5/8/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

להפריש ואחר-כך לרומם
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1574 - כל המדורים ברצף
שימוש ראוי בכספי הפיקדון
חדש על המדף
להפריש ואחר-כך לרומם
תרומה
צדקה ואוכל
גדלות בצדקה
לקח לדורות
עצים של תקווה
מצייר את הלב היהודי
ביקור חולים בטלפון

למילה תרומה שני פירושים: הפרשה והרמה. כאשר יהודי הפריש מממונו לעשיית המשכן, בכך הוא קידש את ממונו. קודם לכן זה היה ממון של חולין, ועכשיו עצם הפרשת הכסף לצורך המשכן מחדירה בו קדושה.

דבר זה אינו מובן מאליו. כיצד בכוחו של אדם לשנות מהות של חולין לקודש? יש דברים גשמיים שיש בהם קדושה, כמו קדושת בכור, אבל זו קדושה שבאה מבטן ומלידה; ואילו כאן האדם בעצמו הופך דבר חולין לקדושה!

למשוך קדושה

היכולת לכך ניתנת מכוחו של הקב"ה, שנותן ליהודי יכולת לקדש דבר חולין, כלשון הפסוק: "והתקדשתם והייתם קדושים, כי קדוש אני". קדושתו של הקב"ה מקיפה גם את בני ישראל עד שגם ביכולתם לקדש את הגשמיוּת.

זו המשמעות הרוחנית של ההפרשה בתורת החסידות – המשכה, הורדה של קדושה רוחנית נעלית לעולם הגשמי. בכוחו של הקב"ה האדם מושך קדושה מלמעלה אל תוך הרכוש הגשמי ומקדש אותו.

מהות אחרת

ואולם יש פירוש נעלה יותר בתרומה – הרמה. משמעות ההרמה היא שלא דיי בקבלת הקדושה, אלא שהחפץ הגשמי מתעלה בעצמו למקום רוחני וקדוש. ההפרשה אינה מזיזה את הדבר ממקומו הרוחני, אלא מטמיעה בו רוחניות ממקום אחר. החפץ הגשמי אכן הופרש משאר החפצים מסוגו, אך לא עלה למקום גבוה יותר. לעומת זה, הרמה עוקרת את הגשמי ממקומו ומרוממת אותו למעלה.

בתרומת המשכן היו שני הדברים האלה. תחילה "ויקחו לי תרומה" – 'הפרשה'. יהודי מוריד קדושה מלמעלה למטה, מהרוחני לגשמי. אלא שעדיין הגשמי נותר בסביבה הגשמית. אחר-כך בא הציווי "ועשו לי מקדש" – לקחת את הגשמי ולעשות ממנו מהות רוחנית חדשה, היוצרת הרמה של הגשמיות למקום רוחני נעלה.

בשבת מדלגים

כל יהודי נדרש לעשות 'משכן' לקב"ה בעולמו הפרטי ובמעשיו, וגם כאן יש שני השלבים האלה. תחילה עליו להפריש מענייניו לקדושה, ואחר-כך לרומם אותם לקדושה. לדוגמה, כאשר אדם מקדיש זמן לתפילה או ללימוד התורה, הרי ההפרשה הופכת את הזמן הזה לכלי להשראת הקדושה. הזמן הזה הוא 'עת רצון' או 'זמן מסוגל' לקדושה. עדיין זה זמן זהה במהותו לזמן של חולין, אלא שהקצאתו לקדושה מעניקה לו סגוליוּת. וכאשר הזמן אכן מתמלא בעשייה קדושה בפועל, הוא מתרומם לקדושה. המצווה יוצקת בו מהות חדשה.

שני השלבים האלה קיימים בימות החול, אך בשבת אפשר לדלג על שלב ההפרשה, שכן השבת מובדלת מעצמה מימי החולין. בכוחו של היהודי לגשת היישר להרמה, על-ידי התענגות בקדושת השבת.

(תורת מנחם תשד"מ, כרך ב, עמ' 1024)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)