חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

יוסף
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1565 - כל המדורים ברצף
זה אנחנו, לא העולם
חדש על המדף
האור מול מחסום ומרחק
יוסף
ההכנה היא העיקר
שפע בהיר
קנקן השמן
מעלתו של יהודי
הנרות הזעירים שגברו על הנאצים
האור כבה והנרות דולקים

שם יהודי

״ויקרא פרעה שם יוסף צפנת פענח" (בראשית מא,מה). פרעה שינה את שמו של יוסף מפני שלא רצה לידו אדם בעל שם יהודי, אבל יוסף לא קיבל זאת, כפי שנאמר בפסוק: ״ויצא יוסף על ארץ מצרים״; הוא הוסיף להיקרא בשמו היהודי, והשם 'צפנת פענח' לא נזכר עוד.

(ילקוט דוד)

משביר בעצמו

״ויוסף הוא השליט... הוא המשביר״ (בראשית מב,ו). יוסף לא הלך בדרכם של מנהיגים מסוימים, שבהתמנותם לתפקיד הם מתיישבים בראש באפס מעשה ומסובבים עצמם במחנה של שמשים ומשרתים. לא כך נהג יוסף, אלא הוא עצמו 'השליט' והוא עצמו 'המשביר'.

(רבי משה-לייב מסאסוב)

גם בשעת ההצלחה

״ויהי ה׳ את יוסף ויהי איש מצליח״ (בראשית לט,ד). יוסף הוסיף להיות קרוב אל הקב״ה גם כשהיה טוב לו, גם כשהיה איש מצליח.

(רבי בונם מפשיסחה)

נהג בחכמה

״יעשה פרעה ויפקד פקידים״ (בראשית מא,לד). יוסף נהג בחכמה – את המשימה להחרים תבואה מבני העם הועיד לפרעה – ״יעשה פרעה ויפקד פקידים״; יעשה הוא לעצמו שונאים בקרב העם; ואילו את חלוקת התבואה לאחר מכן נטל לעצמו.

(אמרי שפר)

מדרגה בלתי-מושגת

״ויכר יוסף את אחיו והם לא הכירוהו״ (בראשית מד,ח). ״והם לא הכירוהו״ – לאחים לא היו הכרה והשגה במדרגתו הנעלית של יוסף.

(אדמו״ר הזקן)

מקור הטעות

השבטים בחרו להיות רועי צאן, כדי שטרדות העולם לא יפריעו להם מביטולם ודבקותם באלוקות. הם לא שיערו שאפשר להיות בבחינת 'מרכבה' לאלוקות, גם בשעה שבחיצוניות טרודים כל-כך בענייני העולם. לכן טעו ביוסף אחיהם וחשבו שהוא מצרי.

(תורת חיים)

ראיית נשיא

חז״ל אמרו (חגיגה טז) ״כל המסתכל בשלושה דברים עיניו כהות – בקשת, בנשיא ובכוהנים״. נמצא אפוא שלשבטים היה אסור להסתכל בפני יוסף, שהיה נשיא, בראייה והבטה חזקה. לכן "לא הכירוהו".

(הרבי מליובאוויטש)

ראש לאחיו

יוסף היה בבחינת צדיק עליון, נעלה מאחיו. לכן נאמר עליו (בראשית מט) ״ולקדקוד נזיר אחיו״. הוא היה ראש ומקור לאחיו, כי הוא המשפיע שפע עליהם.

(אור התורה)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)